כמעט כל מכונית רביעית שנמכרה בישראל במחצית הראשונה של השנה הייתה מתוצרת סין. בפלח החשמלי עמד חלקם של הסינים על כ-70%. זאת לעומת נתח של פחות מ-3% מכלל המכירות באיחוד האירופי וכ-20% בפלח הרכב החשמלי.
● מבחן דרכים | הרכב הזה נחשב חלוץ ב-2021, גם שלוש שנים אחרי יש לו מה להציע
● השבוע בענף הרכב | בקרוב אצלנו: חשמלית עירונית בפחות מ-130 אלף שקל
● משרד התחבורה סוגר את "הדלת האחורית" ליבוא מכוניות חשמליות מסין
אבל עד כמה שנתוני החדירה האלה מרשימים, זו עשויה להיות רק ההתחלה. בשני הרבעונים הבאים ינחתו בישראל עוד ענקים מתעשיית הרכב הסינית, שנחושים להקים אצלנו בסיס מכירות משמעותי במקביל או אפילו לפני אירופה. לפלישה הזו יתלוו השקעות כמעט חסרות תקדים בשיווק, פרסום וקידום מכירות, שמטרתן ליצור מודעות ראשונית ולנסות להתבלט מעל "הרעש" התחרותי הקיים בשוק.
"פליטים" מאירופה
עיתוי הגעת הגל הסיני לחופי ישראל נובע משתי סיבות מרכזיות. הראשונה היא רצון של יצרנים סינים לפצות על המכה שספגו בשוק האירופי בתחילת יולי, לאחר שהאיחוד האירופי הטיל "מכסי מגן" נגד כלי רכב חשמליים מיובאים מסין. "המכה" מתבטאת בהתייקרויות של אלפי אירו בדגמים חשמליים רבים מתוצרת סין, אך אפילו העלאות המחיר הללו לא מגלמות את מלוא ההתייקרות המתחייבת מהמכסים החדשים, שגובהם הממוצע הוא כ-20%. נראה שרוב היצרנים החליטו לספוג חלק משמעותי מההתייקרות כדי להישאר בתחרות. המשמעות בטווח הקצר היא כרסום ברווח הגולמי שלהם ואולי מעבר להפסד על כל רכב נמכר. משמע, כל רכב סיני שיימכר בישראל יהיה יותר רווחי ליצרנים מאותו רכב באירופה.
הסיבה השנייה לעיתוי נובעת מכך שהתוכניות האסטרטגיות ארוכות הטווח של היצרנים הסינים "הגדולים" להיכנס לשוק האירופי החלו הרבה לפני הטלת המכסים ולא צפויות להשתנות. מדובר בענקים גלובליים, חלקם בבעלות ממשלתית, שזוכים לתמיכה רחבה מממשלת סין כולל סיוע בתובלה, מימון ועוד. ישראל מהווה "שטח כינוס" רגוע שבו יכולים הסינים לבחון אסטרטגיות תמחור, לוגיסטיקה, שיווק וטכנולוגיה, לפני שיפנימו את המכסים ויסתערו שוב על הזירה האירופית.
איך השוק הישראלי הצפוף, החבוט ומוכה הרגולציה יכיל את השיטפון שבדרך, ואיך יגיבו הישראלים לשלל השמות החדשים? נזכיר, שבמדד המותגים האחרון של "גלובס" נחשף שלמרות הצלחת המכירות של המותגים הסיניים, ההיכרות של הציבור עם רובם מזערית. הפתרון שינסו ליישם השחקנים הסינים הוא השקעות מאסיביות בפרסום, שיווק ולוגיסטיקה (אולמות תצוגה ומרכזי שירות). להלן כמה "כרטיסי ביקור" של השחקנים החדשים.
קבוצת CHANGAN
היבואנית: מכשירי תנועה. פלח יעד: דגמים חשמליים בטווח של 150-250 אלף שקל.
עם ייצור ומכירות של כ-2.55 מיליון כלי רכב בשנה שעברה, שנגאן היא כוח מוביל בשוק הרכב הסיני ובפרט בפלח החשמלי. היא גם קבוצת הרכב הסינית הגדולה האחרונה (כמעט) שעדיין לא נכנסה לאירופה, והיא מתכוונת לפצות על האיחור באמצעות שיווק שלושה מותגי רכב חשמלי באירופה ובישראל החל מהרבעון האחרון השנה. ליבואנית, מכשירי תנועה, לא הייתה עד כה נוכחות בפלח החשמלי ולכן אפשר לצפות להשקעה רבה במיתוג ושיווק.
הדגם הראשון, שיגיע לאירופה ואלינו עוד השנה, הוא הקרוס-אובר החשמלי S07, שהוצג החודש בסין בתור "דגם גלובלי" וקיבל בימים האחרונים תקינה אירופית מלאה. אורכו 4.75 מטר, בסיס הגלגלים שלו באורך 2.9 מטר ויש לו תא נוסעים מאובזר ומפואר. בסין הוא משווק עם סוללות של 68 ו-80 קילוואט וטווחים של 630 ק"מ בתקן הסיני. המחירים בסין די אטרקטיביים, עד 30 אלף דולר לגרסה מפוארת עם סוללה גדולה. בהמשך יהיה גם דגם סדאן על אותה פלטפורמה וקרוס-אובר יוקרתי, שיתחרה בטסלה Y.
