אג'יאן ו-ITA יחזרו היום: תמונת המצב המלאה של חברות התעופה בישראל

שורת חברות תעופה זרות הודיעו על ביטול טיסות, ובמקביל אחרות מתחילות לחזור לפעילות • עפ"י רשות שדות התעופה, הפעילות בנתב"ג ממשיכה כסדרה • אילו חברות תעופה הפסיקו לטוס לישראל, ומי עדיין מגיעה? ? גלובס עושה סדר

נתב"ג / צילום: Shutterstock
נתב"ג / צילום: Shutterstock

רצף התקיפות בלבנון ובאיראן, בהם חוסלו בכיר חיזבאללה פואד שוכר בביירות ואיסמעיל הנייה בטהרן, הביא את המתיחות האזורית לשיא, וחברות התעופה מגיבות בהתאם ומבטלות טיסות. בינתיים, בנתב"ג הפעילות ממשיכה כסדרה, ונכון לשעה זו המרחב האווירי נשאר פתוח. 

המצב הביטחוני הוא רק תירוץ? למה חברות הלואו־קוסט לא רוצות להגיע לישראל 
השמיים נסגרים כמעט לגמרי, גם טיסות ישראליות בסכנת ביטול 
ביטולי הטיסות בשיא הקיץ: מה אפשר לעשות אם נתקעתם בחו"ל?

חברות התעופה שביטלו חלק או את כל הטיסות לישראל

ביטלו עד ה-25.8 (כולל): LOT, איבריה אקספרס

ביטלו עד ה-26.8 (כולל): אייר פראנס

ביטלו עד ה-28.8 (כולל): אזרבייג'ן איירליינס, בריטיש איירווייז

ביטלו עד סוף אוגוסט: אייר בלטיק

ביטלו עד ה-2.9: לופטהנזה (הקבוצה כוללת את לופטהנזה איירליינס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס, סוויס ויורוווינגס)

ביטלו עד סוף ספטמבר: ריינאייר, וירג'ין אטלנטיק

ביטלו עד סוף אוקטובר: דלתא, אייר אינדיה, יונייטד איירליינס, ויולינג - מצטרפות לאייר קנדה, וקוריאן אייר שהקפיאו את טיסותיהן לישראל לפני גל הביטולים האחרון.

ביטלו עד מרץ 2025: איזיג'ט, אמריקן איירליינס, קתאי פסיפיק, מצטרפות לטורקיש איירליינס ואמירייטס שהקפיאו את טיסותיהן לישראל לפני גל הביטולים האחרון.

חברות התעופה שטסות לישראל כרגיל

החזירו לפעילות: וויזאייר, אתיופיאן איירליינס, פליי דובאי, בולגריה אייר, טארום (החזירה זמנית עד ה-23.8), אייר אירופה.

יחזרו מחר (ה'):  אג'יאן ו-ITA.

עשרות חברות תעופה בינלאומיות ממשיכות את פעילותן בישראל בכל זאת, ביניהן בלו בירד, אייר פראנס, בריטיש איירווייז ועוד.

חברת הלואו־קוסט ההונגרית וויזאייר חזרה לפעילות סדירה בישראל. החברה מפעילה טיסות למגוון יעדים ביניהם וינה, מילאנו, רומא, וארנה, סופיה, לונדון, בודפשט, וילנה, ורשה, קרקוב, בוקרשט ועוד.

חברות התעופה הישראליות ממשיכות את פעילותן כרגיל, למעט בטיסות המופעלות על ידי מטוסים חכורים.

מארקיע נמסר בנוגע לביטולי הטיסות: "עקב המצב הביטחוני בישראל, חלק מהחברות הזרות המפעילות מטוסים עבור ארקיע, עזבו במיידית את ישראל. עקב הנסיבות יוצאות הדופן, אנו נאלצים לבצע שינויים בלוח הטיסות, על מנת להעביר אותן למטוסי צי ארקיע. אנו עובדים במרץ על מנת למזער את ההשפעה ועושים כל מאמץ להחזיר את השירות לשגרתו בהקדם האפשרי".

חברת סאן דור (חברת הבת של אל על) המפעילה חלק מטיסותיה על ידי חברת KLAS JET תבצע עצירה קצרה בדרכן לישראל להחלפת צוותים בלרנקה שבקפריסין על מנת לאפשר את פעילות לוח הטיסות כסדרה. מאל על נמסר כי "לא מדובר על כלל הטיסות שתפעיל החברה, הטיסות הרלוונטיות יופיעו באתר אל על, והלקוחות יקבלו הודעת עדכון בסמוך למועד הטיסה".

מה יקרה למחירי הטיסות?

"צמצום היצע הטיסות אל מול הביקוש האדיר של אוגוסט מוביל באופן טבעי לעלייה משמעותית במחירי הטיסות ואנחנו כבר יכולים לראות קפיצה של כ-20%-30%", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "העובדה כי במקרים רבים מדובר באלו שחייבים לטוס, כלומר אלו שנמצאים בחו"ל וצריכים לחזור לארץ או שחייבים לצאת מישראל, מובילה אף לתפוסה כמעט מלאה במרבית הטיסות היוצאות והנכנסות, למרות המחירים הגבוהים".

הצטמצמות מספר חברות התעופה הפועלות בישראל עלול להביא לעליית מחירים, כיוון שככל שקטן היצע הטיסות, המחירים עולים. אולם, ייתכן כי גם הביקושים ירדו בקרוב, אם תחל הסלמה במצב הביטחוני, וישראלים רבים עלולים לשקול מחדש האם לצאת לחופשה בעת הזו.

מה עושים במקרה של ביטול הטיסה?

יו"ר ועדת הבריאות בלשכת סוכני הביטוח נחמה גולדווסר מסבירה כי "בעת מלחמה יש חשש כבד לביטולי טיסות, או לדחייתן, וזאת ללא שיפוי כספי מפוליסת ביטוח הנסיעות. לכן, כדאי לרכוש כרטיס טיסה בר ביטול או שינוי. חשוב להדגיש, ביטוח נסיעות בכל חברות הביטוח, לא מכסה ביטול טיסה עקב מצב ביטחוני. לא את הטיסה עצמה, ולא את שירותי הקרקע. הכתובת למקרה ביטול טיסה היא חברת התעופה, ברוב המקרים בדרך של פיצוי או שיפוי. לכן, יש לפנות באופן מיידי לחברת התעופה ולדרוש פיצוי או שיפוי. באשר למי שנמצא בצו 8, סביר להניח שלא יוכל לתבוע פיצוי מחברת התעופה, אך ייתכן ויוכל לקבל פיצוי מחברת הביטוח".