"הבטיח תשואה גבוהה ורמת סיכון נמוכה": כתב אישום נגד מנהל תיקי ההשקעות מוטי זייץ

זייץ, לשעבר בעל השליטה בחברת ניהול התיקים גרניט, מואשם בגניבה בידי מורשה מ-54 לקוחות החברה בהיקף של 7.8 מיליון שקל, הלבנת הון ומסירת מידע כוזב לרשות ניירות ערך • 2.3 מיליון שקל הושבו ללקוחות

מוטי זייץ / איור: גיל ג'יבלי
מוטי זייץ / איור: גיל ג'יבלי

כתב אישום הוגש היום (ב') נגד מרדכי (מוטי) זייץ, לשעבר בעל השליטה בגרניט ניהול התיקים (אין קשר לגרניט אמ. אס. איי, חברה לניהול קרנות גידור), בגין גניבה בידי מורשה מ-54 לקוחות החברה בהיקף של 7.8 מיליון שקל, הלבנת הון ומסירת מידע כוזב לרשות ניירות ערך. 2.3 מיליון שקל הושבו ללקוחות. 

"עשיתי גוגל וראיתי ידיעה על החקירה נגדו. רעדתי כולי": כל הפרטים מאחורי החשד לעוקץ משקיעים 
בדרך-כלל הם אומרים להחזיק חזק ולא לשנות את תיק ההשקעות. הפעם ההמלצה שונה

לפי כתב האישום, שהוגש למחלקה הכלכלית בבית המשפט בתל אביב על-ידי עו"ד סתיו גינת ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, זייץ, בעל השליטה בגרניט, פעל לגיוס כספי לקוחות באמצעות חברה פרטית בבעלותו בשם "אמפירי". בין 2018 ועד 2020 הלקוחות קיבלו מזייץ שירותי ניהול תיקים במסגרת גרניט, וזייץ, כך נטען, ניצל את האמון שנתנו בו כמנהל תיקים על-מנת לקבל את כספם.

עוד מתואר בכתב האישום כי זייץ מסר ללקוחותיו שכספם ישמש לטובת הלוואות לפיתוח עסקי או להשקעה באפיקים שונים, והתחייב לתשואה מובטחת גבוהה ולסיכון נמוך. בנוסף, על-מנת לחזק את המצג כי כספם של הלקוחות בטוח, נתן זייץ ערבויות להשקעה והסתיר את המצב הכספי הקשה שלו ושל החברות בבעלותו.

בכתב האישום נכתב כי "בניגוד למטרות שלשמן הפקידו הלקוחות את כספיהם בידי הנאשם, ובניגוד למצגים הכוזבים שהנאשם הציג להם, הוא שלח ידו בכספם, נהג בכספי הלקוחות כבשלו ועשה בהם שימוש בהתאם לצרכיו ולרצונותיו".

בין היתר פורט כי "הנאשם השתמש בכספי הלקוחות לשימושים אישיים כגון שכירת רכב וקניית תכשיטים; להחזר חובות פרטיים מגורמים שונים, וביניהם מלווים בריבית חוץ-בנקאית; ועל-מנת לפרוע את חובו ללקוחות אחרים". פעולות אלה הובילו לכך שלא היה באפשרותו של זייץ לעמוד בהתחייבויותיו ללקוחות.

לפי כתב האישום, זייץ אף הציג מצגי שווא בפני כמה מהלקוחות שפנו אליו בבקשה לקבל את כספם חזרה, לפיהם כספם הוחזר להם או יוחזר בקרוב, או כי קיימים עיכובים שונים שאינם תלויים בו. זאת, אף שלא היה בידיו להשיב להם את כספם במועדים אלה. 

זייץ נעצר במרץ 2022 על-ידי רשות ניירות ערך. קודם לכן, בדצמבר 2021, נשלל רישיון הייעוץ של החברה. הליך מינהלי זה הוביל לפתיחת החקירה הפלילית. בנובמבר 2022 נשלל לצמיתות רישיון מנהל תיקי ההשקעה שלו. החקירה הפלילית נמשכה שנה ושלושה חודשים, וביוני 2023 הועבר התיק לפרקליטות מיסוי וכלכלה. באוגוסט 2023 החליטה הפרקליטות לערוך לזייץ שימוע לפני הגשת כתב אישום. הליך השימוע נמשך כשנה.

זייץ (45), המתגורר בצפון תל אביב, עבד למעלה מ-20 שנה בשוק ההון הישראלי. הוא עבד בכלל פיננסים, בבנק הבינלאומי ובבתי השקעות. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ובמינהל עסקים. בשנת 2005 הוציא זייץ רישיון יועץ השקעות, ושנה לאחר מכן הוציא רישיון מנהל השקעות. בשנת 2013 הצטרף כשותף לחברת גרניט, ו-5 שנים מאוחר יותר קנה את החברה. בעקבות החקירה הפלילית הוא מכר בשנת 2022 את הפעילות לבית השקעות אחר. 

התיק נחקר על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

מטעמו של זייץ לא התקבלה תגובה, והיא תפורסם לכשתתקבל.

*** חזקת חפות: מוטי זייץ לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.