הגנה אווירית בחצי מיליארד דולר: מכירת הענק של איראן

אלביט UK, חברת הבת של אלביט, מציגה מגוון מערכות הגנה והתקפה בסלון האווירי בפרנברו, בריטניה • איראן חתמה על הסכם בסך 500 מיליון דולר למכירת אמצעי לחימה מתקדמים לארמניה • בארה"ב משרטטים קווים לדמותם של מטוסי הקרב של העתיד • מצרים מתעניינת במטוסי קרב מתוצרת סין • ורוסיה מציבה סוללות הגנה אווירית בסמוך למעונו של הנשיא פוטין • השבוע בתעשיות הביטחוניות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl
כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

שכנה של ישראל לוטשת את עיניה לטכנולוגיות מתקדמות, ומבקרת עבור זאת בסין. בה בעת, בארה"ב מדמיינים את מטוסי הקרב מהדור השישי, וברוסיה חוששים מאוד מפגיעה בנשיא ולדימיר פוטין. על כל אלו, בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

המדינה שמעוניינת לשתף פעולה עם ישראל בתחום הצוללות הבלתי מאוישות
עקפה את ישראל: דרום קוריאה תפרוס עוד השנה מערכת הגנה אווירית בלייזר

אלביט חוזרת לקדמת במת התערוכות

חודש לאחר שהחלטה של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הביאה להרחקת התעשיות הביטחוניות הישראליות מתערוכת יורוסאטורי היוקרתית, אלביט UK, חברת הבת של אלביט, מופיעה השבוע בסלון האווירי בפרנברו, בריטניה.

התצוגה של אלביט UK בסלון האווירי בפרנברו, בריטניה / צילום: אלביט מערכות
 התצוגה של אלביט UK בסלון האווירי בפרנברו, בריטניה / צילום: אלביט מערכות

במהלך התערוכה, מציגה אלביט מגוון נרחב של מוצרים אוויריים, כאשר החברה שמה דגש בתצוגה על יכולתה להציע לחילות אוויר פתרונות כוללים, העונים על מרבית הצרכים שלהם. במסגרת הביתן, מוצגים פתרונות אוטונומיים ובלתי־מאוישים, אמצעי איסוף מודיעין, מערכות הגנה אוויריות, חימושים מדויקים, תצוגות קסדות, פתרונות שליטה ובקרה ותקשורת. בנוסף, מוצגים מערכת הלוחמה האלקטרונית נגד כטב"מים (C-UAS), כלי טיס בלתי־מאוישים, כולל הרמס 900, השרקרק (Skystriker) וה־SkyLark. בד בבד, מוצגים רחפנים מתקדמים מדגמי Magni-X ו-Thor, וכן מערכות הגנה לפלטפורמות אוויריות צבאיות ואזרחיות.

רפאל מתחילה אספקות של הסכם הענק עם צ'כיה

רפאל החלה לספק לצ'כיה רכיבים ראשונים במסגרת הסכם מספטמבר 2021 לרכישת מערכת ההגנה האווירית ספיידר, תמורת 627 מיליון דולר - כך מדווח באתר Army Recognition. לפי הדיווח, צ'כיה תקבל ארבע סוללות ספיידר בין השנים 2026-2025, כשכל אחת תכלול 10-9 רכבים.

הסוללות ישמשו את גדוד ההגנה האווירית ה־251 של צבא צ'כיה, כשלכל אחת יוצמד רדאר, עמדת ניהול ובקרת אש, וכמובן משגרים. העסקה הינה שיתוף פעולה ישראלי־צ'כי מעניין, במסגרתו יותר מ־30% משווי העסקה יופנו לטובת ספקים מקומיים. בסופו של התהליך, הספיידר יתפוס את השכבה הגבוהה של מערך ההגנה האווירית הצ'כי.

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל
 מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

ספיידר היא מערכת הגנה אווירית מתקדמת, שנמצאת בשימוש מבצעי בכמה צבאות ברחבי העולם, בהם צ'כיה, ומספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, אל מול מגוון איומים אוויריים, לרבות מל"טים, מטוסים, מסוקים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים. המערכת מיירטת את האיומים באמצעות שתי משפחות של מיירטים מתוצרת רפאל - פייתון ודרבי.

כטב"מים והגנה אווירית בחצי מיליארד דולר: מכירת הענק של איראן

איראן חתמה על הסכם בסך 500 מיליון דולר למכירת אמצעי לחימה מתקדמים לארמניה. כך פורסם באיראן אינטרנשיונל. במסגרת אותה עסקה, ידידתה הקרובה של איראן בקווקז תרכוש כטב"מים מדגמים שאהד 136, שאהד 129, שאהד 129 ומוהאג'ר. בנוסף, ירכשו סוללות הגנה אווירית מדגמי סבום חורדאד, מאג'יד, חורדאד 15 וארמאן.

