איך תשפיע רכישת וויז על שוק הסייבר ועל התחרות בין מיקרוסופט לגוגל

בשוק מעריכים כי הרכישה הגדולה בתולדות גוגל תחזק את פעילות הענן של החברה, שנאבקת על הובלת תעשיית ה־AI • "כולם מבינים שהכלי ייצר יותר תקיפות - ובחברה נערכים" • אך מאחוריה שלוש רכישות בתחום הסייבר שטרם הניבו תוצאות

מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: ap, Tsering Topgyal, Rafiq Maqbool
מנכ''ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה ומנכ''ל גוגל סונדאר פיצ'אי / צילום: ap, Tsering Topgyal, Rafiq Maqbool

בשנה האחרונה שתי ענקיות טכנולוגיה מיקרוסופט וגוגל נאבקו בהובלה על תעשיית הבינה המלאכותית. אותה תעשייה שמשגעת את וול סטריט מתאפשרת בצל הענן החכם והמתפתח, שמהווה מנוע צמיחה משמעותי במיוחד עבור השתיים. כעת הקרב בין החברות עולה מדררגה סביב תחום הסייבר בענן. 

להימכר לגוגל זה לא תמיד קל, תשאלו את Waze 
פרשנות | אקזיט ענק? תעשו גוגל כדי לגלות איפה החברה יושבת 
הקסם של וויז, הפספוס של המדינה: הדרך לאקזיט הגדול בישראל
23 מיליארד דולר יהפכו את וויז לאקזיט הגדול בתולדות ישראל. את מי יעקפו בדרך?
שאלת המיליארדים: כמה מס תקבל המדינה באקזיט הענק?

הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" לגבי המגעים לרכישת חברת וויז הישראלית שייסד אסף רפפורט על ידי גוגל, בתמורה לכ-23 מיליארד דולר, מהווה הוכחה לכך שגוגל מקווה להתחרות טוב יותר בשוק הענן. אם תצא לפועל, זו תהיה הרכישה הגדולה ביותר של גוגל אי־פעם.

וויז, המתמחה באבטחה במחשוב ענן, דיווחה על קצב מכירות שנתי של 340 מיליון דולר. לצד זאת גייסה 965 מיליון דולר על פי שווי חברה של 12 מיליארד דולר - כך שהיא תהווה כוח חיזוק משמעותי לגוגל.

כיום, גוגל היא השחקנית השלישית בגודלה בתחום הענן. על פי נתוני Synergy Research Group, אמזון ראשונה עם נתח שוק של 31%, מיקרוסופט שנייה עם 25% וגוגל עם 11%. במקום הרביעי נמצאת עליבאבא קלאוד, עם 4% בלבד.

הרכישה הזו הפוכה לאסטרטגיה של מיקרוסופט בתחום. מיקרוסופט בנתה לאורך השנים חטיבת סייבר שמספקת מענה לכל המוצרים שלה, ואילו גוגל הולכת על רכישת חטיבה כמעט מוכנה, עם כמה חיזוקים מרכישות עבר. גוגל מגיעה עם שני חסרונות מובהקים: עסקי הליבה שלה הם פרסום והיא לא חברת אנטרפרייז כמו מיקרוסופט. הכניסה המאוחרת הזו לשוק תגרום לכך שהיא תידרש לעבודה רבה כדי לנסות להציב תחרות אמיתית.

ההשפעה של שוק הסייבר העולמי

לא מדובר רק בעליית מדרגה בקרב שבין מיקרוסופט לגוגל, ושוק הסייבר העולמי בכלל והישראלי בפרט צפויים להיות מושפעים במיוחד מהרכישה הזו, אם תצא לפועל. מיקרוסופט היא חברת סייבר ענקית, שמכניסה 23-25 מיליארד דולר בשנה רק מסייבר, ובגוגל רואים את המהלכים הללו. "עכשיו כשכולם מבינים שבינה מלאכותית זה הדבר הבא, ובינה מלאכותית תייצר יותר תקיפות ופריצות, בגוגל צריכים להתחמש גם. וויז היא חברה טובה במיוחד בעולם לסייבר בענן, ולכן עשו את הרכישה הזו", כך מסביר אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות.

רוב הכנסותיה של גוגל מפרסום, ואילו הענן הוא חלק שולי מהרווחיות שלה. האנליסטים השונים מסכימים כי הענן מהווה מנוע צמיחה מרכזי ולכן גוגל חייבת לגוון את הפורטפוליו שלה. מיקרוסופט, אגב, רכשה ב-2015 את Adallom של מייסדי וויז ב-320 מיליון דולר. הם עבדו במיקרוסופט מספר שנים לפני שעזבו כדי להקים את וויז. עכשיו תורה של גוגל.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, אומר שאם המכירה תצא לפועל, היא תהווה "אחד מהאירועים המשמעותיים והמרשימים ביותר בהייטק הישראלי". לדבריו, "לעסקאות מסוג זה יש ערך מוסף רב. הן מהוות הבעת אמון משמעותית בהייטק הישראלי, במיוחד בתקופה שבה התעשייה מתמודדת עם אתגרים רבים. עסקת וויז מדגישה את ההערכה שיש לקהילה הבינלאומית כלפי ההישגים הטכנולוגיים שלנו ואת האמונה ביכולות שלנו".

