כ־56 אלף תושבים בצפון פונו במלחמה, מדוע לא יישובי הגולן?

מאז תחילת המלחמה פונו כ־56 אלף תושבים בצפון, אולם יישובים בגולן נותרו במקומם • הסיבה: היעדר איום חדירה קרקעית או ירי בכינון ישיר באזור

היישוב חד נס בגולן / צילום: איל יצהר
היישוב חד נס בגולן / צילום: איל יצהר

"איש לא חשב שארגון טרור רצחני יירה טיל לעבר מגרש כדורגל שבו נערים ונערות מבלים", כך אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, לאחר האסון הכבד במג'דל שמס, בו נגבו חייהם של 12 ילדים וילדות, ונפצעו עשרות נוספים. אותו אסון העלה לפני השטח סוגיה מטרידה בכל הנוגע לקבלת ההחלטות בצה"ל ובממשלה מאז פרצה המלחמה, ובעיקר את השאלה הנוקבת - מדוע עד כה לא פונו יישובי הגולן?

מדינת ישראל פינתה עד היום כ־56 אלף מתושבי הצפון, אולם ברמת הגולן נשארו האזרחים בבתיהם, כשהם מצויים מרחק אפסי מהגבול עם לבנון וסוריה. 

טיסה בגובה נמוך: למה לא הצלחנו ליירט את הרקטה הקטלנית שפגעה במג'דל שמס?
מחדל: מפונים מהצפון שיקיריהם נפטרו צריכים לשלם עשרות אלפי שקלים על חלקת קבר
כ-70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כי מצבם הכלכלי הורע
המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

ד"ר כרמית ולנסי, חוקרת בכירה וראש תוכנית הזירה הצפונית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) באוניברסיטת תל אביב, אומרת שככל שמדובר בצפון הגולן, חיזבאללה ירה עד כה לעבר מטרות צבאיות בלבד. הפגיעה באזרחים באזור זה הייתה לדבריה, ככל הנראה, טעות. "להערכתי כיוונו לבסיס צבאי", היא אומרת. 

השיקולים המבצעיים שעמדו מאחורי פינוי היישובים בתחילת המלחמה היו אם אלה מאוימים בירי בכינון ישיר, או מאוימים בסכנת חדירה קרקעית. במקרה הצפוני, במדינת ישראל חששו כי כוח רדואן של חיזבאללה יבצע מתקפה על יישובי הגבול - במתווה דומה לזה שמחבלי הנוח'בה הובילו בעוטף עזה. עמדת צה"ל היא שעל איום של ירי תלול מסלול לא מפנים יישוב, בגלל שיש התראה ומערך הגנה אווירית.

סדר קבלת ההחלטות בפינוי, אם הוא מתרחש, מתחיל בצה"ל - שתחילה ממליץ לפנות יישובים מסוימים.הממשלה בוחנת את ההמלצות, ואם היא מחליטה על פינוי, היא מתקצבת זאת בהתאם.

כשמדובר במרחב מג'דל שמס, ככל הנראה, לא ראו באזור כמאוים באותה מידה כמו יישובים אחרים שפונו - כגון קריית שמונה. לפי שעה, בצה"ל לא מתקיים שיח על פינוי נוסף של אזרחים בצפון.

אם וכאשר יחליטו על פינוי נוסף, הדבר יעלה אתגרים חדשים. בניגוד ל־7 באוקטובר, שהיה תום תקופת חגי תשרי, ובתי מלון בדיוק התרוקנו במילא - כעת בתי המלון נמצאים בתפוסה גבוהה. על כן, אם הממשלה תקבל המלצה מהצבא לפנות, הכתובת המיועדת של אותם מפונים עשויה להיות בתי ספר שנמצאים כרגע בחופשה.

אלוף (מיל') איתן דנגוט, שכיהן בין השאר כרמ"ט פיקוד העורף, מוסיף כי השגיאה הגדולה ביותר של ממשלות ישראל בשני העשורים האחרונים היא שלא ביצעו בקרה ראויה על סוגיית המיגון באזור. "הצפון נמצא במצב של מיגון ירוד ביותר, וזה לא מהיום ולא מלפני יומיים, זו בעיה מאז מלחמת לבנון השנייה", הוא אומר.

הלחץ הלבנוני

מן הצד השני של הגבול, עד כה פונו כ־100 אלף אזרחים ממרחב דרום לבנון. "כבר כמה חודשים שיש לחץ מסוים שמופעל על חיזבאללה", אומרת ולנסי. "ל־100 אלף מפונים יש משקל על חיזבאללה, שהוא כבר מזמן לא רק ארגון טרור, אלא כזה שגם רואה בעצמו כבעל חבות מדינית ללבנון".

אולם לביקורת, לדבריה, אין כעת השלכות מעשיות. "זה לא משנה את דפוס הפעולה. לחיזבאללה יש קרוב ל־400 הרוגים מתחילת המלחמה, ועדיין אם תהיה פגיעה ישראלית באזור כמו ביירות, חיזבאללה עשוי להגיב ולתקוף בעומק ישראל - כולל לעבר יעדים אזרחיים".