מהילדות בדרום אמריקה, דרך יחידת 8200 ועד להקמת קרן הון סיכון ייחודית: זה האיש שהולך לנהל את צ'ק פוינט

נדב צפריר, מייסד קרן Team8, ימונה למנכ"ל ענקית אבטחת הסייבר • עם ההודעה על מינויו, מניית צ'ק פוינט זינקה לשיא כל הזמנים • מדובר בניסיונו המשמעותי הראשון של צפריר בניהול חברה ציבורית גדולה • שויד: "לא חיפשתי מישהו שישכפל אותי"

נדב צפריר / צילום: שלומי יוסף
נדב צפריר / צילום: שלומי יוסף

לפני כמעט חצי שנה גיל שויד, המייסד והמנכ"ל המיתולוגי של צ'ק פוינט, הודיע על התפטרותו במפתיע. עד אז שויד היה כמעט שם נרדף לצ'ק פוינט, אותה ניהל שלושים שנה, ומאז השאלה מי ייכנס לנעליו ריחפה מעל החברה - עד השבוע.

היום (ד'), עם פרסום הדוחות הכספיים של חברת הסייבר, הודיע המנכ"ל היוצא שויד כי הוא בחר מנכ"ל חדש שיוביל את החברה - נדב צפריר. השוק תגמל את המנכ"ל הנכנס עם עלייה של 6% במחיר המניה (נכון לפתיחת המסחר) לשיא כל הזמנים, מה שהפך את צ'ק פוינט לחברה הישראלית הגדולה ביותר.

WSJ | כך נראה תיק ההשקעות של קמלה האריס
ברירת מחדל? הכירו את הקרנות שחתכו את דמי הניהול בפנסיה במאות אלפי שקלים  

צפריר אמנם מעולם לא ניהל חברה בסדר גודל כמו של צ'ק פוינט, עם 6,450 עובדים בארץ ובחו"ל ושווי שוק של כ־20 מיליארד דולר. אך הוא יזם ותיק בענף ההייטק. הוא ייסד את קרן ההון סיכון Team8, מכהן כיו"ר בחברות מהפרוטפוליו שלה לאורך שנים, ובשנים האחרונות מכהן גם כיו"ר חברת הטכנולוגיות לתחום האנרגיה הסולארית סולאראדג'. צפריר ייכנס לתפקיד בצ'ק פוינט בחודש דצמבר ויצורף גם לדירקטוריון החברה, בכפוף לאישור בעלי המניות.

נדב צפריר

אישי: בן 54, נשוי ואב לשלושה. מתגורר בתל אביב
מקצועי: המנכ"ל הנכנס של צ'ק פוינט. מייסד ושותף מנהל בקרן ההון סיכון Team8, יו"ר במספר חברות בפורטפוליו של הקרן, ובמקביל יו"ר חברת סולאראדג'. לשעבר מפקד יחידה 8200 באגף המודיעין של צה"ל
עוד משהו: נולד בקריית ענבים, אבל את רוב ילדותו הוא בילה בדרום אמריקה

הדרך למציאת המנכ"ל לא הייתה קלה. כשגיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט ואחד ממייסדיה, התראיין לפני שלושה חודשים בכנס Tech IL של גלובס, הוא אמר כי "מאוד הייתי רוצה למצוא מנכ"ל שיהיה בישראל, ועדיף שיהיה ישראלי. אני חושב שיש פה אנשים נפלאים, אבל אין המון אנשים עם ניסיון בניהול מערכות ובתחום שלנו, ולכן זה לא מובן מאליו".

בסופו של דבר, נמצא המנכ"ל שעונה על הקריטריונים האלה. "מצאנו את האדם המושלם", הכריז שויד. "נדב הוא מנהיג באקוסיסטם הגלובלי של תעשיית הסייבר והוא אחד האנשים המוערכים ביותר בקהילות ה־CISO (מנהלי אבטחת מידע). הוא ייסד והוביל חברות רבות בתחום ויצר שיתופי פעולה עם הספקים המובילים. אני מעריץ את הישגיו והכישורים שלו ואני נרגש מהמינוי שלו ומאמין שהוא האדם הנכון לקחת את צ'ק פוינט לגבהים חדשים".

"נדב יודע מה זה להיות יזם, הוא מנהיג יוצא דופן. אני רואה בו שותף מצוין לעתיד צ'ק פוינט ונעבוד יחד נפלא להנהיג את החברה לשיאים חדשים".

