"מתריס", "הגנה על ישראל": איך סיקרו את נאום נתניהו בקונגרס?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי התקשורת הגדולים בארה"ב עקבו באדיקות אחרי נאום נתניהו, סין מנסה לשדרג את המעמד שלה במזרח התיכון, ויהודי צרפת מביעים תמיכה בנבחרת הכדורגל הישראלית באולימפיאדה • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

בגרמניה מתכננים: אקט של תמיכה גדולה בישראל
המדינה שנערכת לעימות עם סין באמצעות טנקים מתוצרת ישראל  

1איך סיקרו בעולם את נאום נתניהו בקונגרס

נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס אמש זכה לסיקור נרחב בתקשורת האמריקאית, והעיתונים הגדולים ניתחו הבוקר את המסרים שעלו ממנו. הוושינגטון פוסט הגדיר את הנאום כ"מתריס", וציין כי נתניהו "כינה את המפגינים הפרו-פלסטינים 'אידיוטים'" (נתניהו הגדיר אותם "אידיוטים שימושיים של איראן", א"א). "נתניהו תיאר חזון לעזה אחרי המלחמה הנראה כמנוגד לתנאי הסכם הפסקת האש שמקדם ממשל ביידן", נכתב. לפחות 50 מחוקקים דמוקרטים, ציין העיתון, נעדרו בהפגנתיות מהנאום וחלקם החרימו אותו באופן רשמי. לעומת זאת, הרפובליקאים "קיבלו את נתניהו בזרועות פתוחות", נכתב. "הנאום הרביעי של נתניהו בפני הקונגרס... הדגיש את מעמדה של ישראל כחלק מרכזי ממדיניות החוץ של ארה"ב וכמדינה המקבלת הכי הרבה סיוע צבאי ממנה".

בניו יורק טיימס הכריזה כותרת על נאום ראש הממשלה, כי "נתניהו סיפק הגנה כבדת-משקל בעבור ישראל לקול מחיאות הכפיים בקונגרס". כתבת העיתון דיווחה כי נתניהו "הדף בכעס את הביקורת כלפי ניהול המלחמה של ישראל". היא גם העריכה כי "נתניהו ניסה להשתמש בנאום בקונגרס כדי לחזק את מעמדו הפוליטי המידלדל, ומנהיגים פוליטיים משני הצדדים בארה"ב הסכימו לכך על ידי הזמנה משותפת לנאום". העיתון ציין, עם זאת, כי גם בקונגרס וגם מחוצה לו - כאשר מפגינים התאספו לקריאות נגד ישראל ונתניהו ואף שרפו את דגל ארה"ב - התמיכה בישראל נשחקה. "התשואות שנתניהו קיבל בבית הנבחרים היו בעיקר מצד אחד של המפה הפוליטית - כאשר הרפובליקאים קמו על רגליהם מחאו כף בקול רם, בעוד הדמוקרטים נשענו לאחור, חלקם מוחאים-כף, וחלקם יושבים בשקט, עם פרצופים חתומים".

בוול סטריט ג'ורנל נכתב הבוקר כי נתניהו "סיפק נאום חריף... ברגע רגיש מאוד בפוליטיקה האמריקאית". "הוא הפגין על במת הקונגרס את נטייתו שכוילה במשך שנים, להתערב בפוליטיקה האמריקאית, כשירה חצים מושחזים כלפי הדמוקרטים ולעתים פיאר את דונלד טראמפ", נכתב. בנוגע לדרישות ממשל ביידן כי ישראל תספק פרטים לגבי החזון שלה לעזה וליהודה ושומרון, נכתב בעיתון כי "נתניהו לא אמר רבות מעבר למה שכבר נאמר על כוונותיה של ישראל". הוא הזכיר מעל במת הקונגרס כי עזה צריכה להיות מפורזת ואמר כי בטווח הקרוב תהיה בה שליטה ביטחונית ישראלית.