עסקת ענק שכזו מבהירה כי השאלה הנכונה בנוגע לזירה החדשה שבה יתכתשו אמצעי לחימה מתקדמים מתוצרת ישראלית ואיראנית תהיה בקווקז. האויבת הגדולה של ארמניה והידידה הטובה של ישראל, אזרבייג'ן, ניצחה במלחמת קרבאך השנייה ב־2020 בזכות אמל"ח ישראלי מתקדם כמו, למשל, חימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים) מדגם הארופ או טילי לורה.

לפי נתוני משרד האוצר הארמני, תקציב הביטחון ב־2024 עמד על 1.4 מיליארד דולר, 81% יותר מ־2020 - שנת התבוסה במלחמת קרבאך השנייה. כלומר, בעסקה אחת עם משטר האייתוללות השקיעו ירבאן כשליש מתוך כלל תקציב הביטחון. 

ביקור משמעותי של מנכ"ל משרד הביטחון בהודו

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, הגיע לביקור עבודה בהודו, בראש משלחת של משרד הביטחון, כדי לקדם את השיח האסטרטגי ושיתופי הפעולה הביטחוניים בין ישראל והודו. המשלחת נפגשה עם מנכ"ל משרד ההגנה ההודי, עם הרמטכ"ל ועם ראשי הזרועות של צבא הודו.

המנכ"ל הציג לעמיתיו את תמונת המצב האסטרטגית במזרח התיכון ואת לקחי המלחמה עד כה, בדגש על היכולות הצבאיות והטכנולוגיות שצה"ל מפעיל בגזרות השונות. נוסף על כך, הצדדים דנו בדרכים להעמקת הקשרים הביטחוניים בין משרדי הביטחון וההגנה של המדינות במגוון צירים.

ביקור מנכ''ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר בהודו / צילום: משרד הביטחון והצבא ההודי
 ביקור מנכ''ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר בהודו / צילום: משרד הביטחון והצבא ההודי

אלוף (מיל') זמיר קיים גם פורום תעשיות ישראליות-הודיות, בהובלת "סיבט" ובהשתתפות בכירי התעשיות הביטחוניות הישראליות וההודיות, לקידום השיח, הסרת חסמים והגברת הפוטנציאל לשת"פ תעשייתי-ביטחוני בין התעשיות הישראליות וההודיות. משלחת משרד הביטחון גם סיירה בקווי ייצור משותפים שהקימו התעשיות הביטחוניות הישראליות בהודו, לתמיכה במדיניות Make In India, שמקדמת ממשלת הודו.

פיילוט לטיפול בקרקעות מזוהמות בשיירי חומרי נפץ ברמת השרון

חברת נצר השרון מקיימת פיילוט לבחינת שיטות ומתודולוגיות לטיפול בקרקעות מזוהמות בשיירי חומרי נפץ, כך נודע לראשונה לגלובס. במסגרת הפיילוט, שמתקיים ברמת בקע, הקצתה נצר השרון למתמודדות קרקע מזוהמת המייצגת סקאלת שדה ומדמה, במתאם מדויק, אזור מזוהם כפי שהוא בשטח - לצורך טיהורו. המטרה שעומדת מאחורי הפיילוט, היא בחינת יכולת טכנולוגית עבור תוכנית השיקום של 7,000 הדונמים של מתחמי התעשייה הצבאית ברמת השרון.

חברת נצר השרון הוקמה במסגרת הפרטת התעשייה הצבאית, בתור הגורם הממשלתי המוסמך לשיקום הקרקעות של מתחמיה הפעילים של תע"ש, בין היתר, ברמת השרון, בטירת הכרמל וברמלה. הפיילוט מתקיים במסגרת תהליך של "קול קורא" אליו יצאה חברת נצר השרון, במסגרתו הוזמנו מומחים מהתעשיות, בגיבוי מומחי אקדמיה ומכוני מחקר, להצעת פתרונות לטיפול בקרקעות מזוהמות בחומרי נפץ.

בפיילוט משתתפות חברות שהגיעו לשלב הסופי בתהליך הקול קורא, ביניהן שיכון ובינוי, י.ד ערן, לודן, קומפסטאור, גרינסוייל, טיבכו ובלפור. הפיילוט נועד לבחון את הטכנולוגיות ואת מגוון אפשרויות הטיפול בקרקעות מזוהמות בחומרי נפץ, וכן את משך הזמן, העלויות כספיות ותנאי השטח המשתנים, שיש להם השפעה על מכלול הצרכים הנדרשים לשיקום הקרקע.

