אודיוקודס מזהה מנוע צמיחה ב-AI, אך מניית החברה צנחה ב-75% מהשיא

אחרי תקופה של ירידה בתוצאות, חברת הטכנולוגיה הוותיקה מזהה מנוע צמיחה חדש בתחום יישומי בינה מלאכותית בתקשורת ארגונית • המנכ"ל שבתאי אדלרסברג: "עוד אין בשוק תפיסה נכונה של אודיוקודס החדשה, ולכן הוא העניש אותנו. מתחילת 2025 נראה מגמה שונה, בריאה מאוד"

אדלרסברג שבתאי, נשיא ומנכ''ל אודיוקודס / צילום: תמר מצפי
אדלרסברג שבתאי, נשיא ומנכ''ל אודיוקודס / צילום: תמר מצפי

האם אחרי תקופה של חולשה בתוצאות ובמניה, אודיוקודס  בדרך לשינוי מגמה? כך לפחות סבור שבתאי אדלרסברג, מייסד ומנכ"ל החברה - ואחת הסיבות לכך היא מנוע צמיחה חדש שאודיוקודס מזהה, הקשור לתחום החם של AI; בהודעת החברה הנלווית לדוחות שהיא פרסמה נכתב כי "אודיוקודס נבחרה כאחת החברות המובילות בעולם בתחום יישומי הבינה המלאכותית" ע"י מגזין אמריקאי העוסק בתחום התקשורת האחודה.

"הזדמנות כניסה ל-7 המופלאות": מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה בדרך לשיאים חדשים  
האם נוצרה הזדמנות השקעה במניות הטכנולוגיה הגדולות? השוק ספקן 

בינתיים, נראה שבשוק ההון עדיין לא שותפים לאופטימיות (או לא מכירים מספיק את הנושא). מניית אודיוקודס איבדה כ־75% מהשיא האחרון שאליו הגיעה לפני כ-4 שנים, בשיא תקופת הקורונה, והיא נסחרת בשווי 330 מיליון דולר.

עם זאת, יש גם מי שמזהה הזדמנות. קרן VBF של בית ההשקעות ווליו בייס הפכה לאחרונה בעלת עניין, עם החזקה של 6.5% (שווי נוכחי של 21 מיליון דולר). בניגוד להשקעות אחרות בהן היא פועלת באופן אקטיבי, באודיוקודס זה לא הכיוון. מקרן VBF נמסר כי "אנחנו מאמינים מאוד בהנהלת החברה שמובילה בשנים אחרונות את הצמיחה המשמעותית של אודיוקודס בתחומי התוכנה והשירותים. להערכתנו, המיקוד בתחומים אלו יוביל לגידול ברווחיות. ירידה במכירות החומרה יצרה הזדמנות לרכוש את מניית החברה במחירים אטרקטיביים. בנוסף, החברה מחלקת דיבידנדים וקיימת זהות אינטרסים בין ההנהלה לבעלי המניות".

תזרים שלילי

אודיוקודס, ספקית פתרונות תקשורת לארגונים, עקפה מעט את תחזית האנליסטים בשורת ההכנסות ברבעון השני ופספסה מעט בשורת הרווח הנקי למניה. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב־60.3 מיליון דולר, צמיחה מינורית לעומת הרבעון המקביל, וההכנסות במחצית הראשונה צמחו ב־1% לכ־120 מיליון דולר. בשתי התקופות נרשמה צמיחה בהכנסות משירותים (שבהן הרווח הגולמי גבוה יותר) וירידה בהכנסות ממוצרים. לפי כללי החשבונאות המקובלים, אודיוקודס רשמה רווח נקי רבעוני של 3.8 מיליון דולר, עלייה לעומת 1.1 מיליון דולר ברבעון המקביל, ובמחצית הראשונה הרווח הנקי הסתכם ב־5.9 מיליון דולר, לעומת 873 אלף דולר בתקופה המקבילה. מנגד, התזרים מפעילות שוטפת היה שלילי ברבעון בסך 2.9 מיליון דולר, ובסיום הרבעון היו לה בקופה 93.7 מיליון דולר, אחרי חלוקת דיבידנד ורכישה עצמית של מניות.

בשיחה עם גלובס אומר אדלרסברג כי "בסוף 2022 הגענו לשיא כתוצאה מפריחה בעקבות הקורונה. מתחילת 2023 חווינו ירידות במכירות שנבעו משני גורמים. הראשון הוא ירידה במכירות קו הגייטוויי (מוצר חומרה) שהוא מוצר לגאסי (מוצר ישן), והשני הוא מעבר ממכירות חד־פעמיות למכירות חוזרות, כך שכל מכירה נרשמת על־פני מספר רבעונים. החלק הראשון התייצב מעט ברבעון השני, והחלק השני נמשך. הבשורה היא שיש לנו מנוע צמיחה חדש מהותי: conversational AI".

לדבריו, "כולם מכירים את ההתלהבות סביב ה־AI. מי שרץ שם קדימה הוא מי שמפתח מודלי שפה גדולים כמו openAI וחברות כמו אנבידיה שנהנות מהביקושים למעבדים מהירים. אבל מה שאנשים לא מפנימים זה שנוצר גל חדש אדיר של אפליקציות שהן AI enabled. נניח תוכנות ארגוניות שעושות שימוש ב־AI כדי לתת ביצועים יותר טובים.

"בכל ארגון שואפים היום להתקדם ולהשתמש ביכולות AI. לדוגמה, אם יש בנק שרוצה לנתח שיחות עם לקוחות, ויש לו 5־10 מיליון שיחות בשנה - צריך טכנולוגיה שמתמללת, מפיקה תובנות ומפעילה יכולות אנליטיות. בשביל להרים מערכת כזאת יש צורך בפתרון עם שני אלמנטים: AI ומערכת שנדרשת כדי לתת את כל המעטפת - טלפוניה, רשתות, ניהול אלמנטים ברשת, אבטחה, הקלטה, תמלול והוצאת תובנות. לנו באודיוקודס היה כבר קודם את כל זה, לכן היכולת שלנו להרים פרויקט כזה מאוד מהירה ואנחנו יכולים לתת פתרון שלם. אנחנו פורחים בתחום והשנה נחצה בו הזמנות של 10 מיליון דולר (כולל החלק של המערכות ולא רק AI, ש.ח.ו)".

המניה צללה מהשיא, המשקיעים לא מכירים את מנוע הצמיחה?
"השוק עוד לא רואה זאת. עוד אין תפיסה נכונה של אודיוקודס החדשה. הייתה תקופת מעבר מהעבר הטוב והמפואר של עד 2022 והייתה שנה וחצי של ירידה בעסקי הלגאסי, זה מה שהשוק מכיר, ולכן הוא העניש אותנו. אני חושב שמתחילת 2025 נראה מגמה שונה, בריאה מאוד".