להימכר לגוגל זה לא תמיד קל, תשאלו את Waze

ביוני 2013 נדמה היה כי העסקה בין ווייז לגוגל היא תחילתה של שותפות מופלאה • אולם במרוצת הזמן המייסדים נטשו, החברה אוחדה עם חטיבת המפות, ומערכת הפרסום הייחודית הושבתה • כיום, לא ברור מה תרומתה לענקית החיפוש

מנכ''ל Waze לשעבר, נועם ברדין / צילום: איל יצהר
מנכ''ל Waze לשעבר, נועם ברדין / צילום: איל יצהר

במבט הבוחן את עשר הרכישות הגדולות של כל הזמנים - גוגל היא הרוכשת הטובה ביותר, בהשוואה לדיסני, אפל ומטא. אולם, לא כל הרכישות שלה הסתיימו בהצלחה כבירה. רכישה אחת למשל, ישראלית, מסמנת הצלחה פושרת יחסית.

לא רק וויז: 75% מהסטארט-אפים המצליחים מנוהלים מחו"ל 
פרשנות | אקזיט ענק? תעשו גוגל כדי לגלות איפה החברה יושבת 

ביוני 2013 רכשה גוגל את יישום הניווט הישראלי ווייז (Waze) בתמורה ל־1.15 מיליארד דולר, ולאחר משא ומתן נמרץ שהתנהל בין לפחות עוד שלוש חברות ענק: פייסבוק, אמזון ואפל. המשאים ומתנים התפרסמו בתקשורת, ומייסדי החברה פנו לחברות המתחרות על מנת לבדוק מי מהן תוכל להציע את התנאים הטובים ביותר.

לפני שנה, במלאות עשור לרכישת החברה, סיפר המנכ"ל לשעבר נועם ברדין כיצד ניגש לגוגל באמצע המשא ומתן עם פייסבוק כדי לוודא שהם "לא מפספסים אחד את השני". לפי ברדין, פייסבוק הציעו סכום גבוה יותר, אך לא היו מוכנים להתפשר בכמה תנאי מפתח. לאחר שדבר המשא ומתן נחשף בעיתונות - לטענתו של ברדין על ידי גורמים שאינם קשורים בחברה - קיבלה הנהלת ווייז הצעת מכר מגוגל לפי סכום של 1.15 מיליארד דולר.

הרווחים וההפסדים

לא מן הנמנע כי לוויז (Wiz), שנמצאת כעת במגעים לרכישה מול גוגל, הגבלות שונות למשא ומתן עם חברות מתחרות, אך ייתכן כי אלה מגבלות רכות. לפי ברדין, ווייז (Waze) בזמנו יכלה לשאת ולתת עם כל חברה במקביל, למעט גוגל - ובמקרה זה פייסבוק תקבל זכות קדימה. רכישתה של ווייז על ידי גוגל התאפשרה רק לאחר שנכשל המשא ומתן עם פייסבוק.

לאחר החתימה עם גוגל, הצטיירה העסקה לרכישת ווייז לא רק כאחד האקזיטים הגדולים בישראל, אלא כתחילתה של שותפות מופלאה בין שתי חברות וכהבטחה להמשך פעילותה של גוגל בישראל. פיננסית, היא היתה טובה לכולם: מאה העובדים המקוריים התחלקו ביותר מ־100 מיליון דולר; היזמים שלשלו לכיסם עשרות מיליוני דולרים כל אחד; והמשקיעים - כגון מאגמה וורטקס - עשו תשואה פנומנלית של פי כמה עשרות על ההון שהושקע.

בווייז העריכו מאוד את חטיבת המפות של גוגל וציפו לשיתוף פעולה בנתונים, תוך שמירה על ווייז כאפליקציה נפרדת והמשך של הפעילות מישראל. גוגל ביקשה ליהנות מנתוני זמן האמת של ווייז וכן לייצר כסף מפרסום על גבי האפליקציה שלה, שכבר החלה להראות אז סימני צמיחה ראשונים. אלא שבמרוצת הזמן, הפך הטעם בפיהם של הישראלים למריר יותר, וגם בגוגל לא השכילו לשלב את ווייז בהצלחה בנכסים.

במשך השנים שלאחר הרכישה החלו המייסדים הישראלים לנטוש בזה אחר זה - למרות התנאי המקדים לקיומה של העסקה, לפיו החברה תישאר ישראלית. שש שנים אחר האקזיט עזב גם ברדין ופרסם מאמר שתוקף את התרבות הארגונית בגוגל וטוען שהיא מתקשה לעודד את העובדים להתנהל עם מוסר עבודה גבוה.

עזיבתו של ברדין ב־2020 השיקה גל של שינויים ארגוניים שפגעו במעמדה של ווייז ולמעשה הפכו אותה כמעט לאבן שאין לה הופכין בגוגל העולמית. האפליקציה נותרה כפי שהיתה, אך לא ברור מה תרומתה למערכת המפות של גוגל או לשורת ההכנסות של ענקית החיפוש. גוגל ניצלה את גל הפיטורים שערכה ב־2023 על מנת לקצץ בפעילות החברה ובסמכויותיה. החברה הישראלית הואחדה עם חטיבת מוצרי המפות של גוגל ובפועל עברה לניהולה, יחד עם מוצרים כמו גוגל מפות, גוגל Earth וסטריט וויו.

לפני כשנה השביתה גוגל את מערכת הפרסום הייחודית שפותחה על ידי ווייז ושממנה התפרסמו סוכנויות רבות, גם בישראל. בחברה הודיעו כי יספקו פתרון חלופי, אך גם היום, שנה לאחר ההשבתה, דבר לא התחדש בנושא.

עמדות מיקוח

פרטי המשא ומתן וההסכמות בין גוגל לבין חברת הסייבר וויז (Wiz) לא פורסמו, אך החברה הישראלית נמצאת כיום בעמדת מיקוח כדי לדרוש שיכבדו את תנאיה, למרות התחרות הגדולה בשוק. אם לשפוט לפי הרכישות הקודמות של גוגל בתחום הסייבר - רכישת מנדיאנט וסיימפליפיי - הרי שהחברות שמרו על עצמאותן בארגון, אך הפכו ל"מכוונות גוגל". כלומר, הן באות לשרת קודם כל את ענקית החיפוש והענן, ומגלות פתיחות נמוכה יותר למגוון לקוחות כבעבר. "מנהלי סיימפליפיי הישראלית הרבה יותר בררנים היום מאשר כפי שהם היו לפני הרכישה", אומר לגלובס בכיר ישראלי בענף הסייבר.

שיתוף הפעולה ארוך הטווח בין וויז לגוגל, אם תיחתם העסקה, יהיה תלוי בנכונות של גוגל להפוך לענקית סייבר, לאתגר את מיקרוסופט ולהפוך את וויז לחוד החנית שלה באסטרטגיה הזו. זאת כפי שאדאלום, החברה הקודמת של מייסדי וויז, היתה בזמנו מהרכישות האסטרטגיות של מיקרוסופט. אם גוגל עדיין איננה בטוחה מהי אסטרטגיית הסייבר שלה ואיננה רצינית בשאר למעמדה, ייתכן והיא איננה הרוכשת המתאימה לרפפורט וחבריו.