מקריית ענבים, דרך דרום אמריקה ועד ל־8200

נדב צפריר נולד בקיבוץ קריית ענבים אך גדל בעיקר בדרום אמריקה, כתוצאה משליחות של אביו, רפתן שנשלח להביא חדשנות לחקלאות הישראלית. בגיל 18 הוא חזר לישראל להתגייס, תחילה לצנחנים ואחר כך עבר למודיעין. הוא השתחרר מהצבא בשנת 2013 (בדרגת תת אלוף). את קרן ההון סיכון Team8 הקים צפריר קצת יותר משנה לאחר שחרורו (ב־2015). הקרן שהקים יחד עם ישראל גרימברג ולירן גרינברג, חוברת ליזמים מובילים, מאתרת איתם הזדמנויות בשוק, מקימה חברות ואז משקיעה בהן.

המשקיע הראשון ב-Team8 היה יובל שחר (לשעבר קרן מרקר), היום יו"ר הקרן, שמסר כי בקרן גאים במינוי צפריר למנכ"ל צ'ק פוינט ומצפים לראות את הפרק הבא בהצלחתו. בין בכירי הקרן ניתן לציין גם את רקפת רוסק עמינח שהייתה מנכ"לית בנק לאומי ואת שרית פירון. בראיון לגלובס לפני כשנתיים אמר צפריר כי "בחברות שאנחנו מקימים אנחנו מאוד ממוקדים כי זה מודל נורא יקר, ואם אשקיע בשוויים לא שפויים, המודל לא יצדיק את עצמו גם אם החברות יצליחו".

הקרן גייסה לאחרונה 500 מיליון דולר, ונמצאת בחודשים האחרונים במומנטום חיובי במיוחד שמגיע מפעילותה בתחום הסייבר (במקביל היא משקיעה גם בפינטק ובריאות דיגיטלית). כך לדוגמה הקרן נהנתה לאחרונה ממכירת ג'ם סקיוריטי לוויז ב־350 מיליון דולר, אחרי שמכרה את טאלון לפאלו אלטו ב־457 מיליון דולר ואת דיג, גם היא לפאלו אלטו, ב־295 מיליון דולר.

באותו ראיון אמר צפריר כי "ברור שאני מסתכל על כל אחת מהחברות כבייבי שלי אני בא ממקום שמבוסס על תרבות של תחקור ולמידה, ואני מאמין שהתמקדות בכישלונות ובטעויות מלמדת יותר מאשר התבשמות מההצלחות. בסוף אני רואה את התפקיד שלי כמנהל של בעיות, תקלות ואתגרים".

צפריר ייאלץ להיפרד מתפקידו בקרן שאותה הקים. במקביל כאמור משמש צפריר גם כיו"ר סולאראדג', תפקיד אליו נכנס ב־2019 עם מותו של מייסד, יו"ר ומנכ"ל החברה גיא סלע, שהיה מפקדו בצבא. בעבר אמר צפריר כי סלע "הפך להיות המנטור שלי, והכניס בי את התשוקה לטכנולוגיה".

זה למעשה ניסיונו המשמעותי הראשון של צפריר בניהול חברה ציבורית גדולה, משום שעד כה לא שימש כמנכ"ל חברה כזו. סולאראדג' נמצאת במשבר בשנה האחרונה ומנייתה נפלה, ובשלב זה צפריר צפוי להמשיך בתפקידו בסולאראדג' גם לצד תפקידו בצ'ק פוינט (בדומה למצב של דיוויד קוסטמן שמכהן כמנכ"ל אאוטבריין וכיו"ר נייס).

שויד: "לא חיפשתי מישהו שישכפל אותי"

שויד ציין שנפגש עם מועמדים מאמריקה, אירופה וישראל. "אני מכיר את נדב כבר שנים, ובחודשים האחרונים עשינו עשרות פגישות. אנחנו קהילה קטנה בישראל, ושמעתי עליו מאנשים שעבדו אצלנו וגם אצלו. הכימיה בינינו נהדרת - אנחנו מאוד שונים ומאוד משלימים, וזה בסיס להצלחה. לא חיפשתי מישהו שישכפל אותי. אני חושב שנדב הוא האיש המושלם מצד אחד להביא רעיונות חדשים ושינוי לחברה, ומצד שני להמשיך את הערכים והדברים המצוינים שעשינו".

