עונת הדוחות של חברות הפארמה הגדולות בנאסד"ק הסתיימה ברובה, וזו הזדמנות לצלול לעומק של כמה מדיווחי החברות הגדולות והמשפיעות ביותר, כדי להבין את המגמות העיקריות בשוק. בחרנו שלא לנתח הפעם את שתי החברות המובילות בשווי השוק שלהן, אלי לילי ונובו נורדיסק, שנסקו על בסיס התרופות החדשות להרזיה בהן הרבינו לעסוק בעבר.
● השבוע בביומד | מה עומד מאחורי מיזוג קדימהסטם לחברה שנסחרת בנאסד"ק
● מתחת לרדאר: חברת ה-AI מישראל שכבר חתמה על עסקאות עם ענקיות פארמה
המגמות שניתן לזהות מלבד מגמת־העל של שוק ההשמנה, הן ביזור פעילות מתחום הסרטן (אם כי עדיין יש עניין רב בתחום ה־ADC, צימודי נוגדן־תרופה, הלוהט), נוכחות מפתיעה של תחום העיניים, ועניין רב בתחום האנטי־דלקתי. מדדי המניות המובילים של תחומי הפארמה והביוטק יורדים בימים האחרונים עם כלל השוק, אבל הסקטורים הללו מוצעים למשקיעים כגידור מפני אפשרות של מיתון.
מרק: ירידת ביקושים מפתיעה
חברת מרק עמדה בראש טבלאות השווי של חברות הפארמה במשך שנים, בעיקר בזכות התרופה רבת המכר שלה לסרטן, קיטרודה. מתחילת השנה הייתה מניית מרק במגמת עלייה, אך הדוחות הרבעוניים שפרסמה בסוף השבוע שעבר הובילו לצלילה פתאומית של 11% בערך מניותיה.
על פי האנליסטים, הדוח של החברה היה בסך הכל חזק, למעט ירידה מפתיעה בביקוש לחיסון הפפילומה גרדסיל בסין. ההכנסות העולמיות מגרדסיל עמדו על 2.5 מיליארד דולר ברבעון השני, צמיחה של 1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל החברה ציפתה ליותר, ותיאלץ לחתוך את תחזיות ההכנסות והרווח שלה לשנה כולה. השינוי מראה כי גם עבור חברות הפועלות בהצלחה בתחום אטרקטיבי כמו סרטן, חיסונים יכולים להיות חלק משמעותי ומשפיע מהביזנס.
החברה הסבירה שאינה יודעת מדוע השותפה הסינית שלה לשיווק המוצר לא הצליחה למכור את החיסונים. מכירה של חיסונים תלויה בדרך כלל בקמפיינים של גופים ממשלתיים או מבטחי בריאות, ופחות ברופאים, כך שהיא יכולה להיות תנודתית מאוד.
החברה דיווחה גם על שינוי בתחזית הרווחיות, לאחר רכישת חברת EyeBio ב־1.3 מיליארד דולר. תחום העיניים לא היה במוקד של מרק, והרכישה הזו היא חלק מניסיון כולל שלה לבזר את פעילותה מחוץ לתחום הסרטן שהביא לה את הצלחתה הגדולה, אך נעשה תחרותי ביותר. היא רכשה לאחרונה גם חברות בתחום מחלות המעי הדלקתיות ואפילו חברה בתחום הווטרינרי, המפתחת חיסונים לדגים.
באשר לקיטרודה, היא עדיין התרופה הנמכרת ביותר בעולם וההכנסות ממנה עדיין עולות (7.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון), אך הפטנטים המגינים על התרופה צפויים להיכנס תחת מתקפה החל מ־2028.
מנוע צמיחה עליו סומכת מרק הוא Winrevair, מוצר לטיפול בלחץ דם ריאתי (PAH), שקיבל אישור במרץ. ברבעון הראשון להשקתו כבר רשם הכנסות של 70 מיליון דולר, סכום שהחברה טענה שהוא מעל לציפיותיה, אך אכזב חלק מן האנליסטים בשוק. אלה צופים לו הכנסות שנתיות של 6 מיליארד דולר עד 2029.
Abbvie: נכנסה לתחומים חמים
מניית חברת Abbvie עלתה ב־25% בשנה האחרונה וב־188% בחמש השנים האחרונות, למרות תחרות ביו־סימילר למוצר המוביל שלה יומירה, והיא כעת חברת הפארמה הרביעית בשווי השוק שלה בעולם, אחרי אלי לילי, נובו נורדיסק וג'ונסון אנד ג'ונסון, ולפני מרק.
הגידול הוא בזכות שני "אווזי זהב" חדשים, כפי שכינה אותם אתר Investors.com, התרופות Skyrizi ו־Rinvoq, שכמו יומירה, מיועדות למחלות דלקתיות. זה תחום חם מאוד מנקודת המבט של המשקיעים, שכן מדובר בשוקי ענק, ותרופה אחת יכולה לכסות כמה מחלות דלקתיות. על פי הערכות חברת השירותים הפיננסיים מורנינגסטאר, שתי התרופות הללו יגיעו להכנסות של 27 מיליארד דולר יחד עד 2029. לאחרונה השיקה שתי תרופות בתחום המיגרנה, שגם צומחות יפה.
