גוגל | פרשנות

התשובה המייאשת של המנכ"ל הבהירה: גוגל לא קרובה להרוויח מהבינה המלאכותית

שיחת המשקיעים העמומה שערכה גוגל לאחר פרסום דוחותיה הותירה את הנוכחים מבולבלים לגבי יכולתה לייצר הכנסות מ-AI או להפחית את ההשקעות ההוניות בתחום • בלטה בהיעדרה ההתייחסות לעסקת הרכישה של וויז שבוטלה • טסלה פרסמה דוחות מאכזבים, והמניה חטפה המלצת "מכירה" מ-UBS

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince
סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מניית אלפבית , החברה האם של גוגל, ירדה ביותר מ-2% במסחר המאוחר בנאסד"ק בליל שלישי, לאחר שיחת משקיעים עמומה שהדאיגה אותם מעט באשר ליכולתה של גוגל להמשיך ולהגדיל את הרווחיות שלה - לא כל שכן להרוויח מהשקעות מהבינה המלאכותית בזמן הקרוב. בשעות המסחר המוקדם ביום רביעי העמיקה הירידה לכ-4%.

אלפבית הכתה את ציפיות ההכנסות והרווח, אך פספסה בהכנסות מפרסומות
חשש מהרגולטור ואובדן עניין: מה הוביל להפסקת המגעים לרכישת וויז?

ענקית החיפוש אומנם הגדילה את ההכנסות והרווח מעל לצפוי, הראתה צמיחה חסינה בתחום הפרסום, הלחם והחמאה שלה, ועברה לרווחיות בעסקי הענן, אבל שיחת המשקיעים שערכו המנכ"ל סונדאר פיצ'אי וסמנכ"לית הכספים רות פורת בהופעתה האחרונה, הותירה את המשקיעים מבולבלים ביחס ליכולתה של גוגל ליצור הכנסות אמיתיות מבינה מלאכותית או למתן את ההשקעות ההוניות בתחום בזמן הקרוב.

מעל תחושת הכבדות בשיחת המשקיעים, שררה העובדה שהוצאות הציוד ההוני של גוגל, כלומר סך ההשקעות שלה בשרתי בינה מלאכותית ומעבדים של אנבידיה וכן בשטחי חוות שרתים, רק הולך וגדל. ברבעון השני הוא עמד על 13.2 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים שעמדו על 12.2 מיליארד דולר וגבוה מהנתון של הרבעון הראשון, שעמד על 12 מיליארד דולר.

אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון, מציינת כי על פי הערכות בשוק, ההוצאות האלו יעמדו ברבעון השלישי והרביעי על 13-14 מיליארד דולר, כך שבראייה שנתית תעמוד סך ההוצאה על ציוד הוני (CAPEX) על 52 מיליארד דולר. "מדובר על זינוק חד של 60% בהוצאות ההוניות משנה לשנה", אומרת גימן לגלובס. "התחזית היא להמשך עלייה בהוצאות הללו, עם צפי לעלייה נוספת של לפחות 5% בשנה הבאה".

תשובות מעורפלות והתעלמות מוויז

"בעוד שהמשקיעים תיגמלו ברבעונים האחרונים השקעה גדולה בציוד הוני, הרי שביצועי המניה מאז פרסום הדוח מבשרים על כך שייתכן שהמשקיעים שינו את הגישה שלהם כלפי זה", מוסיפה גימן. "התשובה שסיפק מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, לשאלה שנגעה בדבר ההחזר על ההשקעה בתחום הבינה המלאכותית, לא היתה מספקת בעיני המשקיעים".

פיצ'אי נשאל על ידי אנליסט של בנק ההשקעות ברקליס באשר ליכולת ליצור תשואה בזמן הקרוב מהשקעות בתחום הבינה המלאכותית, שמצריכות רף הכנסות גבוה הרבה יותר מבעבר כדי להחזיר את אותה ההשקעה, כך על פי מאמרים של מובילי דעה כמו דיוויד צ'אן מקרן סקויה. על כך ענה לו פיצ'אי כי "הסיכון בתת השקעה בתחום גבוה מהסיכון ביתר השקעה", בכך, אומרת גימן, פיצ'אי מודה שקיים סיכון בהשקעה בתחום הבינה המלאכותית, "אבל אין לו הרבה ברירות אחרות מכיוון שהשוק כולו פועל באותו הכיוון, והוא סבור שבלאו הכי התשתית תשרת את הארגון בעתיד".

בשיחת המשקיעים ובדיווחי החברה בלטה בהיעדרה ההתייחסות לעסקת הרכישה של וויז, שבוטלה באופן דרמטי יום לפני הצגת הדוחות. גם האנליסטים לא טרחו לבדוק האם השמועות על הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה של גוגל היו נכונות.

ככל שנודע, מנכ"ל החברה הישראלית אסף רפפורט הודיע לגוגל ביום שני האחרון שהוא מפסיק עמה את המשא־ומתן לרכישת החברה בתמורה ל־23 מיליארד דולר. היה זה היום האחרון בו היה יכול להודיע לענקית החיפוש והענן על רצונו להמשיך במשא־ומתן, היות שגוגל הייתה אמורה לספק במסגרת הדיווח שלה הודעה על חתימה על הסכם כוונות לרכישת החברה הישראלית.

