בריטניה בוערת: מהומות אלימות על רקע חברתי והקשר להפגנות הפרו־פלסטיניות

מפגינים המזוהים בעיקר עם הימין הקיצוני התעמתו עם המשטרה וצרו על מסגדים במחאה נגד מהגרים • הרקע: רציחת 3 ילדות ע"י צעיר בריטי, שבקמפיין שקרי נטען שהוא מהגר מוסלמי • מוחים האשימו את המשטרה בנקיטת יד קשה כלפיהם, לעומת הפגנות פרו־פלסטיניות

מפגינים שורפים פחים ברוטרהאם, בריטניה. השבוע / צילום: Reuters, Hollie Adams
מפגינים שורפים פחים ברוטרהאם, בריטניה. השבוע / צילום: Reuters, Hollie Adams

כבר קרוב לשבוע שבריטניה חווה מהומות אלימות על רקע חברתי, שכמותן לא נרשמו בממלכה המאוחדת מזה יותר מעשור. מבלפסט שבצפון אירלנד דרך סאנדרלנד ורותרהאם שבצפון אנגליה ובמרכזה, בערים כמו מידלסבורו ותאמסוורת' אלפי פעילי ימין קיצוני בחיזוק חוליגנים מתחום הכדורגל יצאו לרחובות, התעמתו עם המשטרה, צרו על מסגדים, הציתו מקלטי פליטים ובכמה מקרים ניסו "לצוד" מהגרים או מי שאינם לבנים. כ־400 בני אדם נעצרו עד כה, עשרות שוטרים נפצעו, והתמונות שמככבות בתקשורת הבריטית הן של מכוניות שרופות, חזיתות מנותצות ועימותים אלימים. 

כותרות העיתונים | בארה"ב מודאגים מהצורך להגן על ישראל וטוענים - הצבא תשוש
דמות אלמונית שיושבת בקטאר: המחליף המסתמן של הנייה

הרקע למהומות הוא דקירתן למוות של שלוש ילדות שלקחו חלק בשיעור ריקוד במתנ"ס בעיר סאות'פורט שבצפון אנגליה לפני כשבוע. הילדות, כולן מתחת לגיל עשר, נרצחו במהלך השיעור, כשצעיר שהגיע למקום החל במסע דקירות אכזרי. הוא פצע ילדות אחרות ומבוגרים שניסו להגן עליהן, ונעצר כשהתבצר בכיתה במתחם. במהרה נפוצו שמועות בעיר, וממנה באמצעות קבוצות טלגרם, רשת X (לשעבר טוויטר) ורשתות חברתיות אחרות, כי מדובר במבקש מקלט מוסלמי, מהגר טרי שהגיע באופן בלתי־חוקי למדינה.

בשל העובדה כי גיל הדוקר היה מתחת ל־18, המשטרה וכלי התקשורת לא פירסמו באופן מיידי את שמו או פרטים עליו, מה שרק הזין את השמועות. במהלך היממה שנדרשה כדי להבהיר כי מדובר באזרח בריטי, שנולד במדינה למהגרים מרואנדה, המהומות כבר החלו לצאת משליטה. הרשתות החברתיות הפכו לכלי נוח למתפרעים לתאם הפגנות, שנהיו במהירות לאלימות. אבנים ובקבוקי בירה נזרקו על שוטרים. מבני ציבור הותקפו. בשתי ערים, מלונות המשמשים כמרכזי לינה למבקשי מקלט הוצתו. המפגינים נשאו שלטים בגנות האיסלאם וגם "הפסיקו את הגירת הסירות", "לא להגירה המסיבית" ועוד. בכמה שכונות בהן יש קהילות מהגרים גדולות התארגנו "קבוצות הגנה" ונרשמו עימותים ישירים עם המפגינים.

ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר / צילום: ap, Frank Augstein
 ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר / צילום: ap, Frank Augstein

הממשלה כינסה פגישה של קבינט החירום שלה, "קוברה", לראשונה תחת ראש הממשלה החדש קיר סטארמר. הוא עצמו יצא לתקשורת ואמר: "זו אינה מחאה, מדובר בפעילות בריונית מאורגנת ואלימה, ואין לה מקום ברחובות שלנו, או בזירה המקוונת". הוא הוסיף כי "אינו מהסס" לקרוא לתופעה בשמה: "בריונות של הימין הקיצוני". הוא הבטיח להעמיד לדין את המעורבים, ולזהות אותם באמצעות צילומים מזירות ההתפרעות. בתי הדין בבריטניה עברו לעבוד מסביב לשעון כדי לטפל בהם.