מאת אביגייל האוסלונר, סטיב הנדריקס ולואיסה לאבלק, מתוך הוושינגטון פוסט. לקריאת הכתב המלאה.
מאת אנני קרני, מתוך הניו יורק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.
מאת לארה זליגמן, דוב ליבר וסברינה סידיקי, מתוך הוול סטריט ג'ורנל. לקריאת הכתבה המלאה.

2כך מנסה סין לשדרג את מעמדה כמתווכת חשובה בעניין הפלסטיני

יותר מ-12 פלגים פלסטיניים יריבים, כולל חמאס ופתח, חתמו ביום שלישי השבוע בבייג'ינג על "הסכם פיוס" שהובל על ידי הממשלה הסינית, במה שנראה כניסיון נוסף של המדינה לקחת תפקיד מרכזי יותר - על חשבון ארה"ב ואירופה - בסכסוכים במזרח התיכון. ההסכם קורא לממשלת אחדות בגדה ובעזה ולבחירות בעתיד.

ניתוח באתר פוריין פוליסי הסביר כי התקשורת הסינית התגייסה מיד לחגוג את "ההישג". "סין תרמה ליציבות בעולם הנמצא במשבר ובטלטלה", נכתב באחד משופרות הממשלה הסינית, לפי הניתוח. עם זאת, מדובר בהסכם נוסף, אחרי שורת הסכמים שנחתמו ולא כובדו. כאמור, לפי הניתוח ההישג העיקרי הוא לסין, שמנסה להגדיל את מעורבותה, ומנצלת לשם כך קשרים ותיקים עם הפלסטינים. "המטרה היא בעיקר להשיג בזול מוניטין דיפלומטי בזול", נכתב בדיווח.

מאת איימי מקינון. מתוך פוריין פוליסי. לקריאת הכתבה המלאה.

3ליהודים בצרפת "חשוב להראות את התמיכה בישראל" במהלך האולימפיאדה

ההשתתפות הישראלית באולימפיאדה ממשיכה להיות נושא לדיונים בצרפת, שבה ייפתחו המשחקים באופן רשמי מחר (ו'). אתמול (ד') התקיים, תחת אבטחה כבדה אך ללא תקריות משמעותיות, משחק כדורגל בין הנבחרות האולימפית של ישראל ומאלי, והעיתון הצרפתי לה מונד מדווח כי בקהל נכחו יהודים רבים שבאו להביע תמיכה בנבחרת הישראלית, לראשונה.

"קלייר ובתה רכשו דגל ישראל, דבר שלא עשו מעולם לפני כן", דיווח העיתון בכתבה על המשחק, "אך הן הרגישו את הצורך שיהיה להן סמל של המדינה היהודית". "בדרך כלל אנחנו מחזיקות את דגל צרפת, אבל עם כל מה שקורה מאז אוקטובר, והאווירה הנוראית בצרפת, רצינו להראות תמיכה בישראל", אמרו השתיים. הן הוסיפו כי מטרתן היא גם שהמתחרים הישראלים "ירגישו בבית".

העיתון דיווח על קומץ מפגינים פרו-פלסטינים שהניפו דגלי פלסטין במהלך המשחק, וכי האבטחה הגדולה שהייתה במקום מנעה חיכוכים בין הצדדים. כתב הניו יורק טיימס שנשלח לדווח על המשחקים ציין כי "ככל הנראה מעולם לא הגיעה קבוצה באולימפיאדה למשחק כפי שהגיעה המשלחת הישראלית - עשרות כלי רכב משטרתיים, והמוני שוטרים (שהגנו) על אוטובוס שבו נסעו השחקנים". "זו הייתה הפגנת כוח גדולה עם מטרה אחת: להגן על המשתתפים הישראלים הראשונים לשחק על המגרש במשחקים האולימפיים בצרפת", נכתב.

מאת לוק ברונר. מתוך לה מונד. לקריאת הכתבה המלאה.