בגלל המחסור ברחפנים: צה"ל משתמש בכלים סיניים שנכנסו לרשימה השחורה של ארה"ב

חברת Autel, יצרנית סינית נוספת, נכנסה לרשימה השחורה של ארה"ב מחשש לריגול, בהמשך להגבלות שהטילה וושינגטון על ענקית הרחפנים DJI • מנגד, בישראל השימוש בהם גובר • הסיבה: בצה"ל נשענים על תרומות לצורך פעולות מורכבות כמו התמרון ברצועה

חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל
חיילי צה''ל מפעילים רחפנים בח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

המוצרים מתוצרת החברות הסיניות DJI ואוטל (Autel), בעלת הדגם הפופולרי "איבו" (EVO), תופסים שיעור עצום מהיקף השימוש של צה"ל ברחפנים. בשנתיים האחרונות נהנו באוטל מהעובדה כי DJI הוכנסה לרשימה השחורה של מזכירות ההגנה האמריקאית, עד שלאחרונה מזכירות המסחר נקטה צעד דומה נגד אוטל.

כותרות העיתונים | פרטים חדשים נחשפים: באיזה נשק השתמש צה"ל במתקפה בתימן?
המדינה שמעוניינת לשתף פעולה עם ישראל בתחום הצוללות הבלתי מאוישות

הרשימה הזו, שמנהלת ממשלת ארה"ב מאז שנת 1997, כוללת חברות שבוושינגטון מעוניינים להזהיר את הציבור מהן, בגין חשש לפגיעה בביטחון הלאומי. המשמעות האופרטיבית של הצעד טומנת בחובה מגבלות סחר ודרישות רישוי מיוחדות לטכנולוגיות ולסחורות מסוימות.

ההחלטה הזו נובעת מסיטואציה שבה ארה"ב מצאה את עצמה במצב שבו 90% משוק רחפני הפנאי האמריקאי נשלט על ידי תוצרת סינית, כך לפי התאחדות מערכות הכלים הבלתי מאוישים. בה בעת, הרחפנים הסיניים תופסים כ־70% משוק הרחפנים לתעשייה, ויותר מ-80% מאלו שנמצאים בשירות כוחות ההצלה.

צורך משמעותי בלוחמה בשטח בנוי צפוף

על כן, נראה כי אין סיבה גדולה להפתעה בנוגע למתרחש בצה"ל. מערכת הביטחון הישראלית נתפסה לא מוכנה לא רק במוכנות המבצעית, אלא גם בפן הלוגיסטי - וכך נפתח הצוהר לתרומות רחבות-היקף. במסגרת אותן תרומות בולטים אותם רחפנים מתוצרת סינית, שמשדרים אל שרתים סיניים.

צורך משמעותי ברחפנים בהיקף גדול קיים במיוחד במתאר של לוחמה בשטח בנוי צפוף כל כך כמו רצועת עזה. לא רק בגלל היקף הפעלת הכוחות של צה"ל וכמות הטרוריסטים של חמאס, אלא גם משום שהפעלה נרחבת כל כך של רחפנים בידי מפעילים, שלפחות חלקם עברו הכשרה קצרה, מביאה להתרסקויות שגרתיות שלהם.

צבירת הרחפנים ככלל, והאמצעים של אוטל בפרט, נמשכת כל העת, בעיקר על בסיס תרומות. אלו מתבצעות אף שהתמרון ברצועת עזה נראה בשלביו הסופיים, ואם יוחלט על פתיחה בתמרון בלבנון - אותם אלפי רחפני DJI ואוטל צפויים להיות לא רלוונטיים. במסגרת סל היכולות של חיזבאללה, מחזיק ארגון הטרור השיעי במערכת "אירוסקופ", שמאפשרת לזהות רחפנים מתוצרת סינית ולאכן את המפעילים.

