המדינה שנערכת לעימות עם סין באמצעות טנקים מתוצרת ישראל

צבא הפיליפינים ביצע אימון ראשון באש חיה בטנקים הקלים סברה 105 מ"מ מתוצרת אלביט • התרגיל מהווה חלק מההיערכות של חיל השריון המקומי, כאשר החשש הגדול הוא מסין

גדוד מצבא הפיליפינים עם טנקים קלים סברה 105 מ''מ מתוצרת אלביט / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק 1st Tank Battalion Armor Division, PA
גדוד מצבא הפיליפינים עם טנקים קלים סברה 105 מ''מ מתוצרת אלביט / צילום: מתוך עמוד הפייסבוק 1st Tank Battalion Armor Division, PA

גדוד מצבא הפיליפינים ביצע אימון ראשון באש חיה בטנקים הקלים סברה 105 מ"מ מתוצרת אלביט. התרגיל התקיים בבסיס חיל האוויר "ארנסטו ראבינה" שבמחוז טרלאק ומהווה חלק מההיערכות של חיל השריון המקומי, כאשר החשש הגדול הוא מסין. 

המדינה שמעוניינת לשתף פעולה עם ישראל בתחום הצוללות הבלתי מאוישות
עקפה את ישראל: דרום קוריאה תפרוס עוד השנה מערכת הגנה אווירית בלייזר

הפיליפינים היא אומנם מדינת איים, אבל ממוקמת דרומית לטייוואן. החשש העיקרי ברחובות מנילה הוא שלאחר פלישה סינית לאי, אם וכאשר כזו תתרחש, היעד הבא יהיה הם. לכן הם מבצעים רכש ביטחוני מאסיבי בשנים האחרונות, כשהמקורות העיקריים שלו הם קוריאה הדרומית (37% מתוך כלל היבוא הביטחוני, לפי מכון שטוקהולם למחקרי שלום - SIPRI) וישראל (28%).

במכרז שבו זכה הסברה של אלביט ב־2020, החברה הישראלית גברה, בין השאר, על מיזם משותף דרום־קוריאני וטורקי של החברות האנווה ואוטוקאר. 

משמש למגוון חימושים  

הטנק של אלביט נושא תותח 105 מ"מ, שבו ניתן להשתמש במגוון חימושים. סברה כולל מערכת בקרת אש מתקדמת, שריון משופר ויכולת איתור מטרות מהרמות הטכנולוגיות הגבוהות. הוא מתאים לפיליפינים בעלי התנאים הגאוגרפיים המאתגרים ויערות הגשם, משום שהוא בעל יכולות שטח ותמרון איכותיות, תוך שהוא נושא צוות של שלושה לוחמים: מפקד, תותחן ונהג.

הפיליפינים חתמו על החוזה עם החברה הישראלית באוקטובר 2020, כשבמסגרתו נרכשו 18 טנקים קלים, והמסירה הראשונה בהסכם הושלמה כעבור כשנתיים. שיקול מרכזי בבחירת סברה על פני מתמודדים אחרים כמו הטנק הבינוני "הרימאו" של חברת פינדאד האינדונזית היה שהעלויות התפעוליות של טנק קל אטרקטיביות בהרבה. 

מערכת מתוצרת רפאל

סברה הוא רק אמצעי אחד מתוצרת ישראלית מבין רבים שבמנילה גאים מאוד שברשותם. לפני כשבועיים וחצי, צבא הפיליפינים הציג את מערכת ההגנה האווירית מתוצרת רפאל, ספיידר, במסגרת חגיגות 77 שנה לכוחות הצבא המקומיים. המערכת תפסה חלק משמעותי במסגרת האירועים, כחלק מהרצון להמחיש את תהליכי המודרניזציה של הצבא המקומי.

ספיידר היא מערכת הגנה אווירית מתקדמת, שנמצאת בשימוש מבצעי בכמה צבאות ברחבי העולם, בהם צבא צ'כיה, ומספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים ואל מול מגוון איומים אוויריים, לרבות מל"טים, מטוסים, מסוקים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים. המערכת מיירטת את האיומים באמצעות שתי משפחות של מיירטים מתוצרת רפאל - פייתון (PYTHON) ודרבי (Derby).

לפי אתר Army Recognition, הפיליפינים רכשו שלוש שלוש סוללות ספיידר, וזה מתחבר לדיווח מ־2020 של מקס דיפנס אודות מכירת שלוש סוללות תמורת 141 מיליון דולר. העסקה כללה בתוכה גם את רכישת טילי הפייתון והדרבי, שמיועדים להתמודד עם כמה סוגי איומים: מטוסים, מסוקים, כטב"מים וטילים.