מאוחר יותר עימתו העיתונאים את סמנכ"לית הכספים הפורשת של גוגל, רות פורת, שהייתה היחידה בחברה שהתייחסה אי פעם לפרסומים, בנוגע לעסקה. פורת אמרה כי לגוגל יכולת לצמוח באופן אורגני בתחום הענן - כלומר לפתח מוצרי הסייבר בעצמה. "עם זאת, אנחנו תמיד מחפשים הזדמנויות כדי לגוון את פורטפוליו המוצרים שלנו ונמשיך לעשות זאת אם נמצא את שילוב הגורמים הנכון, בכלל זה הערך שהוא מספק (ניתן גם לתרגם ל"בכלל זה השווי" - א"ג)".

ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בבנק לאומי, סבור כי הסיבה העיקרית לביטול העסקה היתה החשש מפני ביקורת רגולטורית, באופן שהזכיר את ניסיון הנפל של ענקית התוכנה אדובי לרכוש את הסטארט־אפ פיגמה (Figma), שפיתח תוכנת עיצוב מבוססת ענן, תמורת 20 מיליארד דולר. לאחר החתימה על ההסכם המחייב ואישור הרגולטור האמריקאי, תהליך האישור של הרגולטור באירופה התארך ועבור החברה הנרכשת זה כבר היה יותר מדי, עד שהיא החליטה לרדת מהעסקה.

"שתי החברות הבינו שהעסקה צפויה להיתקל במכשול רגולטורי, כפי שקרה בעסקאות גדולות אחרות. אומנם, לגוגל אין עמדה דומיננטית עסקית בתחום הסייבר או בענן, אבל הרגולטור האמריקאי יוכל לטעון שמדובר כאן על מיזוג חוצה ענפים", אומר אורגד.

בהערכה זהירה, ניתן לומר שגוגל התגברה על משוכת הבינה המלאכותית, והאיום שאולי היה נשקף בהתחלה על קיומה מממשקי בינה מלאכותית מתחרים, כמו פרפלקסיטי (אפליקציה מבוססת חיפוש בינה מלאכותית) או OpenAI, לא מפריע לה להראות צמיחה מרשימה במדדים המרכזיים.

גוגל הצליחה להגדיל את הכנסותיה באופן ניכר ביחס לרבעון המקביל (14%) ולרשום רווחיות בעסקי הענן - ובכך היא מיישרת קו גם עם אז'ור של מיקרוסופט או AWS של אמזון - מוצרי ענן מתחרים שכבר רושמים רווחיות. עם זאת הבינה המלאכותית לא הוכיחה שהיא מעלה את הצמיחה בעסקי הענן, שצמחו בסך הכל ב-29%, שיעור הדומה לזה של הרבעונים האחרונים.

הדוח מפיל את טסלה: "שווי מניה מנופח"

גם טסלה דיווחה על תוצאותיה לרבעון השני והציגה מספרים מאכזבים. היא אומנם עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות, עם 25.5 מיליארד דולר בסך המכירות שלה, אך הציגה רווח למניה נמוך מהצפוי ודיווחה על ירידה של 7% במכירות הרכבים. המניה התרסקה במסחר המאוחר ביותר מ-8%, זאת בהמשך לירידה של 2% בשעות המסחר הרגילות.

בנק ההשקעות UBS פרסם בתגובה המלצת מכירה למניית טסלה, וציין כי שווי המניה בבורסה ומכפיל הרווח שלו, שעומד על כ-100, הוא מנופח ביחס לאתגרים שעומדים בפניה. עוד ציינו בבנק שההנחות וקידום המכירות האגרסיבי ברבעון השני הם הוכחה שהחברה מפעילה לחצים כדי לשמר את קצב מסירות הרכב. במידה רבה, טוענים בבנק, המחיר המנופח מסתמך על יוזמות AI עתידיות כמו המוניות הרובוטיות ובכך רומזים שהפרמיה המיוחסת להם היא ספקולטיבית.

"אילון מאסק מבין שהצמיחה האטה מאוד בחטיבת הרכב שלו, שם שולי הרווח יורדים כל רבעון בין היתר בגלל תחרות חריפה והורדת מחירים מצד המתחרים", אומר אורגד מבנק לאומי. "לכן מאסק עסוק בעיקר בשיווק חזון הבינה המלאכותית של החברה, כמי שרכשה מעבדים גרפיים ובונה חוות שרתים גדולות ממוקדות בבינה מלאכותית, והמונית הרובוטית שהשקתה נדחתה לנובמבר. בשיחה שערך למשקיעים, התחמק מהעובדה שהבחירה האפשרית של טראמפ לנשיאות עשויה לפגוע בסובסידיות לרכישת רכבים חשמליים".

בהקשר זה יש לציין שבעוד טסלה דוחה את השקת הרובוטקסי שלה וטרם הראתה הוכחת התכנות בתחום, אלפבית הודיעה על השקעה של 5 מיליארד דולר בוואימו, מיזם המוניות האוטונומיות שלה, שפועל בהצלחה בסן פרנסיסקו והשיג אישור רגולטורי לפתוח את השימוש לציבור הרחב. כלומר גוגל מובילה על טסלה במירוץ להשקת מונית רובוטית.