הרכב הזה נחשב חלוץ ב-2021, גם שלוש שנים אחרי יש לו מה להציע

הקרוס-אובר החשמלי הגדול של SKWELL היה מחלוצי הפלח ב-2021, אבל גם ב-2024 עוד יש לו מה להציע בכל הנוגע לממדים, אבזור, "נראות" וטווח חשמלי ביחס למחיר

Skywell ET5 XR86 / צילום: יח''צ
Skywell ET5 XR86 / צילום: יח''צ

בתחילת יולי נכנסו לתוקף באירופה מכסי מגן גבוהים על כלי רכב חשמליים מיובאים מסין, במטרה להאט את כניסת יצרני הרכב הסיניים ליבשת ולהציב אותם בנחיתות תחרותית ביחס ליצרנים המקומיים. אבל באירופה סבורים כיום רבים כי זו טעות אסטרטגית, שתניב תוצאות הפוכות מהמקווה בטווח הארוך.

השבוע בענף הרכב | בקרוב אצלנו: חשמלית עירונית בפחות מ-130 אלף שקל 

המכסים, שכבר מביאים להתייקרות של דגמים רבים באירופה, עתידים להוציא מהשוק הרבה שחקנים קטנים וחלשים, להקטין את התחרות הפנימית בין הסינים ולהותיר יצרני רכב חזקים ונחושים עם הרבה מאוד משאבים, שבעוד שנתיים-שלוש יהיו לרובם בסיסי ייצור בתוך אירופה.

מהשינוי עשוי להרוויח גם מותג הרכב Skywell, שמאחוריו ניצבת קבוצת ענק סינית עם פעילות נרחבת בתחום מוצרי הצריכה והאוטובוסים. אומנם פעילות הרכב החשמלי שלה באירופה הייתה עד כה מינורית, למעט בישראל, שנחשבת שוק יצוא מרכזי שלה. אבל יש לה המוטיבציה והמשאבים כדי להפוך לשחקנית גלובלית בשוק הרכב, כמו גם היכולת לספוג הפסדים כבדים לאורך זמן. היא אף המחישה זאת כאשר הקימה בזמן שיא מפעל הרכבה בטורקיה, שעתיד לסייע לה לעקוף את המכסים. בשנה הבאה מתכוונת החברה להשיק ליין חדש של דגמים חשמליים קומפקטיים לצד סדאן יוקרתית. אולם בינתיים הדגם החשמלי היחיד שלה הוא הקרוס-אובר הוותיק למדי .

 עיצוב חיצוני

ה-ET5 עבר לאחרונה מקצה שיפורים. חיצונית הרכב שומר על קווי המתאר המוכרים, שעברו עדכון קוסמטי קל כבר בסוף 2023. יש לו פרופורציות SUV קלאסיות ולא מתחכמות, עם דפנות זקופות, עמוד גג אחורי נטוי בזווית מתונה, שמדגיש את גובהו הנכבד, וחרטום רחב, שבמרכזו גריל "חסום" ופנסי חזית רחבים מרובי-אלמנטים.

מאחור יש מיצג אורות שלם ואת המראה משלימים חישוקים נאים בשני גוונים.

זה אומנם לא עיצוב שעוצר את התנועה ברחוב, אבל הרכב מצליח להיראות גדול, "מכובד" ויקר מכפי שהוא באמת.

פנים הרכב

הממדים החיצוניים הנדיבים מתורגמים למרחב פנימי מהטובים בפלח המחיר של הרכב. סף הכניסה/יציאה ממוקם די גבוה, תנוחת הישיבה צופה למרחוק והמושבים קדמיים רחבים. מרחב הראש מלפנים לא יקפח גם נוסעים גבוהים במיוחד, ומאחור יש ספסל רחב ושטוח יחסית, שיכול לאכלס שלושה מבוגרים בגודל מלא, עם אפשרות למתוח את רגליהם בחופשיות.

השמשות הגדולות מכניסות הרבה אור (וחום בקיץ) וכך גם גג הזכוכית הפנורמי, אם כי הוא מצויד בווילון הצללה חשמלי, שאינו נפוץ בפלח.

למרות הממדים נפח תא המטען לא חורג מהממוצע, עם כ-470 ליטר, אבל סף ההטענה רחב ונוח, ולאחר קיפול המושבים האחוריים אפשר להטעין ברכב מטענים בגודל לא שגרתי. הדלת האחורית נפתחת חשמלית, אבל בקצב די איטי.

מערך הפיקוד משלב לוח מחוונים דיגיטלי די גדול, לצד מסך מולטימדיה בגודל 12.3 אינץ'. זהו מסך די עבה ומיושן למראה, עם שוליים רחבים, ובהירותו מתקשה לעיתים להתמודד עם השמש הישראלית. היינו מצפים למשהו מתקדם יותר מיצרן סיני שמסכי טלוויזיה ביתיים הם אחד מתחומי הפעילות המרכזיים שלו. אפשר להתנחם בכך, שתגובת המסך לפקודות מגע מהירה יותר משהייתה בעבר, ושמערכת ההפעלה קלה לתפעול, ומציעה תמיכה מלאה בעברית לטובת מאותגרי שפות זרות.

