קשת טעמים | ראיון

מנכ"ל קשת טעמים חושף את התוכניות: "נייצר גוף גדול וחזק, ואז נצא לבורסה"

בראיון ראשון עם כניסתו לתפקיד, מספר קינן ממן על רכישת סניפי שופרסל, התחרות מול טיב טעם והכעס על המכסים שמנהיגה המדינה • הרשת, שמגלגלת 1.3 מיליארד שקל בשנה, צפויה להתרחב עם סניפים חדשים נוספים לצד מיזוגים ורכישות

קינן ממן, מנכ''ל קשת טעמים / צילום: יח''צ
קינן ממן, מנכ''ל קשת טעמים / צילום: יח''צ

כבר בפגישה הראשונה עם מייסד רשת הסופרמרקטים קשת טעמים, שלאחריה מונה לסמנכ"ל הכספים, היה ברור לקינן ממן שלא יעבור זמן רב עד שיעמוד בראשה. זה לקח שנתיים, ובשבוע שעבר המינוי יצא לפועל באופן רשמי. 

הסמנכ"ל שהגיע ללא ניסיון בקמעונאות מזון, ניצל את התקופה כדי לייעל את שיטות העבודה, וללמוד תחומים כמו שיווק, ניהול מרכזים לוגיסטיים וסחר. עכשיו, כמנכ"ל, הוא מדבר בראיון ראשון בתפקיד על עליות המחירים, התחרות עם טיב טעם, תוכניות ההתרחבות ושאלת ההנפקה העתידית. 

על רקע המצב הביטחוני: עלייה בקניות ברשתות המזון
גם במקרה חירום: אלה סניפי רשתות המזון שיישארו פעילים בכל עיר

המהלך המשמעותי הראשון של קינן הוא השקת סניף הדגל של הרשת הלא כשרה בראשון לציון, בהשקעה של כ-15 מיליון שקל. הסניף, שיתפרס על פני 6,000 מ"ר, שימש קודם לכן כסניף שופרסל, והוא אינו היחיד שקשת טעמים רכשו מקמעונאית המזון הגדולה בארץ.

"כשרכשנו אותו, הוא כבר היה מוכן, יכולנו להחליף את השלט ולהתחיל לעבוד - אבל רצינו להתאים אותו לאופי שלנו", מציין ממן. "הסניף השני שרכשנו משופרסל ממוקם בחדרה, ואנחנו מחפשים כל הזמן מיקומים חדשים כדי להגדיל את הפריסה ולהגיע לעוד אזורים בארץ". 

קינן ממן

אישי: בן 48, נשוי ואב לשלושה. מתגורר בקריית אתא

מקצועי: בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות מאונייברסיטת חיפה ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. כיהן כסמנכ"ל כספים בקבוצת זאבי ובפייברנט וכמנכ"ל "תן לחיות". הצטרף לקשת טעמים כסמנכ"ל כספים, ולאחרונה מונה למנכ"ל

עוד משהו: חובב טניס

"נכנסנו לנוהל קרב"

קשת טעמים נוסדה על-ידי אריאל לכט ב-2002 בנהריה. כיום היא מפעילה 26 סניפים ומגלגלת לפי הערכות 1.3 מיליארד שקל בשנה (לשם השוואה, הכנסות הרשת המתחרה טיב טעם עומדות על 1.6 מיליארד שקל בשנה, ויש לה 47 סניפים).

דני גרינברג, שכיהן כמנכ"ל ב-13 השנים האחרונות, עבד בצמוד עם היורש שלו כדי להכשירו לתפקיד, אבל שום דבר לא הכין אותם למלחמה שפרצה באוקטובר.

למעשה, המלחמה תפסה אותם בתערוכת המזון השנתית בגרמניה. "ירדנו לחדר האוכל, ואז התחילו להגיע אלינו התמונות", נזכר ממן. "הסתובבנו בתערוכה, אבל הסתכלנו בסלולר בעיניים מזוגגות. החלטנו לעזוב הכול ולחזור לארץ. בראשון בבוקר נחתנו, חילקנו בינינו את הגזרות, ונכנסנו לנוהל קרב".

כלוחם לשעבר, במקביל לניהול הרשת עשית מילואים.
"אני משרת כקצין נפגעים, ועשיתי כ-60 ימי מילואים. ההתמודדות לא פשוטה, גם נפשית וגם מקצועית. אבל בסוף, מנהל צריך לא להישאב לתוך סיטואציה, וליצור נתק בינה לבין המשימות והחיים. התפקיד מלמד הרבה על התמודדות עם מצבי לחץ, וזה סייע לי".

עכשיו צפויה הסלמה. יהיה מחסור?
"יש מלאים שיספיקו לשלב הראשון. סחורה טרייה תהיה פחות רלוונטית במקרה חירום משמעותי, אבל שימורים, פסטות, אורז, חיתולים, מים מינרליים, נייר טואלט וכל המוצרים שמסתערים עליהם - יש בשפע".

"המדינה צריכה להתערב"

נושא נוסף שמעסיק את ממן הוא גלי עליות המחירים של החודשים האחרונים. "השתדלנו לבלום עליות מחירים בכל מקום שיכולנו, גם על חשבון הרווח הקמעונאי שלנו. אבל חלק מהסיבות להעלאת המחירים לא קשורות לשוק הישראלי", הוא אומר.

