הענקיות פתחו את עונת הדוחות ברגל שמאל. מה זה אומר על ההמשך?

גוגל, נטפליקס וטסלה פרסמו את תוצאותיהן לרבעון השני של השנה ואיכזבו את המשקיעים, גם אם עקפו את רוב תחזיות האנליסטים • הסיבה: כשמחירי המניות עולים, כך גם הציפיות • מומחים מנתחים מה צפוי בעונת הדוחות הנוכחית ולאילו חברות כדאי לשים לב

אנדי ג'סי, ג'נסן הואנג, סאטיה נאדלה / צילומים: AP,עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אנדי ג'סי, ג'נסן הואנג, סאטיה נאדלה / צילומים: AP,עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עונת הדוחות לרבעון השני בוול סטריט עדיין נמצאת בחיתוליה אבל ייתכן שהסנוניות הראשונות שפרסמו את תוצאותיהן, מלמדות על הכיוון שאליו הולכים השווקים.

פרשנות | התשובה המייאשת של המנכ"ל הבהירה: גוגל לא קרובה להרוויח מהבינה המלאכותית  
המחקר שטוען: אלה המניות שעשויות להתרסק ב-40% בשנתיים הקרובות 

אחרי שנה מוצלחת במיוחד ב־2023, גם 2024 הולכת ומתהווה בתור שנה טובה לשווקים. מדד ה־S&P 500 משלים עליה של יותר מ־14% מתחילת השנה והנאסד"ק 100 מעט יותר. וככל שמחירי המניות עולים, עולות גם הציפיות מהחברות.

דוחות גוגל, טסלה ונטפליקס, שפורסמו בשבוע האחרון, מאותתים שעם הראלי מגיע גם התיאבון, ומי שפספסה אפילו במעט את התחזיות, או חלק מהן, נענשת על ידי השוק. זה בדיוק מה שקרה לטסלה למשל, שנפלה במסחר ביום רביעי, אחרי פרסום הדוחות, ב־12% בעקבות פספוס בשורת הרווח למניה וירידה במכירות. גם גוגל, שסך הכל הציגה דוחות טובים ירדה במסחר ברביעי ב-5% וגם אצל נפטליקס נרשמה מגמה שלילית.

הדוחות המאכזבים של שתי הענקיות גררו את וול סטריט אמש (ה') מטה, כאשר מדד הנאסד"ק ירד ביותר מ-3%, היום הגרוע ביותר שלו מאז אוקטובר 2022. גם ה-S&P 500 ננעל בירידה של 2.3%.

צילומים: AP- Jordan Strauss, Susan Walsh
 צילומים: AP- Jordan Strauss, Susan Walsh

חוץ מהענקיות, בינתיים, 110 חברות הנכללות במדד ה-S&P 500 דיווחו את תוצאותיהן ברבעון הנוכחי, לפי בלומברג. עד סוף השבוע הבא צפויות לדווח כמחצית מהחברות במדד הדגל האמריקאי הכולל את החברות הגדולות בוול סטריט.

מבין אלה שפרסמו את תוצאותיהן, 80% מהחברות עקפו את תחזיות הרווח ו־61% את תחזית ההכנסות. בשורת הרווח מדובר בנתונים מעט טובים יותר מאשר בעשור האחרון, כאשר הממוצע הוא 74% שעקפו את התחזיות, אך בשורת ההכנסות אלה נתונים מעט חלשים מהממוצע שעומד על 64%. עם זאת, כמובן, מדובר בנתונים של מעט פחות מרבע המניות במדד ורוב ענקיות הטכנולוגיה (מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמזון, מטא) טרם פרסמו את תוצאותיהן.

הציפיות מהענקיות גבוהות

על פי נתוני חברת המחקר FactSet, האנליסטים צופים ברבעון הנוכחי צמיחה ממוצעת של 9.7% ברווחי החברות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה: "זה הנתון הגבוה ביותר לצמיחה ברווח מאז הרבעון הרביעי של שנת 2021" אומר לגלובס דן בינשטוק מנהל דסק חו"ל בפעילים ניהול תיקי השקעות. לשם השוואה, הממוצע ב־10 השנים האחרונות עמד על צמיחה של 8.4% משנה לשנה. לפי FactSet קצב צמיחת הרווחים צפוי לרדת ברבעון השלישי של השנה אך לאחר מכן לזנק ל-17% ברבעון הרביעי ובשנת 2025 לכ-15%. 

על פי נתוני FactSet צפי הצמיחה ברווחים של אנבידיה, אמזון, מטא וגוגל - 4 מתוך 7 המופלאות, גבוה במיוחד ועומד על 56.4% בממוצע. כאשר מנטרלים את אותן 4 ענקיות, הצמיחה הצפויה ברווחי 496 החברות האחרות הוא 5.7% בלבד, מה שממחיש עד כמה חברות הביג-טק דומיננטיות.

מי שהציפיות ממנה כמובן הן הגבוהות ביותר היא אנבידיה עם צפי לצמיחה של יותר מ־130% ברווחי הרבעון השני. הרווחים של אמזון צפויים לצמוח גם הם בשיעור מרשים של 57% ואלה של מטא (פייסבוק) צפויים לטפס ב־58%. הניתוח של FactSet מתייחס גם לגוגל, אך זו כאמור כבר דיווחה את תוצאותיה.

