מבוכה לחיזבאללה: הסרטון שפרסם דווקא חשף הצלחה ישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חיזבאללה ניסו להלהיב את תומכיהם, אבל הביכו את עצמם עם סרטון שמציג בכלל את איכות הטכנולוגיה הישראלית • בה בעת, ארדואן ממשיך להוביל את הקו האנטי־ישראלי ומכנה את ראש הממשלה בנימין נתניהו "רוצח" • ובעזה – האזרחים מחכים להפסקת האש • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

כותרות העיתונים | בין תימן לביירות: איך הגיבו בחיזבאללה לתקיפה הישראלית?
כותרות העיתונים | "גשם של רסיסים": פרטים חדשים על ניסיון החיסול של מוחמד דף

1חיזבאללה פרסמו סרטון "פגיעה" בטנק מרכבה, והביכו את עצמם

לאורך מלחמת חרבות ברזל הספיקו חמאס להביך את עצמם פעמים רבות עם פרסום סרטוני "פגיעת" טילי נ"ט בטנקים ישראליים שלא היו ולא נבראו. למרבה ההפתעה, נראה כי חיזבאללה לא הפיקו לקחים מאינספור סרטוני חמאס שבהם ראו את מערכת "מעיל רוח" מונעת פגיעה של טילי הנ"ט, והם פרסמו סרטון שבו רואים כיצד מערכת ההגנה האקטיבית של רפאל מעיל רוח מיירטת גם את טילי "אלמס" מתוצרת איראן.

"טיל הנ"ט אלמס של חיזבאללה מכוון לטנק מרכבה", מסביר ג'ו טרוזמן, חוקר בכיר בקרן להגנה על דמוקרטיות (FDD). "ניתן לראות כיצד מערכת ההגנה של הטנק מופעלת. אפשר לזהות גם את אחד מחברי הצוות של הטנק מוריד את ראשו".

מערכת מעיל רוח מבצעית מאז שנת 2010 והיא עברה את מבצע צוק איתן עם חטיבה אחת. ב־2018 היא נמכרה לכוחות השריון האמריקאיים וב־2021 נבחרה עבור טנק הליאופרד הגרמני והצ'לנג'ר הבריטי. כיום המערכת מותקנת על 16 פלטפורמות ברחבי העולם, אבל היא לא הופעלה בשום קנה מידה שמזכיר את מלחמת חרבות ברזל, עם מאות מערכות מתמרנות בשטח. באתגר טילי הנ"ט, שמומחים מגדירים אותו כחסר תקדים, המערכת עומדת בהצלחה. 

מאת דילן מליאסוב, מתוך דיפנס בלוג. לקריאת הכתבה המלאה

2ארדואן : נתניהו הוא "רוצח"

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן הוא ממובילי המדיניות האנטי־ישראלית בעולם המוסלמי, וכעת קורא למדינות העולם "להעניש" את ישראל, כך שתימנע "אכזריות כזו שוב". ארדואן, כמיטב המסורת שלו, המשיך להתעלם מפשעיהם של ידידיו בארגון הטרור חמאס, כשבידיעה בסוכנות הידיעות הממשלתית התייחסו לישראל כי, לכאורה, היא זו שפתחה במלחמה ב־7 באוקטובר. 

"ישראל מוכרחה לשאת בהשלכות למעשיה", אמר ארדואן בתדרוך כתבים בעת ביקור ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין. "אני מקווה שהחלטת בין הדין הבינלאומי לצדק תביא להתעוררות בקהילה הבינלאומית. ארה"ב צריכה להפעיל לחץ על ישראל ולהפסיק את תמיכתה בראש הממשלה 'הרוצח' בנימין נתניהו. צריכים להתאחד נגד פעולותיה של ישראל". 

מאת אסרא טקין, מתוך אנאדולו. לקריאת הכתבה המלאה 

3העזתים מחכים ליום שלאחר המלחמה

אונר"א מעריכה כי ניקוי רצועת עזה מכל ההריסות שנגרמו בגין מלחמת חרבות ברזל יימשך 15 שנה ויעלה 600-500 מיליון דולר. ההריסות, לפי האו"ם, כוללות היקפים של אזבסט, אבל לפי התושבים של עזה - הם עשויים לגרום לכך שמשך השיקום יתקצר. אמג'ד אל־שובאקי, ארכיטקט מהעיר עזה, טוען כי הכל תלוי במימון חיצוני. 

"אנחנו יכולים להפריך את ההערכות הללו שהתקבלו מהנתונים בדוח", אמר אל־שובאקי ל"נשיונל" האמירותי. "אם מאה משאיות ייקחו 15 שנה, אז אלף משאיות ייקחו שנה וחצי ו־3,000 משאיות ייקחו רק שישה חודשים. הנתונים מתבססים על שיעורים פרודוקטיביים זמינים, שאותם אפשר להכפיל בעזרת ציוד ומשאבים גדולים יותר". 

סובחי דאלול, בן 54 משכונת זייתון בעיר עזה, סיפר כי תשעה מבני משפחתו איבדו את בתיהם במהלך המלחמה. "תיתנו לי כלים וחומרים, ואני אבנה תוך חודשיים מהרגע שהמלחמה תסתיים. אנחנו אנשים שאוהבים חיים, ובתוך חודשים ספורים נבנה. אנחנו האנשים של האדמה הזו ונבנה את הכל במהרה מחדש עם מה שיש לנו". 

מאת נע'אם מוהאנה, מתוך The National. לקריאת הכתבה המלאה