"אדם שכל כולו חדשנות": למה השוק כל כך מתלהב מהמנכ"ל החדש של צ'ק פוינט?

צ'ק פוינט זינקה ב-6% לשיא כל הזמנים בעקבות הודעת מינוי המנכ"ל החדש • בשוק מעריכים כי הסיבות לכך נעות בין סיום חוסר הוודאות סביב שאלת המנכ"ל ועד חזרה לפסים של צמיחה • במקביל, על פי הערכות, המנכ"ל החדש ייקח את החברה קדימה בתחום מיזוגים ורכישות

נדב צפריר וגיל שויד / צילום: צק פוינט
נדב צפריר וגיל שויד / צילום: צק פוינט

מניית חברת אבטחת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט , זינקה אתמול בכמעט 6% לשווי שוק של 20 מיליארד דולר, ושברה את שיא כל הזמנים. בכך צ'ק פוינט כבשה מחדש את התואר "החברה הישראלית הגדולה בעולם", לאחר שחברת החיישנים לרכבים, מובילאיי  של פרופ' אמנון שעשוע, איבדה את התואר הנחשק, ואיבדה רק מתחילת החודש כמעט 20% משוויה.

מהילדות בדרום אמריקה, דרך יחידת 8200 ועד להקמת קרן הון סיכון ייחודית: זה האיש שהולך לנהל את צ'ק פוינט 
טריליון דולר התאדו מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביום אחד. האם זו רק ההתחלה? 

בשוק מסבירים כי הסיבה לזינוק במחיר המניה אתמול לאו דווקא נובע מהדוחות הכספיים שפרסמה החברה, אלא קשורה לזהות מנכ"ל החברה הבא שיוביל את צ'ק פוינט. מדובר בנדב צפריר, מייסד קרן ההון סיכון Team8, חממת סטארט-אפים לתחום הסייבר, שאף ביצעה מספר אקזיטים משמעותיים בשנים האחרונות. 

מה עומד מאחורי התלהבות המשקיעים מהמינוי החדש?

גורם בשוק מסביר שקודם כל מדובר על "סיום תקופת חוסר הוודאות" אחרי שהמייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, גיל שויד, הודיע בתחילת השנה על פרישתו הצפויה מניהול החברה, אחרי 30 שנה. עם זאת, שלושה גורמים שונים בשוק מסבירים כי לא מדובר בבחירה של סתם מנכ"ל ומחלקים שבחים לצפריר.

לדברי אחד מהם, "צפריר מאוד מוכר ומוערך בשוק , כמי שמגיע גם מיחידת 8200 וגם מקרן ההשקעות Team8, שהייתה אקטיבית מאוד בתחום מיזוגים ו רכישות . זאת בניגוד לצ ' ק פוינט שתחת גיל שוויד התמקדה בעיקר ב-Buy Back (רכישה עצמית של מניות. נ"א) ונשארה לאורך השנים האחרונות סביב הפיירוול. לכן בשוק מעריכים כי צפריר יביא רוח חדשה לחברה וישנה את המדיניות העסקית שלה".

שחר כהן, מנכ"ל ומייסד לוסיד קפיטל מסביר כי "צ'ק פוינט החמיצה בשנים האחרונות הרבה פניות אסטרטגיות. יכולת ראיית העתיד שלה לקתה בחסר בשנים האחרונות והיא פספסה את המעבר ל-SAAS (תוכנה כשירות, כלומר לא מכירה חד פעמית של מוצר אלא שימוש קבוע במוצרים ויצירת הכנסה יציבה לחברות. נ"א) ואם זה המעבר למחשוב ענן, וגם חלק מעולם ה-IOT (האינטרנט של הדברים. למשל מכשירי חשמל מחוברים לאינטרנט. נ"א)".

כהן מסביר בשיחה עם גלובס כי צפריר הוא אדם שונה לגמרי מאשר גיל שויד, המנכ"ל המיתולוגי של צ'ק פוינט: "החברה מינתה אדם שכל כולו חדשנות, זה ה- DNA שלו, הוא מגיע מהקבוצה שהכי מתמחה בזיהוי מגמות. הוא הרבה פחות שמרני מגיל שויד, לטוב ולרע. השוק התלהב כי השינוי הזה הוא בדיוק מה שהשוק ציפה מצ'ק פוינט. עכשיו השאלה היא האם המינוי נעשה מאוחר מדי. מדובר על מישהו ש הוא איש ביצוע מעולה וגם עם רגליים חזקות מאוד על הקרקע, והוא מגיע למקום מאוד שמרני . השילוב הזה עם החברה שגיל שויד משאיר אחריו, חברה חזקה עם יסודות חזקים, יאפשרו למנכ"ל הבא לממש את החזון מבחינת משאבים".

ההתייחסות למיזוגים ורכישות חוזרת לאורך כל השיחות. כשכהן מדבר על משאבים הוא מתכוון לחברה שמייצרת תזרים מזומנים של 200 מיליון דולר כל רבעון ויש לה בקופה יותר מ-3 מיליארד דולר. בהחלט הרבה כסף כדי לבצע מיזוגים ורכישות (M&A), וזו אולי מילת המפתח להבנת הסיפור כולו.

"האיש הכי מוערך בתעשיית הסייבר הישראלי" 

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר אומר לגלובס כי "צפריר הוא "Game Changer" עבור החברה. זו בחירה מצוינת. למעשה לא הייתה יכולה להיות בחירה טובה יותר. צ'ק פוינט בחרה את האיש הכי מוערך בתעשיית הסייבר הישראלי, מפקד 8200 לשעבר, שגם היה סגן מפקד יחידה 81. צפריר התקדם מאוד בתעשיית הסייבר בצה"ל ועבד בפרויקטים מאוד רציניים".