צפריר ושויד מכירים, מטבע הדברים, על רקע התעשייה המשותפת בה הם פועלים וגם משום ששניהם יוצאי יחידת 8200, שצפריר אף פיקד עליה. נראה שצפריר הופתע תחילה מפניית צ'ק פוינט אליו בנושא, אך זיהה את ההזדמנות להוביל את החברה בתקופה משמעותית לתעשייה - תקופה של שינויים טכנולוגיים משמעותיים, ובהם עליית ה-AI והשלמה של המעבר לענן ומעבר לפלטפורמות. זאת לצד שינויים נוספים שצפויים להביא לכך שתעשיית הסייבר תהיה שונה מאוד בעוד עשור. בראיון לגלובס לפני כשנתיים, צפריר ציין כי הוא מאמין שהביקושים של חברות הסייבר רק ילכו ויגדלו: "לחלק מהחברות בתעשייה הזאת אין לקוחות, לאחרות יש לקוחות שהן מפסידות עליהם. וכמובן השוויים של אחדות מהן ירדו. אבל הביקושים לטכנולוגיה הזאת לא ירדו, אלא הם במגמת עלייה… האיום רק יילך ויגדל".

האתגר המרכזי שלו כמנכ"ל צ'ק פוינט יהיה הצמיחה. שיעור הצמיחה של צ'ק פוינט אמנם גדל בשנים האחרונות אך יש חברות שצומחות בשיעורים גבוהים בהרבה (אם כי חלקן לא רווחיות כמוה).

צפריר מסר כי "אני גאה להצטרף לצ'ק פוינט, חלוצה שעיצבה את אבטחת הסייבר וחממה ליזמות. בעשור האחרון, שיתפתי פעולה עם צוותים בחברות אבטחת סייבר גלובליות וראיתי את המאמצים שלהם לאבטח את הרשתות הגלובליות מפני תוקפים מתוחכמים". הוא הוסיף כי היום אבטחת סייבר מתקדמת קריטית יותר מאי פעם. "אני מצפה לעבוד עם צוות ההנהגה של החברה ועם גיל ולכתוב את הפרק הבא בצמיחתה של צ'ק פוינט", סיכם צפריר.

תוצאות צ'ק פוינט והלקחים מתקלת הענק

בתוך כך, צ'ק פוינט  סיכמה את הרבעון השני עם צמיחה של 7% להכנסות של 627 מיליון דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים, ועם רווח נקי (Non-GAAP) של 246 מיליון דולר, שהם 2.17 דולר למניה, סנט אחד מעל תחזיות האנליסטים. החברה ייצרה ברבעון 200 מיליון דולר מפעילות, ולאחר שרכשה מניות של עצמה ב־325 מיליון דולר בהתאם לתוכנית ה־buy back שלה שהוארכה לאחרונה, היא סיימה את הרבעון עם כ-3.1 מיליארד דולר בקופה. צ'ק פוינט צופה ברבעון השלישי להכנסות של 615-650 מיליון דולר, ורווח נקי Non-GAAP של 2.19-2.29 דולר למניה, דומה לתחזיות השוק.

בשיחה עם עיתונאים דיברו שויד וסמנכ"ל הכספים רועי גולן על התוצאות, וציינו שהחברה חווה מומנטום חיובי בעסקאות גדולות (8 ספרות ומעלה) כשלדברי שויד, שלוש עסקאות שנחתמו ברבעון עם חברות גדולות הסתכמו במצטבר ב-130 מיליון דולר, מה שמעיד על כך שהחברות מאמצות את הגישה של צ'ק פוינט לרמת האבטחה הגבוהה ביותר. לקוחות שאימצו את פלטפורמת אינפיניטי של החברה ברבעון היו בין היתר בורסת נאסד"ק וחברת התעופה קת'אי פסיפיק.

בנוגע לישראל, על רקע המלחמה ישנה עלייה בהתקפות סייבר, ולפי הנתונים שמסר שויד הייתה עלייה של 81% בהתקפות וארגון ממוצע בישראל מותקף 2,280 פעם בשבוע, בדגש על השוק הממשלתי והביטחוני.

שויד נשאל על תקלת הענק של קראודסטרייק מסוף השבוע שעבר שהשביתה טיסות, תשלומים ושירותים בכל העולם. הוא אמר כי "זה אירוע לא משמח בתעשייה, שמראה כמה אנחנו תלויים לא רק בסייבר אלא בכל מוצרי התוכנה. חבל שזה קרה, ואני חושב שכל התעשייה מתגייסת ומנסה ללמוד. יש טרייד-אוף בין לבדוק 100 פעם כל שינוי במחשב, לבין לרצות עדכונים מהירים וזריזים כדי להתמודד במהירות עם בעיות סייבר. ארגונים צריכים להגיב מהר מאוד. התקלה הדגימה לכולנו כמה אנחנו תלויים בטכנולוגיה ואני מקווה שהתעשייה תלמד להקטין את הסיכונים".