המהפך בוול סטריט: "המשקיעים עשו שינוי פוזיציות אגרסיבי"

בימי המסחר האחרונים מגמה חריגה נרשמה בבורסה האמריקאית: מדדים של מניות קטנות פרצו בראלי וניצחו בתשואות את המדדים המרכזיים ובראשם S&P 500 ונאסד"ק • האם המשמעות שתם עידן מניות המגה–קאפ? ומה הוביל לתפנית?

האם המניות הקטנות בדרך לשלוט בוול סטריט? / אילוסטרציה: גלובס
האם המניות הקטנות בדרך לשלוט בוול סטריט? / אילוסטרציה: גלובס

"כל מה שעבד השנה הפסיק לעבוד ביום חמישי האחרון", כתב פרשן הוול סטריט ג'ורנל ג'יימס מקינטוש. "המניות הקטנות התאוששו לאחר שנה אומללה. מדד ראסל 2000 (של המניות הקטנות בוול סטריט, נ"א) עלה ב-3.6%, בעוד שמדד ראסל טופ 200 (של המניות הגדולות ביותר, נ"א), ירד ב-1.3%".

אמירה אחת של טראמפ הפילה את מניית יצרנית השבבים הגדולה  
תשכחו מ-7 המופלאות: UBS מציג את 8 המופלאות החדשות של השוק 

והתפנית של יום חמישי הייתה רק ההתחלה. כבר חמישה ימים ברציפות שמדד ראסל 2000 מזנק. למעשה, הוא עלה ביותר מ-10% בשבוע האחרון, בעוד מדד ה-S&P 500 עלה ב-0.6% ונאסד"ק 100 ירד ב-1.3%. המגמה של מעבר למניות קטנות משתקפת גם כשמסתכלים על S&P משקל שווה, זה שלא נותן משקל יתר לענקיות הטכנולוגיה אלא כל מניה בו מהווה 0.2% מהמדד ללא קשר לשווי השוק שלה. המדד עלה ב-4% בשבוע האחרון, פי כמה מ-S&P 500. מה המשמעות של המגמה החדשה והאם היא מלמדת על עידן חדש בוול סטריט? גלובס עושה סדר.

נתון האינפלציה ששינה את הסנטימנט

התפנית בשווקים הגיעה אחרי פרסום מדד המחירים לצרכן בארה"ב. זה, הצביע על ירידה חודשית של 0.1%, לראשונה מזה שנה וחצי. בקצב שנתי האינפלציה לחודש יוני עמדה על 3%, נמוך מהתחזיות שעמדו על 3.1%.

לאחר פרסום נתוני האינפלציה המעודדים, אופטימיות התפשטה בוול סטריט באשר להורדות ריבית מתקרבות. ואלו, לכשיגיעו צפויות להיטיב עם המניות הקטנות.

אמנם החוזים העתידיים על ריבית הפד (CME) עדיין לא צופים הורדת ריבית בהחלטה הקרובה בעוד שבועיים, אבל הדרמה הגדולה מתרחשת בהחלטות הריבית של ספטמבר ושל נובמבר. אם לפני חודש השוק נתן סיכוי של 60% להורדת ריבית בספטמבר, כעת הוא מתמחר זאת בוודאות כמעט מוחלטת (98%). יותר מזה, בהחלטת הריבית של נובמבר השוק נותן כעת סיכוי של יותר מ-60% להורדת ריבית שניה ברציפות ויותר מ-55% סיכוי להורדת ריבית שלישית ברציפות גם בחודש דצמבר. מדובר בשינוי משמעותי של הסנטימנט בשוק, כאשר רק לאחרונה ההערכות דיברו על הורדת ריבית אחת עד סוף השנה.

שי יונה, מנהל פעילות אינווסקו ישראל מסביר כי "אנחנו עדים לשינוי טקטוני בטעמי משקיעים מוסדיים בעולם אחרי המדד בארה"ב, שמעיד על התמתנות אמיתית באינפלציה ולכן רוטציה אגרסיבית למניות הקטנות בשוק האמריקאי".

ככל שהאינפלציה תמשיך להתמתן, והורדות ריבית אכן יגיעו, המניות שנפגעו משיעורי הריבית הגבוהים ירוויחו מהמציאות החדשה. מדובר בחברות קטנות שנוטות להיות תלויות בהלוואות מבנקים בריבית משתנה (בניגוד לשוק האג"ח), וחברות מתקשות שיקבלו גישה למימון זול יותר.

עוד מוקדם לדעת אם המגמה תימשך

אבל השאלה הגדולה היא האם מגמת ההתמתנות של האינפלציה תימשך. האופטימיות בשוק התפרצה סביב נתוני אינפלציה של חודש אחד, יוני, והתמונה עוד עלולה להתהפך. בנוסף, בשנה האחרונה עדיין מציגות המניות הקטנות ביצועי חסר מול המדדים הגדולים, עם כ-15% במדד ראסל 2000, ו-13% במדד המשקל השווה של אינווסקו (RSP), לעומת כמעט 27% במדד ה-S&P 500 ו-32% בנאסד"ק 100.

