קרן הון הסיכון קומרה נתבעת על הפרת הסכם שכירות בפרויקט דה וינצ'י בת"א

בעלי שטח בפרויקט דה וינצ'י היוקרתי בפינת רחוב קפלן בת"א תובעים 5 מיליון שקל מהקרן ומבעלי השליטה בה, בטענה להפרת הסכם שכירות משרדים בחוסר תום־לב • לפי התביעה, המשרדים הושכרו לפני שנתיים ב־160 שקל למ"ר, וכעת הם מושכרים ב־70 שקל למ"ר בלבד

מגדלי Da Vinci בתל אביב / צילום: עמית גירון
מגדלי Da Vinci בתל אביב / צילום: עמית גירון

בינואר 2022 חתמה קומרה קפיטל, קרן הון סיכון ישראלית, על הסכם שכירות לשטח של 650 מ"ר בקומה השישית בפרויקט דה וינצ'י בתל אביב למשך חמש שנים. אבל בהמשך החליטה הקרן על ביטול הסכם השכירות, לא נכנסה לנכס ולא שילמה את דמי השכירות העומדים.

עיריית תל אביב החליטה: לא תאריך את תמ"א 38
בלעדי | 750 מיליון שקל במוקד: המאבק שמעכב הקמת אלפי דירות בלב ירושלים
תושבים נגד תוכנית בית העיתונאים בתל אביב: פגיעה קשה באיכות החיים

42 קומות בכל בניין

הסכם שכירות זה עומד במוקד תביעה שהגישו בשבוע שעבר המשכירות לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הקרן ושותפיה - ארז שחר, בועז דינטי, שרון ברזיק כהן וסיוון שמרי דהן - על סכום של 5.4 מיליון שקל.

המשכירות, ליואי שרותי ניהול וגרסו ג.ס.נדל"ן, טוענות כי השותפים התנערו מהסכם השכירות שעליו חתמו, לא נכנסו לנכס ולא שילמו דמי שכירות. המשכירות ניסו למצוא שוכר חלופי, אך רק במאי 2024 נחתם הסכם עם שוכרים חלופיים - הנמוך ב־57% מהמחיר שעליו חתמה הקרן.

דמי השכירות החודשיים לפי ההסכם עם הקרן עמד על כ־105,600 שקל לחודש לפי 160 שקל למ"ר ברמת מעטפת. הסכם השכירות של השוכרים החלופיים, שנערך שנתיים וחצי מאוחר יותר, עומד על 46.2 אלף שקל לחודש לפי 70 שקל למ"ר ברמת מעטפת.

המשכירות תובעות על התקופה שהנכס עמד ריק, על הפרש השכירות בין החוזה של הקרן למחיר של השוכרים החלופיים ועל ההוצאות למציאת שוכרים חדשים.

רקע: פרויקט דה וינצ'י הוקם על־ידי אקרו וקנדה ישראל וכולל שני בנייני מגורים, בכל אחד מהם 42 קומות, ובניין משרדים. הסכם השכירות נחתם בינואר 2022. באותו שלב עוד לא היה טופס 4. בהסכם נכתב כי "ככל שמועד מתן הרשות יידחה למועד מאוחר מיום 30.3.23, יהא השוכר רשאי להביא הסכם זה לסיומו". מועד מתן הרשות הוגדר בחוזה כמועד קבלת טופס 4, תוך שצוין כי "נכון למועד חתימת הסכם צפוי להינתן ביום 20.9.2022. המשכיר יודיע לשוכר מיד לכשידע על המועד הצפוי לקבלת טופס 4".

התביעה: לפי התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גד טיכו ואלון קנטי ממשרד כספי, בספטמבר 2022 עוד לא היה טופס 4. בינואר 2023 פנתה קומרה למשכירות כדי לבחון יציאה מההסכם בשל "שינוי אווירה בשווקים" והחלטתה שלא לקלוט עוד עובדים וכן מתוך רצון לחסוך בעלויות. המשכירות השיבו כי לפי ההסכם על הקרן למצוא שוכר חלופי, אך כזה לא הוצע, והקרן הציעה לשלם פיצוי של מאות אלפי שקלים כדי לצאת ההסכם, אך המשכירות סירבו, כיוון שההצעה לא הייתה אטרקטיבית.

אישור ברגע האחרון

יומיים לפני המועד האחרון לקבלת טופס האכלוס, הודיע עדי ליואי, בעלי החברה המשכירה, לקרן כי התקבלו המסמכים להוצאת האישור - ולא נענה. ב־30 למרץ, המועד האחרון לפי ההסכם, התקבל האישור. לכן טוענות המשכירות כי הן עמדו בהסכם, וכי היה על הקרן לקבל את המשרדים ולשלם דמי שכירות.

לטענת המשכירות, ב־10.4.23 פנו קומרה ובעליה לראשונה בהודעה על ביטול הסכם השכירות. בקרן טענו כי כבר בינואר באותה שנה הודיעו על הביטול, וטענו כי הוצג להם במהלך המשא־ומתן כי טופס האכלוס עתיד להתקבל בספטמבר 2022, ואלמלא מצג זה הם לא היו מתקשרים בהסכם.

עוד הם טענו כי הם הבהירו שהם מתכוונים להעביר את משרדיהם לפרויקט בתחילת 2023 לאחר ביצוע עבודות התאמה נרחבות. לכן קומרה טענה כי המשכירות לא עמדו במתן אפשרות להתחיל בביצוע העבודות עד לסוף מרץ 2023.

המשכירות דחו את הטענות. הן טוענות כי לא התקבלה הודעת ביטול, כי לא הייתה התחייבות להתחיל בעבודות בספטמבר 2022, וכי הן עמדו בהסכם.

לטענת המשכירות, בעלי הקרן קיוו שעד סוף מרץ 2023 לא יתקבל אישור האכלוס, והם יוכלו להשתחרר מההסכם, אך לאחר שהאישור הושג במועד האחרון, הקרן העלתה "טענות קלושות חסרות בסיס במטרה להתחמק מההתחייבויות החוזיות". עוד טוענות המשכירות כי בעלי הקרן התנהלו בחוסר תום־לב ובאופן ציני ומתנשא.

המשכירות טוענות כי "פרשנות הנתבעים להסכמי השכירות מנוגדת לחלוטין להוראות המפורשות של ההסכמים שנחתמו בין הצדדים, ואינה עולה בקנה אחד עם הבנת הצדדים את ההסכמים".

מקומרה נמסר בתגובה: "אנחנו לא מגיבים לעניינים המתבררים בבית משפט".