כמחצית מהסטארט-אפים הישראליים ממשיכים להתאגד מחוץ לישראל

עפ"י סקר של איגוד IATI, כ-43 מחברות הסטארט-אפ החדשות שקמו ב-2023 התאגדו מחוץ לישראל - זינוק חד ביחס לשנת 2022, בה רק כ-19.92% מחברות הסטארט-אפ החדשות התאגדו בחו"ל • "התופעה שוחקת את המותג של ההייטק הישראלי; חובתם של קברניטי המשק לפעול"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; חומרים: shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; חומרים: shutterstock

האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) מפרסם היום (א') את תוצאות הסקר התקופתי מטעמו באשר למקום ההתאגדות של סטארט-אפים ישראליים חדשים.

לגבי ההמצאים הנוגעים לשנת 2023, הסקר מצא כי 43.73% מחברות הסטארט-אפ החדשות שקמו התאגדו מחוץ לישראל. במבט על החציון השני של אותה שנה, מספר זה עמד על 43%. נתון זה מלמד על זינוק חד ביחס לשנת 2022, בה רק כ-19.92% מחברות הסטארט-אפ החדשות שקמו התאגדו מחוץ לישראל.

במסגרת הסקר נבדק גם הרבעון הראשון של השנה הנוכחית, במהלכו 38% מהחברות שקמו התאגדו מחוץ לישראל. 

אחד מיזמי הסייבר המובילים בישראל מדבר על אקזיט הענק שבדרך
בדרך לאקזיט הגדול בתולדות ישראל, וויז בחרה בארה"ב. פעמיים

באיגוד מסבירים כי מטרת הסקר היא לאסוף ולהציג נתונים עובדתיים ברורים המשקפים מגמות עדכניות בכל הקשור לפעילות מגזר ההייטק הישראלי, וכי הסקר נערך בקרב משרדי עורכי הדין המובילים במגזר ההייטק הישראלי ומנוהל על-ידי ועדה מקצועית קבועה של משרדי עורכי דין ורואי חשבון, בראשה עומד עו"ד דן שמגר ממשרד מיתר.

עוד מסבירים באיגוד כי הואיל והמשרדים שהשתתפו באיסוף המידע מייצגים באופן קבוע חלק ניכר מאד מהסטארט-אפים בישראל, המידע שנאסף הוא אינדיקטיבי באשר למגמה השלטת בתעשייה בתקופות הרלוונטיות.

יותר יותר חברות ממשיכות להתאגד מחוץ לישראל

כאמור, הסקר מצא כי מתוך הסטארט-אפים החדשים שהוקמו בשנת 2023, התאגדו בישראל 56.27% מהחברות, ו-43.73% התאגדו מחוץ לישראל.

עוד מציינים באיגוד כי הסקר הנוכחי באשר לנתוני החציון השני של 2023 מצביעים על יחס של 57.05% של סטארט-אפים שהתאגדו בישראל, לעומת 42.95% שהוקמו מחוץ לישראל - יחס דומה לממצאים בסקר שנערך בעבר, ביחס לחציון הראשון של שנת 2023, סקר שהצביע על כך ש-55.69% מהסטארט-אפים החדשים שקמו שהתאגדו בישראל, זאת לעומת 44.31% שהוקמו מחוץ לישראל.

מבחינת נתוני הרבעון הראשון של שנת 2024, נמצא כאמור כי מתוך החברות החדשות שקמו, 62.45% מהן התאגדו בישראל, זאת לעומת 37.55% שהוקמו מחוץ לישראל.

הכמות הכוללת של הסטארט-אפים שנבדקו - כלומר חברות חדשות שהוקמו על-ידי המשרדים המשתתפים בסקר בתקופות הללו ואשר לגביהן ניתנו הנתונים באשר למקום ההתאגדות - היא 490 סטארט-אפים בשנת 2022 ו-442 סטארט-אפים בשנת 2023. מספר הסטארט-אפים הנסקרים ברבעון הראשון של שנת 2024 עומד על 127.

בין המשרדים שהשתתפו בסקר העדכני ניתן למנות את אפשטיין רוזנבלום מעוז, ארדינסט בן-נתן טולדנו, ארנון תדמור-לוי, גולדפרב גרוס זליגמן, הירש-פלק, מיתר, נשיץ ברנדיס אמיר, עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ, ש. הורביץ, שיבולת, Sullivan & Worchester ונוספים.

"שחיקה במותג של ההייטק הישראלי"

מנכ"לית ונשיאת איגוד התעשיות המתקדמות, קרין מאיר-רובינשטין, מסרה כי "השנה וחצי האחרונות היו קשות למשק הישראלי כולו וכל שכן לקטר הצמיחה של המשק, ענף ההייטק, ובתוך כך, גם לחברות הישראליות הפועלות בארץ ובחו"ל. לצערי, הסקר מציג תופעה רחבה שמצביעה על העברת פעילות כלכלית ענפה וצעירה מחוץ לישראל. הגורמים ידועים לנו, כך גם ההשלכות על הכלכלה ועל החברה הישראלית".

קרין מאיר רובינשטין, מנכ''לית IATI / צילום: סיון פרג'
 קרין מאיר רובינשטין, מנכ''לית IATI / צילום: סיון פרג'

עוד מסרה מאיר-רובינשטין כי "פתרון יתאפשר רק תוך כדי צעדים משמעותיים כמו שיפור תנאי המיסוי, מתן עדיפות לאומית לתחומי פיתוח וטכנולוגיה שונים, חיזוק המחקר האקדמי, שיתוף-פעולה עם שחקנים בינלאומיים ועוד". 

דן שמגר, יושב-ראש ועדת עורכי הדין ורואי החשבון באיגוד ושותף במשרד מיתר, מסר ביחס לממצאים כי "במחצית הראשונה של שנת 2023 זוהה שינוי דרמטי של מעבר להתאגדות של סטארט-אפים חדשים מחוץ לישראל, בניגוד למגמה ששלטה במשך שנים רבות, אולם נתונים אלה שיקפו שישה חודשים בלבד. בחינה של נתוני שנת 2023 במלואה והרבעון הראשון של שנת 2024 מעידים על כך שאין מדובר בתופעה קצרת-מועד אלא בהתגבשות של דפוס קבוע, ולפיו כ-40% מהסטארט-אפים החדשים (כ-240 חברות בתקופה הנסקרת), פי שניים מהנתון ההיסטורי של 2022, מתאגדים מחוץ לישראל.

"על אף שינוי קל ברבעון הראשון של 2024 אשר מוקדם להעריך את פשרו, היקפה של התופעה משמעותי, והיא משקפת מציאות אשר לאורך זמן מסיטה פעילות כלכלית מחוץ לישראל ושוחקת את המותג של ההייטק הישראלי".

עוד אמר שמגר כי "לא ניתן להתעלם מהתופעה. חובתם של קברניטי המשק לפעול על-מנת לאמץ מנגנונים ותמריצים אשר ישיבו את המצב לקדמותו ויחזירו את המותג הטכנולוגי הישראלי למקומו במרכז הבמה".