אבל וסצ'ונוק לא מסתפק רק בביצועי העבר של צפריר בעבר ומציין כי "Team8 מתמחים בתחום הסייבר. השקיעו בחברות שעשו אקזיטים מאוד יפים. מכרו כמה חברות לפאלו אלטו, כמו טאלון שנמכרה ב-625 מיליון דולר, ו'דיג' ב-315 מיליון וגם לפייפאל, ולסיסקו, ואת סיגניה שנמכרה לחברת טמאסק מסינגפור תמורת 250 מיליון דולר".

"יש להם הרבה הצלחות ולכן צפריר הוא אדם טבעי וקלאסי לביצוע של מיזוגים ורכישות, הוא מכיר עשרות חברות בתחום הסייבר ויודע איזה פתרון יותר טוב ואיזה פתרון פחות טוב .הוא יודע מה עובד ומה לא. וזה קצת דומה למנכ"ל שמינתה פאלו אלטו לפני מספר שנים ניקאש ארורה, שהגיעה מקבוצת ההשקעות היפנית סופטבנק. גם פאלו אלטו הפכה למובילת שוק באמצעות מיזוגים ורכישות. ניר צוק (המייסד של פאלו אלטו. נ"א) פעיל בתחום הפיתוח והמנכ"ל עושה את האסטרטגיה ואחראי על מיזוגים ורכישות, והשילוב הזה מנצח. לצ'ק פוינט היו חסרים שני דברים וצפריר ממלא אותם. זו בחירה מושלמת שיכולה להביא את החברה קדימה. צפריר יכול לעשות לצ'ק פוינט את מה שברק עילם עשה לנייס".

נזכיר כי במהלך 10 שנות כהונתו של עילם בנייס, מניית החברה זינקה ב-450% והגיעה לשווי של יותר מ-11 מיליארד דולר, בזכות שיפור פנומינלי בתוצאות כשהרווח הנקי זינק ל-368 מיליון דולר, לעומת 100 מיליון טרום עילם.

וסצ'ונוק מאופנהיימר מסביר כי מדובר בנושא קריטי עבור צ'ק פוינט: " לפני עשור החברה לא עשתה כלום בתחום של מיזוגים ורכישות. אחר כך עברה לרכישות של 60-80 מיליון דולר עסקה. ועכשיו היא מתחילה לעשות דברים יותר רציניים. לא רכישות של 20 מיליון דולר. הצמיחה שלה עלתה מאפס לכמעט 7%.

"הבעיה הכי הגדולה של צ'ק פוינט הייתה היעדר צמיחה. בזמן ששוק הסייבר צמח ב-12% והיו סגמנטים שצמחו גם ב-20% ו-30%, צ'ק פוינט, למרות שהיא אחת השמות הגדולים בתעשייה, צמחה באחוז חד ספרתי נמוך לאורך הרבה מאוד שנים ואיבדה נתח שוק למתחרים. בשנה האחרונה החברה הבינה שהיא צריכה להתקדם והיא לא יכולה להרשות לעצמה להירדם בשמירה. צ'ק פוינט עובדת עם ארגונים גדולים בלבד, ובניגוד לחברות כמו פאלו אלטו ופורטינט היא פועלת בעיקר דרך מפיצים ופחות הפעילה ערוצי הפצה ישירה. אבל השוק זז לכיוון של ענן וגם צ'ק פוינט הבינה שהיא צריכה להשקיע יותר בשיווק ולהתקדם לכיוון הזה.

"אבל צמיחה בתחום מגיעה בדרך כלל ממיזוגים ורכישות. במשך שנים צ'ק פוינט לא עשתה את זה ורק ביצעה Buy Back , שזה נחמד אבל זה משדר לשוק שאין לה מה לעשות עם הכסף. זה טוב לשוק שלא צומח אבל זו לא אסטרטגיה שמשקיעים מעריכים בחברות טכנולוגיה". בשנה האחרונה צ'ק פוינט הראתה סימנים שהיא כבר חושבת אחרת. כך, היא רכשה את חברת הסייבר הישראלית פרימטר 81, תמורת כחצי מיליארד דולר. עוד לפני כן בשנת 2018 רכשה את DOME9 תמורת 200 מיליון דולר. בדרך היא ביצעה עוד מספר רכישות 'קטנות'.

דוחות חזקים לרבעון

אתמול, רביעי, סיכמה צ'ק פוינט את הרבעון השני עם צמיחה של 7% להכנסות שהסתכמו בכ-627 מיליון דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים, ועם רווח נקי ( Non-GAAP ) של 246 מיליון דולר, שמהווים 2.17 דולר למניה, סנט אחד מעל תחזיות האנליסטים. החברה ייצרה ברבעון 200 מיליון דולר מפעילות, ולאחר שרכשה מניות של עצמה ב-325 מיליון דולר בהתאם לתוכנית ה-Buy Back הידועה שלה, שהוארכה לאחרונה, היא סיימה את הרבעון עם כ-3.1 מיליארד דולר בקופה . צ'ק פוינט צופה ברבעון השלישי הכנסות של 615-650 מיליון דול , ורווח נקי Non-GAAP של 2.19-2.29 דולר למניה , דומה לתחזיות השוק.

מניית צ'ק פוינט השלימה בשנה האחרונה זינוק של 37% במחיר המניה (כולל הזינוק אמש), שמגיעים אחרי כ-5 שנים של דשדוש יחסי במחיר המניה.