האם כדי לשמור על כספי התרומות, האריס הייתה חייבת להחליף את ביידן?

שגרירנו באו"ם, גלעד ארדן, חזה שקמלה האריס תחליף את ג'ו ביידן עוד לפני שזה הודיע על פרישתו, והסביר כי "זה יאפשר להשתמש בכל כספי התרומות שנאספו עד כה בקמפיין - אחרת צריך להחזיר את הכול לתורמים". האומנם? • המשרוקית של גלובס

גלעד ארדן, שגריר ישראל באו''ם (מעבירה לראשון, כאן ב', 20.07.24) / צילום: יוסי זמיר
גלעד ארדן, שגריר ישראל באו''ם (מעבירה לראשון, כאן ב', 20.07.24) / צילום: יוסי זמיר

האירוע המכונן בפוליטיקה העולמית השבוע הוא ללא ספק ההודעה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על פרישתו מהמרוץ לכהונה שנייה בתפקיד. סגניתו, קמלה האריס, זכתה תוך זמן קצר לתמיכה מבכירים רבים במפלגה הדמוקרטית - כולל ביידן עצמו - להפוך למועמדת המפלגה לנשיאות, וכעת כבר היא נהנית מתואר המועמדת הלא רשמית עד לסגירת ועידת המפלגה בתחילת אוגוסט. 

פרשנות | קמלה האריס בדרך להחליף את ביידן, והרפובליקאים ממתינים לה בפינה
פרשנות | התרומות‎ התייבשו, ביידן פרש, והתוצאה במפלגתו עשויה להיות תוהו ובוהו
אנליסטים מעריכים: מה תעשה פרישת ביידן לשווקים?
המשרוקית | השבוע האחרון של דונלד טראמפ הביא לגל פייקים ברשתות

שגרירנו באו"ם, גלעד ארדן, חזה שהאריס תחליף את ביידן עוד לפני שזה הודיע על פרישתו: "אם הנשיא יחליט לפרוש, הסגנית שלו, קמלה האריס... תהיה המועמדת ותחליף אותו", הוא אמר בכאן ב'. הוא גם סיפק סיבה: "זה יאפשר להשתמש בכל כספי התרומות שנאספו עד כה בקמפיין - אחרת צריך להחזיר את כל התרומות לתורמים. הם תרמו את זה לקמפיין של ביידן-האריס". האם מבחינה פיננסית לדמוקרטים לא הייתה בררה אלא ללכת עם האריס?

נעזרנו ביפתח דיין, פרשן לפוליטיקה אמריקאית, כדי להתחקות אחר פרשנויות לשאלה הזו, שהתשובה לה יותר סבוכה ממה שנראה. ברויטרס פורסם הסבר בנושא, לפיו "מומחים לדיני מימון קמפיין חלוקים" לגבי האפשרות של כספי התרומות להחליף ידיים. אחד המומחים, סאורב גוש מה-Campaign Legal Center, טוען כי בגלל שהכספים נתרמו ל"ביידן-האריס", אכן יש צורך במועמדות שלה כדי להשתמש בהם בקמפיין, אבל לו הדמוקרטים רצו, היה להם פתח מילוט: לשמור את האריס כמועמדת לסגנית הנשיא של מועמד אחר. כך, השם שלה נשאר על הטופס. 

אולם יש גם אפשרות לשמור על הכסף גם אם האריס לא תהיה בכלל חלק מעסקת החבילה. ביידן והיא יוכלו לתרום את כספי התרומות למפלגה הדמוקרטית. עם זאת, במקרה כזה יוטלו עליו מגבלות ועלויות נוספות, ולכן זו לא אופציה אידאלית. 

האם האריס עצמה תוכל להשתמש בכספים? 

אבל, כאמור, התרחיש הזה הוא היפותטי, שכן האריס בוודאות כמעט מוחלטת תרוץ. רויטרס בינתיים עדכנו את הכתבה, שכעת עוסקת בעיקר בשאלה האם האריס עצמה תוכל להשתמש בכספים. גם כאן התשובה לא מובנת מאליה. גוש סבור כי היא תוכל לשמור על הכספים. לעומתו, צ'רלי ספייס, עורך דין בולט של הרפובליקאים, טוען כי הכסף נאסף תחת השם של ביידן, ולכן הוא המועמד החוקי ליהנות מהתרומות הללו.

עם זאת, נראה כי יש הסכמה כללית על כך שנציבות הבחירות הפדרלית (FEC), הרגולטור הרלוונטי, כנראה לא תגיע להחלטה בזמן לבחירות. לכך יש סיבה מעניינת: ה-FEC מורכבת ממינויים נשיאותיים. לפי שיין גולדמאכר מה"ניו יורק טיימס", בעשור האחרון היא הייתה תקועה בשל תיקו: שלושה מחברי הנציבות הם דמוקרטים, ושלושת האחרים הם רפובליקאים. יו"ר הנציבות, שון קוקסי, מונה לתפקידו על-ידי דולנד טראמפ, והוא כבר הספיק למחות נגד העברת הכספים ולהעלות ספקות באשר לחוקיות המהלך. לכן, כפי שאמרו בפודקאסט של NPR, הדבר עלול לתקוע גם החלטה בנושא הזה אם תהיה עתירה, ובכל מקרה מדובר במצב תקדימ, כך שקשה לדעת כיצד הדברים ייראו בשטח.

לסיכום: אכן מצב בו האריס היא המועמדת הדמוקרטית לנשיאות יוצר את הדרך הקלה ביותר לשמר את כספי התרומות. עם זאת, מומחים חלוקים עד כמה הכרחי שהיא תהיה המועמדת, והציעו "דרכי מילוט".