הזעם שהתבשל והתגובה של אילון מאסק

כלי התקשורת בבריטניה היו תמימי דעים כי מדובר במבחן מנהיגות ראשון לסטארמר. נושא ההגירה הלא־חוקית לבריטניה הוא אחד המרכזיים על סדר היום, והעובדה כי מהגרים לא־חוקיים ממשיכים להגיע בסירות מצרפת מעוררת מתח חברתי רב. סטארמר ביטל ביומו הראשון בתפקיד את התוכנית לגרש מבקשי מקלט שבקשותיהם נדחו לרואנדה. חלק מהזעם של הימין הקיצוני "התבשל" במשך שנים, ועימותים קודמים אתם נרשמו גם בהפגנות פרו־פלסטיניות בלונדון, שבהם האשימו פעילי הימין את הפעילים הפרו־פלסטינים בהשחתת פסלים וסמלים לאומיים.

מי שלא מאוד סייע להרגיע את האש היה נייג'ל פרג', הפוליטיקאי העומד בראש מפלגת "רפורמה" שמתנגדת להגירה ותומכת בלאומנות בריטית. למרות שגינה את האלימות, פרג' אמר כי היא תוצאה של "הסדיקה של הקהילות שלנו כתוצאה מהגירה מסיבית ובלתי־מבוקרת". גם מנהיג הימין הקיצוני טומי רובינסון סייע להפיץ את הקריאות להפגין, וכמה מהמועדים של ההפגנות, בערוץ הטוויטר שלו.

מי שעוד החליט להתערב בעניינים בבריטניה היה המולטי־מיליארדר אילון מאסק. היזם האמריקאי ממוצא דרום־אפריקאי עוסק באופן תדיר בענייני הגירה, ומנהל קמפיין עצמאי נגד הגירה לא־חוקית באירופה ובארה"ב. בעבר ניצל מאסק את הרשת החברתית בבעלותו כדי למתוח ביקורת על ארגונים לא־ממשלתיים שמסייעים לפליטים ברחבי הים התיכון והקדיש "סיור מיוחד" בגבול הדרומי של ארה"ב כדי לתעד הגירה לא חוקית. הפעם, צייץ מאסק ברשת החברתית כי "מלחמת אזרחים (בבריטניה) היא בלתי נמנעת", בתגובה לווידיאו של מהומות בליברפול. משרד ראש הממשלה אמר בתגובה כי "אין כל הצדקה אפשרית" לציוץ המלבה אלימות בצורה כזו, והאשים בין היתר את הרשתות החברתיות דוגמת X בסיוע לארגון ההפגנות ובליבוי האלימות.

כלי התקשורת הבריטים גם דיווחו בהפתעה כי מדינות אחרות כבר הוציאו אזהרות נסיעה לתושביהן, ומלזיה וניגריה קראו לאזרחיהן "להימנע מלהתקרב" לאזורים בהם ישנן הפגנות מחשש לשלומם. פעילים נגד גזענות קראו לממשלה לנקוט צעדים כדי "להשיב את הביטחון" לקהילות החוששות לשלומן. המשטרה הגבירה את השמירה על מסגדים.

"רק אנגלים לבנים יכולים להיכנס לשכונה"

חלק מכלי התקשורת, מהצד הימני של המפה הפוליטית, האשימו את המשטרה במדינות של "איפה ואיפה" - סובלנות כלפי ההפגנות הפרו־פלסטיניות המתנהלות בחודשים האחרונים לעומת "יד קשה" כלפי המפגינים מהימין הקיצוני. סטארמר עצמו אמר בהצהרה לתקשורת כי אין מדיניות כזו, ואמר כי ההאשמות כוזבות.

העובדה כי המהומות יצאו מכלל שליטה מלמד על המצב העדין של החברה הבריטית. באחד המקרים בימים האחרונים הציבו מתפרעים מחסום מאולתר והכריזו כי "רק אנגלים לבנים" יכולים להיכנס לשכונה. הפעם האחרונה שבה אירעו התפרעויות כאלו על רקע חברתי היתה ב־2011.

אז, במשך כמה ימים הציתו מתפרעים בלונדון מבנים והתפרעו, בתגובה למקרה הרג של חשוד בעל צבע עור שחור על ידי המשטרה. סטארמר שימש אז כתובע הכללי והבטיח "להשתמש בכוחו המלא של החוק" לטיפול במתפרעים, הבטחה עליה חזר גם ביממות האחרונות. הוא גם הבטיח להציב בכוננות מתמדת בימים הקרובים כוחות משטרה לטיפול בהפגנות באופן מיידי.