להגדרות הציונים לחצו כאן
נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד
במקביל לנושאים הביטחוניים המטרידים בישראל, ישנן גם שאלות של תפקוד יומיומי. למשל, מסגרות לימוד בזמן החופש הגדול. ח"כ נאור שירי, חבר בוועדת הכספים, נשאל ברדיו קול חי למה הוא התנגד להעביר תקציבים למסגרות כאלו בחינוך החרדי. שירי הסביר כי העניין הוא מינהל תקין: "הבעיה שלי עם כל הנושא של תקצוב מוסדות (החינוך) החרדיים היא שזה פשוט לא בבסיס התקציב". עוד הוא הוסיף: "לא יכול להיות שכספים קואליציוניים יופנו לחינוך". האם זה נכון?
● המשרוקית | האם בכל שנה מתגייסים לצה"ל בין 1,800 ל־2,000 חרדים?
● המשרוקית | האם שר האוצר לפיד הוציא לעבודה 60 אלף תלמידי ישיבה?
כפי שהסברנו בעבר, כספים קואליציוניים הם כאלו שמוקצים מכוח הסכמים פוליטיים עם משמעות תקציבית. לפי הנחיית יועמ"ש 1.1801, כספים כאלו נכנסים לתקציב רק למשך התקופה שנקבעה בהסכם, ולא הופכים לחלק מבסיס התקציב. פירוש הדבר הוא שבעוד כספים שבמסגרת התקציבים עוברים אוטומטית לחוקי התקציב של השנים הבאות, הכספים הקואליציוניים לא.
ומה קורה בחינוך החרדי? בגלל שענייננו פה הוא מסגרות לחופש הגדול, התרכזנו בחינוך היסודי. זה מתחלק לרשמי ולא רשמי. החינוך הרשמי, כלומר הממלכתי־חרדי, מקבל תקציב כמו שאר זרמי החינוך הממלכתיים, ובכל מקרה רק מיעוט זניח מקרב החרדים לומד בו.
החינוך הלא רשמי מתחלק למוסדות מוכרים שאינם רשמיים (מוכש"ר) השייכים לרשתות החינוך החרדיות - "המעיין" של ש"ס ו"החינוך העצמאי" של יהדות התורה - מוכש"ר שאינו ברשתות ומוסדות פטור חרדיים. ואיך התקצוב שלהם מתחלק?
את הכספים המעוגנים בבסיס התקציב לקחנו מהתקציב המעודכן של 2024, ואת הכספים הקואליציוניים מהחלטות ממשלה 1306 ו־1936. לפי אלו, רשת "המעיין" מקבלת מבסיס התקציב כמעט מיליארד שקל, לעומת 39 מיליון בכספים קואליציוניים. ל"החינוך העצמאי" הוקצו 1.8 מיליארד מבסיס התקציב ורק 27 מיליון בכספים קואליציוניים. מוסדות הפטור נהנו מ־293 מיליון בבסיס התקציב לעומת כספים קואליציוניים בסך 91 מיליון.
העניין מסובך מעט יותר כשמסתכלים על מוסדות מוכש"ר שאינם ברשתות החרדיות, שכן רבים מהם אינם חרדיים. בכל מקרה, כל המוסדות האלו מקבלים בשנת הכספים של 2024 כ־398 מיליון שקל מבסיס התקציב ועוד 75 מיליון שקל מכספים קואליציוניים. לכך נוספים עוד 590 מיליון שקל בכספים קואליציוניים לטובת יישום "אופק חדש" במוכש"ר, שכפי שהראינו בעבר רובו צפוי להגיע למוסדות חרדיים.
אם נסכום הכל, נראה שרק 19% מתקצוב המוסדות היסודיים הלא רשמיים של החרדים (וגם זה אם נתייחס לכל המוכש"ר שלא ברשתות כאל מוסדות חרדיים) מגיע מכספים קואליציוניים. זה לא שיעור זניח, אבל רחוק ממה ששירי טען.
מח"כ שירי לא נמסרה תגובה.
בשורה התחתונה: דברי שירי לא נכונים ברובם. יותר מ־80% מתקצוב מוסדות החינוך החרדיים מעוגן בבסיס התקציב. עם זאת, שיעור הכספים הקואליציוניים בתקצוב זה הוא כן משמעותי.
תחקיר: יובל אינהורן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.