אבווי רשמה גידול של 6.4% גם בשוק האסתטיקה, בו היא פועלת דרך חברת אלרגן בעלת המותג בוטוקס, אך בתחום זה הגידול היה נמוך מציפיות החברה.
האנליסטים של מורנינגסטאר מסרו כי היו רוצים לראות יותר מוצרים בשלבי פיתוח מתקדמים בצנרת החברה, אבל הצלחת התרופות האנטי־דלקתיות קנתה לה עוד כמה שנים.
צילומים: Shutterstock
רוש: רבעון מפתיע לטובה
תוצאות חברת רוש ברבעון השני הפתיעו לעומת הרבעון הראשון, אז דיווחה על המשך ירידה בהכנסות בשל הירידה בצריכה של בדיקות קורונה. ברבעון הראשון, דיווחה החברה גם על קיצוץ במספר תוכניות פיתוח. היא דיווחה אז גם על השקת מוצר עיניים מבטיח חדש, Vabysmo, לטיפול בניוון ראייה, אך האנליסטים צפו לו תחרות קשה ממוצר מתחרה של חברת ריג'נרון.
ואז, ברבעון השני, החברה השיגה תוצאות טובות מן הצפוי, והציגה גידול של 9% בהכנסות, כך הוסבר בשיחת הוועידה של החברה. היא דיווחה כי הירידה הקשורה בקורונה הגיעה למיצוי, ואילו התחרות למוצר העיניים החדש הייתה נמוכה מהחזוי. בנוסף, מוצרים חדשים תרמו להכנסות: זריקה להמופיליה בשם Hemlibra, תרופה חדשה לטרשת נפוצה בשם Ocrevus והתרופה לסרטן Tecentriq. הגידול בהכנסות המוצרים הללו היה גבוה מן הירידות במוצרים Actemra לדלקת מפרקים ו־Lucentis בתחום העיניים, שירדו מפטנט.
אחרי פרסום הדוחות דיווחה רוש גם על הצלחה בניסוי במוצר חדש ומבטיח בתחום ההשמנה, במוצר שמקורו בחברת Carmot Therapeutics אותה רכשה ב־3.1 מיליארד דולר. בניסוי ראשוני שערכה החברה, ירדו המשתמשים בתרופה כ־6% ממשקלם תוך ארבעה שבועות, תוצאות תחרותיות לפרק זמן זה מול התרופות הקיימות בשוק. רוש אמרה שתתעדף את המוצר הזה, וכי הוא עשוי להגיע לשוק כבר ב־2028.
מניית החברה משלימה עלייה של 15% בחודש האחרון, ומתמקמת במקום השישי ברשימת החברות הגדולות, תוך עקיפת המתחרה השוויצרית שלה, נוברטיס.
פייזר: סוף סוף מתאוששת
החברה שהביאה לנו את החיסון לקורונה והתמקמה בדרך כלל בין חברות הפארמה הגדולות בעולם, נמצאת היום רק במקום ה־10 בענף מבחינת השווי שלה, אחרי שמנייתה ירדה ב־14% בשנה האחרונה וב־50% מהשיא ב־2021. הסיבה היא כמובן הכנסות הקורונה שצללו כמעט באותה המהירות בה נסקו. בעקבות הדעיכה, פייזר רושמת ברבעונים האחרונים ירידה קבועה בהכנסות, ולא הצליחה לבנות צנרת מוצרים חלופיים שילהיבו את השוק.
אך דווקא דוחות הרבעון השני מציגים התפתחויות חיוביות. פייזר דיווחה על הכנסות של 13.2 מיליארד דולר, עלייה של 2% לעומת הרבעון המקביל, שגם הוא היה, סוף סוף, רבעון מתקופת הפוסט־קורונה. נציין שעסקי הקורונה של החברה, למרות ירידתם, עדיין מהווים חלק נכבד מפעילותה (ואף צמחו ברבעון), והחברה צופה כעת הכנסות שנתיות של 8.5 מיליארד דולר מחיסון הקורונה ומהתרופה פקסלוביד (כ־14% מההכנסות הצפויות). בנטרול עסקי הקורונה צמחה פעילות החברה ב־14%.
פייזר הימרה על חברת Seagen, שרכשה ב־43 מיליארד דולר, באופן שפגע משמעותית בשורה התחתונה שלה, אך את הפגיעה הזו היא צפויה לאזן בצעדי קיצוץ הוצאות שכבר החלה לנקוט. בינתיים, צמחה חטיבת האונקולוגיה של פייזר בעיקר הודות למוצרים שמקורם ב־Seagen. החברה העלתה את התחזיות השנתיות הן להכנסות והן לרווחים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.