"מניות הביג-טק צומחות בקצב מהיר והתרומה שלהן לתוצאות המדד (S&P 500) משמעותית. גוגל למשל צמחה בצורה יפה בענן, מעבר לצפי האנליסטים, אבל מחפשים את החברות האלה בפספוסים קטנים וזה עלול להוביל למימושים בשוק המניות בתקופה הקרובה", אומר בינשטוק מפעילים. "השבוע וחצי הקרובים מאוד משמעותיים כאשר המשקיעים ומנהלי ההשקעות יתמקדו בחברות הביג־טק, שיצטרכו לא רק לעמוד בתחזיות אלא לעקוף אותן ולספק תחזיות חיוביות להמשך השנה וגם שנה קדימה".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר מוסיף כי "השוק נמצא כעת בשיא כל הזמנים והציפיות מהחברות במדד ה-S&P 500 גבוהות והמון ציפיות גם מגולמות בשווקים, מה שמוביל למימושים. ראינו בגוגל וטסלה שיש סוג של האטה בצמיחה ואני בטוח שנראה את זה בעוד חברות, בטח במיקרוסופט ואולי גם אמזון וכדאי לשים לב לזה. הצמיחה תמשיך להיות יפה אבל לא בקצב שראינו לפני מספר רבעונים".

מי שבינתיים נפגעו הן מניות השבבים. עד לפני רגע הן היו הטרנד הרותח של השוק, אבל ככל שהסיכויים לניצחון של טראמפ בבחירות לנשיאות גוברים, גוברת גם ההערכה שהוא יטיל סנקציות על ייבוא שבבים מטיוואן - בירת הייצור העולמית. בנוסף, גם ממשל ביידן מתכנן עיצומים נגד חברות שמייצאות שבבים לסין. וסצ'ונוק מציין שגם ניכרת חולשה בביצועי החברות עצמן.

הצמיחה תתרחב לקטנות?

ובכל זאת, הזינוק ברווחים של ענקיות הטכנולוגיה צפוי לרדת. כך, בעוד ברבעון הראשון של השנה צמחו רווחי ארבע החברות הללו בכמעט 132% (מול התכווצות של 1.2% בשאר המניות) הרי שברבעון השני הללו צפויים לגדול ב- 56.4% (לעומת צמיחה של 5.7% לשאר החברות) ואילו ברבעונים השלישי והרביעי הצמיחה של הענקיות צפויה להתכווץ ל-28.4% "בלבד". מנגד הצמיחה של שאר המניות צפויה לרדת אמנם ל-5.2% ברבעון השלישי, שנחשב באופן מסורתי לרבעון חלש, אך לזנק ל-15.6% ברבעון הרביעי של השנה.

תמונה דומה מספק בנק אוף אמריקה. שם, מציינים כי הצמיחה צפויה להתרחב גם לשאר המניות במדד ה-S&P 500, לראשונה מאז הרבעון הרביעי של שנת 2022. שם צופים גם כי רווחי החברות הללו צפויים לצמוח בשיעור של 6% עד 13%.

בבנק מציינים כי "בהתחשב במתאם הגבוה בין הביצועים העודפים של הטכנולוגיה במניות לעומת הרווחים, אנו מצפים שהפרש הצמיחה המצטמצם יהיה הזרז להתרחבות השוק", או במילים אחרות: השווקים ימשיכו לעלות, הפעם בזכות מניות קטנות יותר (מגמה שכבר מתרחשת בוול סטריט מתחילת החודש).

השפעת הבחירות בארה"ב

האנליסטים חלוקים בשאלה עד כמה ישפיע המרוץ לנשיאות בארה"ב על התנודתיות בשווקים. וסצ'ונוק מאופנהיימר מעריך ש"מה שחשוב באמת כרגע זה קמפיין הבחירות בארה"ב. עד לפרישה של ביידן הכיוון היה ברור, ניצחון של טראמפ, אבל כעת יש יותר אי ודאות אם קמלה האריס תיבחר לנשיאות, וזה משפיע על אפיקי ההשקעה. למשל, טראמפ אומר שהוא מתכוון לחתוך את ההשקעות באנרגיה סולארית ולעודד את שוק האנרגיה המקומי המסורתי (נפט. נ"א).

"סגן הנשיא המיועד שלו מאוד 'אלים' נגד חברות ההייטק הגדולות ואילו האריס היא פרו החברות הללו. מצד שני אין ספק שאם האריס תיבחר תהיה עוד מכה לבנקים מבחינת הרגולציה כי האג'נדה שלה נגדם היא לוחמנית, וזה צפוי להגיע במקביל להורדת ריבית במשק, שהיא פחות טובה לבנקים".

בינשטוק מפעילים מסכים אמנם ש"ההצהרות של המתמודדים גורמת לתנודתיות, וזה בא לידי ביטוי למשל במדד ה-VIX (שנחשב למדד הפחד. נ"א), אבל לפחות בשבועיים הקרובים המוקד יהיה הדוחות".