DJI avata 2

DJI Avatar 2 / צילום: Reuters, VCG
 DJI Avatar 2 / צילום: Reuters, VCG

מחיר: 1,000 דולר
גובה המראה מקסימלי: 5,000 מטר
מטען מקסימלי: 10 ק"ג 

Autel EVO 2 enterprise

מחיר: 4,000 דולר
גובה המראה מקסימלי: 7,000 מטר
מטען מקסימלי: 10 ק"ג

לחיזבאללה יש יכולת התמודדות

חיזבאללה מחזיקים ביכולת ההתמודדות עם כלים בלתי מאוישים משום שכלל תחום הרחפנים צומח. DII (Drone Industry Insights), גוף גרמני שמתמחה בענף, העריך כי שוק הרחפנים צפוי לצמוח מ-30.6 מיליארד דולר ב-2022 לכ-55.8 מיליארד דולר ב-2030. אוטל הצליחה ליהנות בשנתיים האחרונות מהצמיחה הזו ללא מגבלות דומות לאלה של DJI, באמצעות מיתוגה כסינית-אמריקאית.

לאוטל יש פעילות נרחבת בסיאטל ובעמק הסיליקון, אף שבשורה התחתונה, המטה של החברה שנוסדה ב-2014 עודנו בשנזן, סין. אם לוקחים כדוגמה את דגם איבו II של החברה, אז הוא נתפס כתוצרת אמריקאית, אף שרק חלק מרכיביו, כמו למשל מצלמות האינפרא אדום/תרמיות, מיוצרים בחברת פליר האמריקאית. בד בבד, רכיבים מסוימים מגיעים בכלל מסוני היפנית, וגוף הרחפן מיוצר בסין.

עוד בטרם החלטת מזכירות המסחר האמריקאית, חברי קונגרס הביעו את דאגתם מאוטל, בגין חשש לאיום על הביטחון הלאומי באמצעות העברת מידע רגיש לגורמים חיצוניים. הם האשימו את אוטל, בין השאר, כי החברה תומכת בפלישה הרוסית לאוקראינה ומסייעת לסין לדכא את המיעוט האויגורי, כמו גם מיעוטים נוספים בסין, ולכן דרשו להוסיפה לרשימה השחורה של מזכירויות המסחר, ההגנה והאוצר.

אושר חוק "הכטב"מים למאבק בסין"

"בעקבות דרישתנו, מזכירות המסחר הוסיפה את יצרנית הרחפנים שבשליטה סינית עוינת, אוטל, לרשימה השחורה הממשלתית", אמרה ראש הוועדה לנושאי המפלגה הקומוניסטית הסינית, אליס סטפניק. "שום אמריקאי אינו צריך חברות כמו DJI ואוטל שמחזקות את סין הקומוניסטית, ומספקות לה את היכולת לרגל על אדמה אמריקאית".

הצעד שקידמו סטפניק ושותפיה כולל, כאמור, מגבלות יצוא והעברת רכיבים מסוימים. עם זאת, בקונגרס לא מסתפקים בכך, ובית הנבחרים כבר אישר את חוק "הכטב"מים למאבק בסין", ששואף לקבוע איסור גורף על כטב"מים בעלי קשר לסין לפעול במרחב האווירי האמריקאי, ולהכניס את DJI לרשימת החברות האסורות של ועדת התקשורת הפדרלית. כעת מצפים בקונגרס כי החלטת מזכירות המסחר תעודד את הסנאט לקדם את החוק במהרה.

רותם מי-טל, מנכ"ל אסגארד מערכות שמפתחת טכנולוגיה צבאית מתקדמת לתעשיות הביטחוניות, מציין כי הרחפנים מהווים רק נדבך אחד בשימוש של צה"ל באמצעים מתוצרת סינית. כפי שפורסם בגלובס, משרד הביטחון מצא לנכון לספק לקצינים מדרגת סא"ל עם משפחות ברוכות ילדים כ-550 רכבי צ'רי טיגו 8 פרו. זאת דרך חברת אלדן, שזכתה במכרז. האם מה שנכון לוושינגטון נכון גם לישראל? נשאל מי-טל. "כמובן", הוא משיב. "ישראל היא כמו הכוכב ה-51 בדגל ארה"ב - כלכלית, מדינית וצבאית".

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רוכש ומפעיל רחפנים מסוגים שונים ולמשימות שונות, בהתאם לסיווג הביטחוני של המשימה. בתוך כך, קיים יתרון מובהק לשימוש ברחפנים המשווקים על ידי החברות השונות, בהיבט איכות הביצועים, זמינותם ועלותם. רכש הרחפנים הנ"ל מבוצע במקביל לרכש של רחפנים מסוגים שונים בתוצרת ישראלית".