הנדסת האנוש פשוטה וקלה להסתגלות, וכוללת מתג הילוכים סיבובי וכמות סבירה של מתגים פיזיים לשליטה במערכות החיוניות.

ה"נראות" הכוללת של התא עברה קפיצת מדרגה, לפחות ברמת הגימור הגבוהה שבה נסענו, וכוללת כעת ריפוד דמוי עור בצבע לבן, שילוב של רכיבי מתכת מוכספים, דיפונים תפורים בגוונים בהירים עם שילוב של צבעים כחולים על לוח המחוונים, ההגה והדלתות, ומשטחי דיפון דמויי עץ, שיוצרים רושם יוקרתי.

איכות ההרכבה מכובדת, אם כי מבט בוחן יותר יגלה לא מעט רכיבי פלסטיק נוקשים וכמה מתגים שמשדרים תחושה קצת זולה. היינו שמחים לקבל גם ריפוד פחות נוקשה ויותר ידידותי לישיבה ממושכת של נוסעים מבוגרים.

האבזור התקני נדיב ביחס למחיר, כמקובל אצל הסינים, וכולל בין השאר קירור וחימום למושבים, מצלמות היקפיות, גג פנורמי עם כיסוי חשמלי, דלת אחורית חשמלית ועוד פיצ'רים, שיצרנים מערביים עדיין מציעים כאופציה בתשלום גם בדגמים יקרים הרבה יותר.

חבילת הבטיחות האקטיבית עברה שדרוג במודל 2024 והיא מקיפה וכוללת כעת בלימה עצמית בנסיעה לאחור, ניטור תנועה חוצה מאחור ועוד. עם זאת היינו שמחים להתערבות קצת פחות גסה של המערכת בהיגוי בעת סטייה מהנתיב.

מנוע וטווח נסיעה

מערכת ההנעה נותרה ללא שינוי וכוללת מנוע בודד בהספק 204 כ"ס וסוללות בקיבולת של 74 קילוואט-שעה בדגם הבסיס, או 86 קילוואט בדגם הבכיר, שבו נסענו. ההספק לא מרשים עבור רכב ששוקל 2.3 טונות לפני נוסעים, וגם במצב הספורטיבי לא מקבלים כאן את תחושת המהירות המרגשת של הדגמים החשמליים החזקים מתוצרת סין. אבל עם 9.6 שניות מאפס ל-100 קמ"ש, וקצב מכובד בעליות ובעקיפות, רוב המשתמשים בפלח משפחתי זה לא ירצו ולא יצטרכו יותר.

הסוללה הגדולה של הגרסה הבכירה מספקת עד כ-490 ק"מ, ונראה שמישהו במחלקת התוכנה עבד קשה כדי לשדרג את היעילות האנרגטית שלה. התרשמנו שאפשר להשיג עם הרכב טווח ריאלי של 370-390 ק"מ גם בקיץ הישראלי עם מזגן מסביב לשעון, וזה הישג מכובד שדגמים עם סוללה קטנה מתקשים להשיג. חבל רק שהטעינה המהירה מסתפקת ב-70 קילוואט-שעה, נתון שהרבה מתחרים כבר השאירו מאחור.

על הכביש

על הכביש נחשף גילו המתקדם של הרכב. ההיגוי קליל עם היזון חוזר די מעורפל, נטיית הגוף בפניות הדוקות מוחשית והמתלה האחורי נוטה לקפץ בעת מפגש עם מהמורות עירוניות משמעותיות. מהמורות קטנות יותר חולפות ללא נזק היקפי, ועל הכביש המהיר הרכב "נרגע" ושומר על יציבות כיוונית סבירה.

מחיר

ה-ET5 העלה עד היום על כבישי ישראל כ-2,000 יחידות, מכובד עבור מותג אלמוני יחסית בלי נוכחות בפלח "העממי" של שוק הרכב החשמלי. אחד מסודות ההצלחה שלו היה תמחור נגיש יחסית לממדים ולמפרט, והדגם המחודש מחדד זאת עם מחיר שמתחיל בכ-193 אלף שקל לדגם הבסיס, עם סוללה של 72 קילוואט, וב-215 אלף שקל לסוללה הגדולה. הוא אומנם לא הדגם הכי מתוחכם, נוח או חזק בפלח, אבל עדיין מציע תמורה מכובדת למי שמרחב, אבזור ויחס בין טווח למחיר נמצאים בראש סדר העדיפויות שלו.
מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

סרס 5 RWD

220 אלף שקל לגרסה החד-מנועית. להנעה אחראי מנוע בהספק 295 כ"ס, שמאיץ את הרכב ל-100 ב-6.8 שניות. סוללה של 80 קילוואט מספקת עד 500 ק"מ ב-WLTP

סרס 5 RWD / צילום: יח''צ
 סרס 5 RWD / צילום: יח''צ

טסלה מודל RWD Y

218 אלף שקל עולה דגם הבסיס של ה-Y לאחר ההוזלה האחרונה. לרכב מנוע בודד בהספק 299 כ"ס וסוללה של 64 קילוואט עם טווח נסיעה של עד 455 ק"מ

טסלה מודל RWD Y / צילום: יח''צ
 טסלה מודל RWD Y / צילום: יח''צ