קבוצת דונגפנג
היבואנית: מטרו. פלח יעד: דגמים חשמליים בטווח של 120-800 אלף שקל.
זוהי יצרנית הרכב השנייה בגודלה בסין והיא מדורגת במקום ה-65 ברשימת פורצ'ן 500 עם הכנסות של 99 מיליארד דולר בשנה שעברה. עד כה הייתה לה נוכחות מינורית ובאירופה ובישראל עם מותג הפרימיום היקר VOYAH, אך בספטמבר היא תסתער על השוק עם דגם חשמלי קומפקטי של המותג העירוני-עממי BOX שיוצע במחיר שובר סגמנטים של כ-120 אלף שקל (משוער) לדגם עם טווח של כ-330 ק"מ. בהמשך יגיעו מותג "עממי" של דונגפנג שיתחרה ב-BYD ו-GEELY ודגם אסטרטגי חדש של המותג VOYAH, שמיועד להתחרות בטסלה Y. היבואנית עתידה לפתוח שורת אולמות תצוגה שיאחדו את מותגיה לצד קמפיין פרסום עצום ממדים.
קבוצת GAC
היבואנית: יוניון מוטורס. פלח יעד: קרוס-אובר חשמלי בטווח של 180-200 אלף שקל.
GAC, בשליטת ממשלת סין, מדורגת בעשירייה המובילה של יצרניות הרכב הסיניות. בארץ היא שחקנית "חדשה-ישנה": ב-2020 שיווקה כאן קרוס-אובר חשמלי אבל שיבושי הקורונה גרמו ליצרן לקטוע את תוכנית החדירה לאירופה ולהיכנס לתרדמה של 3 שנים.
השנה הוא יבצע קאמבק עם המותג החשמלי AION, כאשר בשלב הראשון ישווק הקרוס-אובר הבינוני AION V, שממוצב מול מובילי השוק של BYD ו-GEELY עם תקינה מלאה. אורכו 4.6 מטר, בסיס הגלגלים שלו באורך 2.77 מטר והדגם הבכיר משיג בסין מעל 700 ק"מ בתקן הסיני. בהמשך אפשר לצפות לסדאן חשמלית ואולי גם קרוס-אובר עירוני קומפקטי. יהיה מעניין לראות איך היבואנית תמצב אותו מול הדגם המתחרה של GEELY, שגם הוא יושק בערך באותו זמן על-ידיה.
Jaecoo מבית צ'רי
היבואנית: כלמוביל. פלח יעד: קרוס-אובר בנזין בטווח של 170-200 אלף שקל.
קבוצת צ'רי, בבעלות ממשלתית, היא יצואנית הרכב הגדולה בסין. בשנה שעברה היא הצליחה לפלס דרך לפלח רכבי הבנזין בישראל תחת היבואנית קרסו, ודורגה במקום ה-7 מכלל המסירות עם למעלה מ-11 אלף כלי רכב.
החל מהחודש יש לקבוצה עוד יבואנית, כלמוביל, ועוד מותג בשם Jaecoo, שמכוון בשלב הראשון לאותו פלח קרוס-אובר בנזין, שבו זכה המותג צ'רי להצלחה. יהיה מעניין לראות איך יתמודדו המותגים-האחים זה בזה, אבל אפשר להמר שההשקעה במיתוג, פרסום ולוגיסטיקה של שניהם תגדל משמעותית בחודשים הבאים.
קבוצת FAW
היבואנית: סמלת. פלח יעד: דגמי פרימיום חשמליים בטווח של 250-400 אלף שקל.
זו עוד יצרנית ענק שנשלטת על-ידי מפלגת השלטון בסין ומדורגת במקום ה-131 ברשימת פורצ'ן 500 עם הכנסות שנתיות של 90 מיליארד דולר. בישראל ובאירופה היה לה עד כה ייצוג סמלי עם דגם פאר אחד של מותג הפרימיום הונגצ'י. השנה יצטרפו עוד שני דגמים אסטרטגיים וזולים יותר עם מפרט עילי, שיתחרו בטסלה 3 וטסלה Y בטווח מחיר של 230-300 אלף שקל. ההתרחבות תלווה בקמפיין החדרה מאסיבי.
Dayun
היבואנית: כדורי. פלח יעד: רכבי פרמיום בטווח של 200-400 אלף שקל.
זוהי קבוצה גדולה וותיקה בתחום ייצור משאיות, אופנועים, רכבות ועוד, אך שחקנית חדשה יחסית בשוק הרכב הפרטי. החברה החלה לפני כשנתיים בפרויקט עתיר השקעה, שמכניס אותה ישר לפלח הפרימיום החשמלי. יש לה שלושה דגמי סדאן ודגם קרוס-אובר ענק (5.1 מטר), טכנולוגיות הנעה מתקדמות כולל סוללות גדולות, ושאיפות להתחרות במותגי היוקרה מגרמניה. בישראל אפשר לצפות למחירים "מחוברים לקרקע", יחסית לפאר והמפרט.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.