טלטלה במועצת קרן הארנונה: חיים ביבס ושי חג'ג' מאיימים בהתפטרות

השניים הודיעו במכתב לשר האוצר סמוטריץ' על התפטרותם, אם יאושרו תקנות חדשות לסדרי עבודת המועצה, שפורסמו, לטענתם, מבלי שהיו שותפים לעניין • השניים כותבים במכתבם: "לא נשתף פעולה עם הקרן"

שי חג'ג' וחיים ביבס / צילומים: איל יצהר, ראובן קפוצ'נסקי
שי חג'ג' וחיים ביבס / צילומים: איל יצהר, ראובן קפוצ'נסקי

טלטלה במועצת קרן הארנונה, האחראית על ניהול הקרן: ראש מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, וראש מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג', הודיעו אתמול (ב') במכתב לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', כי בכוונתם להתפטר מתפקידיהם במועצה. הרקע: קידום תקנות לסדרי המועצה, אשר לטענתם, נעשה מבלי לערוך דיון איתם בנושא.

ראש מינהלת תקומה פורש, יורשו יתמודד עם חזרת תושבי העוטף
אחרי שהגיעו לשיא: בנק ישראל "פוקח עין" על הלוואות קבלן
לקראת עצירת תמ"א 38: עיריית ת"א מנסה להציל מאות פרויקטים

לפי חוק קרן הארנונה, ובשמו המלא: "חוק הרשויות המקומיות (הקרן להרחבת ההשקעה בתושב ולהגדלת היצע הדיור)", תפקידי מועצת הקרן, בין היתר, הם להיות אחראית לניהול הקרן ועל הקצאת כספי הקרן לרשויות המקומיות, כמו גם לעקוב אחרי ביצוע הפרשות הרשויות המקומיות לקרן ולהכין דוחות שנתיים על פעילותה. הקרן עצמה תצבור הפרשות מהרשויות המקומיות השונות, שיעבירו לה מדי שנה כספים מתוך הגידול בהכנסות הארנונה שאינה ממגורים, במדרגות הנקבעות בהתאם להכנסות הרשות מהארנונה שאינה למגורים, בממוצע לנפש. מהכספים הללו, תעביר הקרן לרשויות מענקים בסכומים שונים, על־פי מספר היתרי הבנייה שיוציאו.

מועצת הקרן מונה שבעה חברים. יושב הראש שלה הוא ראש השלטון המקומי, חיים ביבס, וחברים בה, בין היתר, גם ראש השלטון האזורי, שי חג'ג', עובד משרד האוצר, עובד משרד הפנים ועובד משרד ראש הממשלה. כעת, הודיעו חג'ג' וביבס כי הם מתפטרים מהמועצה, על רקע פרסום תקנות סדרי המועצה.

"נודע לנו כי פרסמת את טיוטת התקנות להערות הציבור, מבלי שהבאת אותם לדיון מבעוד מועד עם יו"ר הקרן ונציגי השלטון המקומי והשלטון האזורי, כפי שראוי היה בהליך תקין ובניקיון כפיים", נכתב במכתב. "במהלך מתוכנן מראש ובזמן מלחמה, האוצר פועל על־מנת לרוקן את הקופה של הרשויות המקומיות ולהקריס את השלטון המקומי, ועסוק במחטפים לא ראויים ומקוממים, אשר חושפים את המניעים האמיתיים שיצרו את הקרן להלאמת כספי הרשויות המקומיות".

יש לציין כי התקנות פורסמו ב־15 ביולי להערות הציבור ונסגרו אתמול. את התקנות אפשר למצוא בחיפוש מהיר ברשת, אך בסביבת ביבס מציינים כי לא עודכנו כלל בפרסום התקנות, וכי החוק מחייב לפרסם את התקנון בשיתוף יו"ר המועצה. בחוק נכתב כי "השרים (האוצר והפנים - י"נ) ממונים על ביצוע חוק זה והם רשאים, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להתקין תקנות לביצועו".

הקרן טרם החלה לעבוד רשמית

התקנות המדוברות מיועדות להסדיר היבטים של עבודת הקרן שאינם כלולים בחוק קרן הארנונה, ובהם המועדים לכינוס המועצה, הדרך לקביעת הנושאים לסדר היום, כיצד תתקבל הכרעה במצב של קולות שקולים, וכיצד תכונס המועצה במצב שבו נמנע מיושב ראש המועצה לכנסה.

ההליך המשפטי שנקטו מרכזי השלטון המקומי והאזורי נגד חוק קרן הארנונה נמצא בעיצומו, על אף שבית המשפט העליון המליץ לעותרים למשוך את העתירה, ואלו סירבו. במכתב מתייחסים ביבס וחג'ג' גם לעניין העתירה: "זריתם חול בעיני שופטי בג"ץ, כאשר הצגתם בפניו נתונים שקריים והצהרות לגבי ההשפעה של השלטון המקומי בקרן, ואפילו לא חיכיתם להחלטת בג"ץ וכבר פרסמתם תקנות לשינוי החוק. אתם פועלים למחיקת מעמד השלטון המקומי והשלטון האזורי ממועצת הקרן, באצטלה של קביעת סדרי דיון.

"אשר על כל האמור לעיל, נאמר לכם ברורות: ככל שהתקנות יעברו, אנו מודיעים בזאת על התפטרות שלושת נציגי השלטון המקומי והשלטון האזורי מהקרן. אנו לא נשתף פעולה עם הקרן".

קרן הארנונה טרם החלה לפעול רשמית. ההפרשות הראשונות שאמורות להתקבל בה מהרשויות יהיו ב־30 באוקטובר הקרוב, כך על־פי עדכון משרד הפנים, שנשלח לרשויות לפני כחודשיים. הכספים הראשונים מהקרן אל הרשויות אמורים להתקבל ב־1 בדצמבר.