'מסחר-טראמפ' חוזר. אבל האם הוא בכלל עבד אי-פעם?

משקיעים קונים מניות קטנות ו'כלכלה ישנה' באופן המזכיר את 2016 • זה לא בהכרח יצליח להם

שובו של ''מסחר טראמפ'' / צילום: Shutterstock
שובו של ''מסחר טראמפ'' / צילום: Shutterstock

אוסף התֵמות והרעיונות שנפוצים בשווקים הפיננסיים מספקים למשקיעים הוראות שימוש מוגדרות היטב כיצד מומלץ לסחור בנשיאות פוטנציאלית נוספת של דונלד טראמפ. נותרת רק השאלה האם ההוראות האלה אכן עובדות.

פחות מסים ופחות מגבלות: 4 סיבות שבגללן בשווקים אוהבים את טראמפ 
המחצית האחרונה של ביידן כנשיא: הסיכויים להורדת ריבית גוברים, ולמה הקריפטו מזנק 

עד השבוע שעבר, הייתה 2024 כולה בסימן עלייתם של מגה-תאגידים הקשורים לבינה מלאכותית (AI). ואז עבר לפתע מדד ראסל 2000 של מניות שווי קטן (small cap) משמירה על רמה כמעט אחידה בשנה החולפת, לעלייה של 10% ביום רביעי שעבר. בסיכום שבועי הוא הציג את הביצועים החזקים ביותר שלו לעומת ראסל 1000 הכולל חברות גדולות יותר. במקביל, רשם נאסד"ק עתיר הטכנולוגיה את הירידה הגדולה ביותר ביום אחד, מאז דצמבר 2022, למרות שמניות "ערך" זולות יותר דווקא התאוששו.  

המגמות הללו התהפכו במקצת בימים חמישי ושישי, אבל השבוע וחצי האחרונים מזכירים עדיין את התגובה בשווקים לניצחון המפתיע של טראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016. וול סטריט הניחה שחששות ממדיניות פרוטקציוניסטית יגרמו למכירה מוגברת של מניות בבורסה. במקום זאת, הציפייה להפחתת המס הביאה לראלי. כך נולד "מסחר טראמפ".  

עקרונות הליבה של הטרנד לא השתנו: קנו מניות, העדיפו של חברות קטנות יותר עם זיקה מקומית ותעשיות "כלכלה ישנה" על חשבון ענקיות הטכנולוגיה; גירעון תקציבי גבוה יותר והגירה נמוכה יותר אמורים לגרום לכם למכירת איגרות חוב וקניית דולרים; ומכרו את הפסו המקסיקני.  

מובן שההיפוך האחרון בשוק נגרם בתחילה בגלל נתוני אינפלציה מעודדים, שהובילו את השווקים להניח הורדות ריבית נוספות השנה. זה מסביר את הירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות והחולשה בדולר.  

אבל אי אפשר לבטל את ההשפעה שהייתה לכך שטראמפ ניצל מניסיון התנקשות, ושהוא מוביל בסקרים בפער הולך וגדל.  

סובלני לקריפטו, נתמך על ידי המיליארדרים של הטק  

התנודתיות של הפסו המקסיקני למשל הייתה בשיאה מאז 2002. והשווקים הבינלאומיים נאבקו, למרות שתקופות שבהן משקיעים פונים למניות ערך הן טובות עבורם בדרך כלל. כך המניות בגוש האירו זכו לעלייה קצרת־מועד ב-12 ביולי, אך מאז הפגינו ביצועים נמוכים. מבחינה מקומית, תחומי האנרגיה, הייצור והפיננסים - במיוחד בנקים אזוריים, שירוויחו מרגולציה מחמירה פחות ומשיעורי ריבית גבוהים יותר - הצליחו במיוחד.  

עם זאת, ייתכן שהאפיקים שבלטו ב-2016 אינם בהכרח הגיוניים גם ב-2024. לדוגמה, גישתו של טראמפ כלפי מטבעות קריפטוגרפיים נתפסת כיום כאוהדת יותר מבעבר, וזו הסיבה לכך שהביטקוין זינק. אבל שינויים אחרים קשה יותר לנתח: טראמפ קיבל תמיכה פומבית ממנכ"ל טסלה , אילון מאסק, ובחר בג'יי.די. ואנס, שיש לו קשרים למיליארדרים מעמק הסיליקון, כמועמד שלו לסגן הנשיא.  

נשיאות רפובליקאית עשויה להפחית את הסיוע ליצרני רכבים חשמליים כמו טסלה, אך בו בזמן להגן עליהם מפני יצרנים סיניים, כך שהתוצאה המשוקללת אינה ודאית. באופן שאולי משקף זאת, המסחר הקמעונאי במניות טסלה זינק, אבל מספר המשקיעים שמוכרים זהה כמעט למספר הקונים, לפי חברת VandaTrack המנתחת את המסחר.  

באופן דומה, ענקיות הטק יכולות ליהנות במקרה שבו ממשל טראמפ לא ימשיך במדיניות ההגבלים העסקיים המחמירה שנקט ביידן. עבור חברות גדולות של נפט וגז, ייתכן שהרווח מדרישות איכות סביבה נמוכות יותר יקוזז על ידי היצע מוגבר של ייצור.  

מסחר ואסטרטגיה הם שני דברים שונים  

הזינוק של 2016 התבסס על כמה שינויים גדולים שאי אפשר לחזור עליהם. הגירעון התקציבי גבוה בהרבה מכפי שהיה אז, והרף העליון של מס חברות הורד מ-35% ל-21% ברפורמת Tax Cuts and Jobs Act  של 2017. התוכנית של טראמפ להפחתה נוספת תוריד אותו רק ל-20%. העלאות התעריפים המוצעות שלו עשויות גם הן לפגוע יותר מאשר לפני שמונה שנים, מאחר שהנשיא ביידן לא שינה את רוב האמצעים הפרוטקציוניסטיים שירש, והוסיף עליהם אמצעים נוספים.  

מעבר לכל זאת, ספק אם מסחר-טראמפ הצליח למשקיעים גם בפעם הראשונה. קיצוצי המס אמנם דחפו את שוק המניות ב-2018, אך רוב הרווחים הצטברו בחברות הגדולות ביותר, שבהן בלט מגזר הטכנולוגיה.  

הביצועים הטובים של ראסל 2000 בחודש שאחרי הבחירות ב-2016 היו קצרי־מועד. למרות התעוררות קצרה ב-2018, החברות הקטנות רשמו ביצועים גרועים ב"משמרת" של טראמפ. מגזרי התעשייה, האנרגיה והבנקים הצליחו כולם פחות ממדד S&P 500, והתשואות של הדולר והאג"ח הממשלתיות היו בסופו של דבר נמוכות יותר. כך יצא שמסחר-טראמפ הטוב ביותר היה, ובכן, בענף הטכנולוגיה.  

הלקח כאן הוא שקשה להרוויח כסף מבחירות, לא מעט משום שהמציאות גוברת לרוב על אג'נדות פוליטיות. משקיעים מומחים יוכלו אולי לרכוב על הגל של מה שמוכר כ"מסחר טראמפ", אבל מסחר ואסטרטגיה הם שני דברים שונים בתכלית.