בסיומו של הפיילוט ולאחר בחינת הטכנולוגיה וערכיה המוספים בתחומי החדשנות ויכולות הביצוע, תיבחר הטכנולוגיה או שילוב של טכנולוגיות שבאמצעותן יטוהרו מתחמי התעשיה הצבאית, לקראת פינוי הקרקעות ומסירתן למינהל מקרקעי ישראל.

מצרים מתעניינת במטוסי קרב מתוצרת סין

מפקד חיל האוויר המצרי, לוטננט גנרל מחמוד עבד אל־גוואד, הגיע לפגישה בבייג'ינג עם מפקד חיל האוויר הסיני, גנרל צ'אנג דינגקיו. "הביקור מדגיש את שאיפת מצרים להרחיב את השיתוף הפעולה הצבאי עם מדינות ידידותיות", נמסר מקהיר. השניים עסקו בשיתוף הפעולה בין שני חילות האוויר, בקידום תוכנית אימונים משותפת ובהחלפת ידע טכנולוגי.

לצד השיחה עם מפקד חיל האוויר הסיני, עבד אל־גוואד קיים פגישות נוספות ולא פחות מסקרנות. הוא נועד, למשל, עם בכירים בתאגיד היבוא והיצוא הלאומי לנושאי טכנולוגיות אוויריות (CATIC), וחברת התעשיות NORINCO, שעוסקת, בין השאר, בייצור תחמושת ואמצעי לחימה. מעבר לכך, התבצעה בפניו תצוגה של מטוס הקרב צ'נגדו J-10.

בארה"ב מדמיינים את מטוסי הקרב מהדור השישי

מטוסי קרב מהדור השישי צפויים להיות בעלי מהירות, טווח ויכולות לחדור עמוק למרחב האווירי של האויב - כך מעריכים מומחים ששוחחו עם דיפנס ניוז, שגם ציינו כי ייתכן וניתקל במנועים חסרי־תקדים. "אתה רוצה שהוא יהיה מהיר ויטוס גבוה", אמר לוטננט גנרל (דרגה המקבילה לרב־אלוף בצה"ל) קלינט הינוטה, שכיהן כסגן מפקד חיל האוויר האמריקאי לאסטרטגיה. "אתה רוצה שהוא יטוס לטווח ארוך".

טייסת F-16 לשעבר, הת'ר פני, הסבירה כי יכולת החמקנות צפויה להיות אף היא קריטית במטוסי קרב מהדור השישי. היא המחישה זאת בכך שייתכן כי מטוסים יידרשו לחצות את האוקיינוס השקט במהירות, ולחדור למרחב האווירי הסיני. "הטווח והיכולת לחדור יהיו קריטיים עבור מטוסי הדור השישי, במיוחד בהתחשב בעובדה שאנו מסתכלים על האוקיינוס ​​השקט ועל סין כאיום העיקרי שלנו", אמרה פני.

רוסיה מעבה את ההגנה האווירית סביב פוטין

סוללות פאנציר-S1 נוספות הוסטו לטובת עיבוי ההגנה האווירית סביב מעונו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באגם ולדאי, שבמחוז ולדאי - כך עולה מפרסום של עיתונאי רדיו אירופה החופשית (RFE), מארק קרוטוב. הסוללות הוצבו, לפי הדיווח, כ־3.7 ק"מ ממעונו של הנשיא. פאנציר-S1 היא מערכת שמיועדת להגנה על תשתיות קריטיות, ומתמקדת בהגנה מאיומים בגבהים נמוכים, בעיקר מצד כטב"מים ומסוקים.

זהו אינו הפרסום הראשון אשר "חודר" את מערך ביטחון המידע הרוסי. קבוצת ההאקרים האוקראינית סייבר רסיסטנס פרסמו לפני כחודש וחצי תכתובות מיילים בין קצינים רוסיים, שהוציאו לאור מידע יקר ערך בנוגע למערכות שונות כמו פאנציר-S1, ונתונים אישיים על יותר ממאה קציני הגנה אווירית רוסיים, המעורבים בהגנה על שמי מוסקבה.

תחום נוסף שעוסקת בו רוסיה בתקופה האחרונה הוא שיתוף הפעולה עם סין. הצי הרוסי סיים עם מקבילו הסיני תרגיל משותף בים סין הדרומי. במסגרת התרגיל המסורתי, שמתקיים מאז 2012, תרגלו הציים בהגנה מפני איומים על פני הים ומתחת לו. בד בבד, תרגלו הגנה מפני כטב"מים וטילי שיוט.