גיא רוזן, מנהל השקעות בכיר במגדל ניהול תיקי השקעות אומר כי "המשקיעים עשו שינוי פוזיציות אגרסיבי אבל עדיין מדובר על ימים בודדים וכבר ראינו בשנה וחצי האחרונות כמה ימים של היפוך מגמה, שלא החזיקה, ולכן קשה להגיד שהנה הטרנד משתנה".

ובכל זאת הוא מזכיר: "הפעם העוצמה חריגה. ביום חמישי האחרון נרשם פער ביצועים של יותר מ-5.5% של הראסל מול הנאסד"ק ביום אחד. זה הפער הכי גדול מאז תחילת שנת 2000, כלומר 24 שנים. הגענו לפערי תמחור מאוד קיצוניים, מבחינת מכפילי רווח, בין המניות הגדולות וה'יקרות' למניות הקטנות. כולם חיפשו טריגר לעבור לקטנות אבל חששו להיות הראשונים ולהישאר מאחור כשהגדולות ממשיכות לרוץ על טרנד הבינה המלאכותית".

לדבריו, "גם התחזקות הסיכויים של טראמפ לזכות בבחירות מחזקת את החברות המקומיות שאמורות ליהנות מ'אמריקה ראשונה', על חשבון שהן מוטות ייצוא".

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית הפניקס בית השקעות מוסיפה כי: "בנוסף לציפייה להורדת ריבית שמיטיבה עם החברות הקטנות הרגישות יותר לריבית ולצמיחה, גם הגזרה הפוליטית משפיעה. המדיניות הלוחמנית של דונלד טראמפ כלפי שותפות הסחר, ובפרט ההתבטאות האחרונה שלו לגבי TSMC שלדבריו, אמורה לשלם לארה"ב על ההגנה, הזכירו למשקיעים כי עולם של מגבלות הסחר ורטוריקה של פרוטקציאוניזם לוחמני צפוי לעלות הילוך, כנראה ללא קשר לזהות הנשיא. בעולם כזה היצואניות הגדולות, עם דגש על חברות השבבים, צפויות להיפגע, בעוד החברות הקטנות (שלרוב פעילותן בשוק המקומי) צפויות להיות פחות רגישות ואולי אף ליהנות מתמריצים".

המשקיעים מתחילים להיות ספקנים לגבי ה-AI

אבל לא רק רוח גבית למניות הקטנות מנשבת בוול סטריט, אלא גם ספקנות לגבי המניות הגדולות. אלו, הובילו את צמרת התשואות בוול סטריט במהלך השנה וחצי האחרונות, וכעת עולה חשש שהן הפכו יקרות מידי.

"המשקיעים הוסיפו עוד ועוד לביג טק, יותר מ-2 טריליון דולר לערך של אנבידיה בלבד השנה (שווי השוק של החברה ירד ב-185 מיליארד דולר ביום חמישי, שווה ערך למחיקה של מקדונלד'ס כולה, המניה שנמצאת במקום ה-41 באמריקה בגובה הערך)", כתב מקינטוש מהוול סטריט ג'ורנל. "המשקיעים נמשכו הן לסיפור הבינה המלאכותית והן לביטחון שהביאו ערמות המזומנים האדירות של הביג טק, שהפחיתו את רגישותן לתשואות האג"ח. כשנתוני האינפלציה גרמו למשקיעים לחשוב שמניות קטנות ומניות ערך מתחילות להצליח, הדבר גרם להם לצאת במהירות מן המניות הגדולות יותר שנעשו יקרות מאוד.

"כמה משקיעים כבר החלו לדאוג בנוגע למה שהבינה המלאכותית תצטרך לספק במונחים של פרודוקטיביות כדי להצדיק את מאות מיליארדי הדולרים שהוזרמו אליה, כמו גם בנוגע להערכות שווי לוהטות במיוחד... אם הנרטיב סביב בינה מלאכותית משתנה - ויש כמה סימנים לכך שזה המצב, לרבות נימה ספקנית שהשמיעו אסטרטגים בגולדמן זאקס בשבוע שעבר - המשקיעים הגדולים ב-AI יראו את הערכות השווי ואת מחירי המניות שלהם צונחים.

"איני יודע אם הנתונים ימשיכו להצביע על נחיתה רכה כשהאינפלציה תחזור ליעד, התוצאה האידיאלית להימורים על מניות קטנות ושווי. מדד המחירים ליצרן בהחלט לא עשה זאת ביום שישי, והיה גבוה מן הצפוי. באותה מידה, איני יודע אם הספק לגבי AI יתפשט בקרב אלה המוקסמים מהטריקים של ChatGPT (אך מן הראוי שזה יקרה). אבל שני התרחישים סבירים".