ועם זאת, מוסיף בין, "אף על פי שהעסקה תכניס לאוצר המדינה כמה מיליארדים של שקלים, אני מאמין שהשפעתה הכלכלית הישירה לא תהיה משמעותית במידה רבה".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, אומר כי "מדובר בהבעת אמון. אחת החברות הגדולות בעולם רוכשת חברה ישראלית צעירה ופרטית בשווי חסר תקדים".

לדבריו, "יש פה ניסיון של גוגל לבסס את עצמה כשחקנית ענן ולחזק את יכולות הסייבר שלה. אנחנו רואים את האבולוציה שיש בשוק, בהתחלה ארגונים לקחו פתרונות של ספקים חיצוניים, הדאטה בשרתי הלקוחות ויש ענן. עם הזמן, ארגונים הרגישו בנוח להעביר את המידע שלהם לענן ציבורי כמו גוגל או אז'ור. החוליה החלשה של גוגל, הייתה הנושא של אבטחת המידע. וכדי למשוך את הלקוחות הארגוניים לענן, גוגל צריכה לחזק את הסייבר אצלה".

ההזדמנות לתחרות והאכזבה מהרכישה

לוי ממור מסביר שאמנם הרכישה תיטיב עם המשקיעים והפאונדרים, אבל זה יכול לבוא לרעת החברה בסופו של דבר. "אחרי הרכישה, וויז יכולה להפוך לתאגידית, שמערבת שיקולי פוליטיקה. לחברות האלו קשה לרוץ בשוק, ופתאום חברות שהתקשו בעבר להתחרות בהן כעת מצליחות כי הדנ"א שונה לחברה תאגידית", הוא מסביר.

המהלך הזה יכול להוריד את הלחץ התחרותי עבור חברות שדומות באופיין לוויז. להערכת לוי, "יהיה קשה לוויז לבנות חברה של 100 מיליארד דולר בתוך גוגל, וזה ייטיב עם המתחרים שלה. בנוסף, גוגל תוכל גם להכווין את החברה, ולהגיד לה לוותר על לקוחות פחות מעניינים או קטנים מדי, ואז לשחקנים אחרים ישראלים כמו סנטינל וואן, אלו הזדמנויות שיהיה קשה לפספס".

"זה שהארגון משלם הרבה כסף לא אומר שהעסקה תצליח. יש פה סיכונים לא קטנים", אומר גורם בשוק. יש מי שרואה את ההצלחה, גם של המייסדים וגם של המדינה, הן מבחינה תודעתית והן מבחינת הכסף שייכנס. עם זאת, יש מי שמאוכזב על כך שוויז לא תהפוך להיות חברה כמו פאלו אלטו, אימפריה של ממש ולא חברה שרוכשים.

גוגל הצליחה עם רכישות הסייבר הקודמות שלה?

לפני כשנתיים פורסם על שלוש רכישות סייבר של גוגל, בהן Siemplify הישראלית, שמנתחת מידע על סיכוני אבטחה ותיעדוף אירועים לפי חומרה, ונרכשה בינואר 2022 תמורת 500 מיליון דולר. חודשיים לאחר מכן, גוגל רכשה את Mandiant האמריקאית, המספקת פתרונות הגנת סייבר, ניהול תקיפות ושירותי ייעוץ בסך של 5.4 מיליארד דולר (בין הרכישות הגבוהות של גוגל עד כה). חודשיים לאחר מכן, רכשה בסכום לא ידוע את Foreseeti השוודית, שמתמקדת בסימולציית התקפות וכימות סיכונים.

לפי לוי, גוגל טרם הצליחה להביא בשורה אמיתית עם הרכישות האלו. "רכישות הסייבר מ-2022 לא הראו עד כה יותר מדי תוצאות. גוגל לא מצליחה לעשות אינטגרציה טובה במיוחד למוצרים האלו עם התשתית שלה, והיא לא משקיעה מספיק משאבים. עם זאת, גוגל ידועה ברכישת חברות והשבחתן". עוד מוסיף לוי כי "מה שמוזר ברכישה הזו, אם תקרה, היא למה שהפאונדרים ירצו למכור ולא להנפיק? החברה בשיא שלה, כל מה שהיה יכול להיות אבן בגלגלים לא השפיע עליה לרעה".

בשוק הסייבר רואים לחיוב את המהלך של גוגל, אבל לא מאמינים שזה נוקאאוט. בשוק מבינים שקשה מאוד להתחרות בחברה כמו מיקרוסופט, שכנראה תפעל בעצמה ותקנה שחקן מתחרה כדי לאזן את החשש.