"בדרך-כלל ההתייקרות באה מהספק בחו"ל, עוברת ליבואן בארץ, ובסוף זה מתגלגל לקמעונאי - שלא יכול לספוג הכול. היה מצופה שהמדינה תתערב במכסים ובעלויות היבוא, ותסבסד זמנית חלק מהם, כדי שלא יגולגלו לצרכן. אם היא הייתה מוותרת על מכסים או מסים, אפשר היה לאזן את עליית המחירים. גם כשקראו לנו ממשרד הכלכלה ואמרו שאנחנו מחויבים כסופר חירום להשאיר את כל סניפי הרשת פתוחים, עם גנרטור, ממ"ד ועובדים, לא אמרו מי מממן את כל זה".

למה לא ראינו מרד צרכנים?
"הצרכן מוצף בכל-כך הרבה ידיעות שליליות, שנמאס לו להתעסק ביוקר המחיה. הוא לא מסוגל להתמודד עם סיטואציה של מחאה על קוטג' ופסטה. מתוקף זה שאף אחד לא צועק, הממשלה ממשיכה לא להתערב, וחבל. אי-אפשר לצפות שהקמעונאי יסבסד את העלויות האלה, כשהוא מסבסד את כל הדברים שמתייקרים מסביב".

בכל המאבקים בין הספקים והקמעונאים, אתם שמרתם על שתיקה.
"אנחנו שקטים, אבל מאחורי הקלעים אנחנו מאוד קשוחים מול הספקים ומנהלים מאבקים. בכל מקום שיש לנו אלטרנטיבה לצרכן, אנחנו לא מאשרים העלאות מחירים. תמיד יש משא-ומתן קשוח מול הספקים".

ההבדל מטיב טעם

קשת טעמים מתמחה כאמור במוצרים לא כשרים, כמו טיב טעם. האם בשוק הישראלי הקטן והצפוף יש מקום לשתי רשתות כאלה? "אם הם רווחיים, ורואים זאת בדוחות שלהם, ואנחנו רווחיים, אז יש מקום לכולם", משיב ממן. "ועדיין, יש הבדלים משמעותיים בינינו.

"הראשון הוא שהם חזקים יותר בתוך הערים ומתחרים יותר ברשתות כמו am:pm וסופר ספיר. אנחנו פחות מאמינים בקונספט הזה, אלא במיקומים בפרברי הערים. אצלנו הלקוח מקבל חניה צמודה לסופר, וסניפים מאוד גדולים שנותנים את החוויה שקשה לתת בסניף של 200-300 מ"ר.

"בנוסף, כשעושים קנייה מתחת לבית, אלה קניות קטנות, כך שצריך להפעיל הרבה סניפים כדי להגיע לפדיון גבוה. כשאת באה אלינו, את ממלאת עגלה, והפדיון למ"ר שלנו הוא מהגבוהים בארץ".

על התוכניות שלו לרשת אומר ממן כי הוא מתכוון "לשמר מה שנבנה ב-20 השנים האחרונות, ולפתח את הרשת בשתי צורות: התרחבות אורגנית שכוללת פתיחת סניפים חדשים והכנסת חדשנות; ומיזוגים ורכישות. הרעיון הוא לנסות להגיע לעסקים סינרגטיים איתנו ולמזג אותם לפעילות שלנו".

רגע לפני ה-7 באוקטובר רכשה קשת טעמים 70% מרשת דודו אוטמזגין, לפי שווי של כ-50 מיליון שקל. "זה קרה ארבע שנים אחרי משא-ומתן שנכשל. אריאל אמר לי שהוא רוצה את העסקה, ואמרתי לו 'תשאיר את זה לי'", מספר ממן.

"מאוד רצינו את המותג, שמבדל ומוסיף ליוקרה של הרשת. הבנו שעם הידע והמימון שלנו, אפשר להכפיל את הפריסה של אוטמזגין ולהפוך את הרשת לשם דבר. הרשת מונה היום 20 סניפים, כולל שניים חדשים בדניה בחיפה ובשוסטר ברמת אביב ג'.

"אנחנו מאמינים שמדובר במותג בינלאומי שיצליח מאוד, והמטרה היא לפתוח סניפים בעולם, אבל המלחמה שמה ברקס לכולם, ולכן כרגע אנחנו מתמקדים בהצמחת הרשת בארץ. דודו אוטמזגין עצמו הוא דמות בינלאומית עם 800 אלף עוקבים באינטסגרם מרחבי העולם. יש לו מה למכור, ולא רק בישראל".

מה לגבי הנפקה?
"זה תמיד בבק אוף מיינד. אנחנו מארגנים את הקבוצה כך שאם וכאשר נרצה, היא תהיה מוכנה להנפקה. בטווח הזמן הקרוב זה לא רלוונטי. השוק לא במצב טוב כרגע, ואנחנו עדיין לא מוכנים. אחרי שנקנה עוד חברות, נעבה את הקבוצה ונעשה סינרגיה עם חברות קשורות, אחת ממטרות-העל היא לייצר גוף שיהיה מספיק גדול וחזק שייצא להנפקה. בעוד חמש שנים נתברג בין חמש הרשתות המובילות, תוך שמירה על הבידול שלנו. אנחנו רק צריכים שיהיה שקט, ושיתנו לנו לעבוד. את העבודה אנחנו יודעים".