פרשת ג׳וש שפירו: האם האריס לא מינתה את מושל פנסילבניה לסגנה מפני שהוא יהודי ותומך בישראל?

מסע נגד ״ג׳וש רוצח העם״ התנהל בשבועיים האחרונים • התברר שהוא שירת בצה״ל וטען פעם שהפלסטינים אינם מסוגלים לחיות בשלום. הרפובליקאים טוענים שהוא נדחה בגלל מוצאו • בינתיים, צירת קונגרס אנטי-ישראלית הובסה בבחירות מקדימות

מימין: המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיאה טים וולז, ג'וש שפירו וקמלה האריס / צילום: צילומים: REUTERS-Chris Lachall, AP-Matt Rourke, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מימין: המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיאה טים וולז, ג'וש שפירו וקמלה האריס / צילום: צילומים: REUTERS-Chris Lachall, AP-Matt Rourke, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העדפתו של טים וולז למועמדות הדמוקרטים לסגן נשיא הופכת עכשיו לכדור משחק במגרש לא צפוי: יחסי ישראל-ארה"ב ומעמד היהודים באמריקה.

פונה לבייס הפרוגרסיבי: זה המועמד של קמלה האריס לסגן הנשיאות
יואב קרני, פרשנות | הניצחון מתקרב? נתוני האבטלה והחלטת הריבית גררו תרועות במטה טראמפ
יואב קרני, פרשנות | נתניהו יקצור את הפירות אם טראמפ ינצח, אבל האם יש לו הרשות להמר על עתידה של ישראל באמריקה?

במירוץ לסגן הנשיאה היו שלושה פיינליסטים: וולז עצמו, הסנאטור מרק קלי מאריזונה והמושל היהודי של פנסילבניה, ג'וש שפירו.

מהמרים נטו להניח את כספם על שפירו, מפני שהוא פוליטיקאי עם הצלחה מוכחת במדינה חיונית לחלוטין לאסטרטגיה הדמוקרטית. פנסילבניה היא המדינה החמישית בגודלה בארה"ב, עם 13 מיליון תושבים. כל נוסחה אריתמטית להשגת רוב דמוקרטי בחבר האלקטורים מצריכה את 19 האלקטורים של פנסילבניה (מתוך 538).

שפירו, בן 51, נחל ניצחון מוחץ בבחירות למושל ב-2022, ועל כנפי מעילו נישאו שורה של מועמדים דמוקרטיים לכהונות מקומיות בולטות. הוא הפגין כושר מנהיגות, וגילה פרגמטיות, שהיא תכונה מועילה כאשר מפלגה מנסה להרחיב את בסיס התמיכה שלה מעבר למקורותיה האידיאולוגיים.

"מורשתו היא הסיבה"

מדוע אפוא הועדף וולז על פני שפירו? לרפובליקאים היה אתמול הסבר מן המוכן: האריס ומנהיגים אחרים של המפלגה לא רצו במושל יהודי המזוהה עם ישראל.

יושב ראש בית הנבחרים בוושינגטון, מייק ג'ונסון, הכריז מייד עם היוודע המינוי (בראיון לאתר הרשת thehill.com), כי "ברור שהרקע היהודי של שפירו היה גורם מרכזי". האריס "לא הייתה להוטה לכלול מועמד לסגן נשיא עם רקע יהודי, מפני שיש להם קרע במפלגה הדמוקרטית. יש להם אגף פרו-פלסטיני, בכמה מקרים פרו-חמאסי. למרבה העצב, בשביל ג'וש שפירו, מורשתו היא הסיבה שהוא נדחה".

ג'ונסון הוא האיש שהזמין את ראש הממשלה לנאום בחודש שעבר בפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס, למורת רוחם של הדמוקרטים.

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite
 יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

לאפשרות של מינוי שפירו אמנם קמה התנגדות מצד השמאל האנטי-ישראלי. הוצמד לו כינוי הגנאי Genocide Josh (ג'וש רוצח העם) שניתן גם לדמוקרטים בולטים אחרים, כולל הנשיא ביידן.

נשיא הקונגרס היהודי האמריקאי, דניאל רוזן, כתב לפני עשרה ימים בוול סטריט ג'ורנל, כי שפירו הפך ל"שק החבטות" של השמאל האמריקאי. "הוא מוכפש ומושמץ מפני שהוא יהודי. המערכה המכוערת נגדו עלולה לחשוף לאיזו ארץ הפכנו ולאן מועדות פנינו".

לפי רוזן, "ההתקפה על שפירו היא חלק ממערכה של השמאל הקיצוני לתאר את היהודים כמחוללים או מאפשרים של ג'נוסייד. התוצאה ההגיונית היא שעל המפלגה הדמוקרטית יהיה לדחות מועמדים יהודיים בגלל זהותם, או שמועמדים כאלה יחויבו להתכחש לזהותם היהודית כדי להניח את דעתו של האספסוף האנטישמי".

"הפלסטינים אינם מסוגלים"

תמיכתו של שפירו בישראל אינה חורגת מן הדפוסים המקובלים על רוב הדמוקרטים. אבל מבקריו מזכירים שבצעירותו הוא התנדב לשרת בצה"ל, ולפני 30 שנה כתב בעיתון סטודנטים, כי הפלסטינים "אינם מסוגלים" לחיות בשלום לצד ישראל. "הם לוחמניים מכדי שיוכלו להקים מדינה משלהם".

תוכנו של המאמר נחשף רק באחרונה בעיתון בפילדלפיה. בעקבות הגילוי, שפירו הסביר שדעותיו השתנו במרוצת השנים, והוא תומך כיום בנוסחת שתי המדינות ובדו-קיום ישראלי-פלסטיני. מבקריו, חלקם אלמונים, לא השתכנעו.

ביום שלישי, שפירו גמר את ההלל על בחירת וולז למועמד לסגן נשיא, והבטיח שבשלושת החודשים הבאים הוא יחצה את פנסילבניה לאורכה ולרוחבה כדי לגייס מצביעים לטובת האריס.

לפי שעה, הוא לא הגיב על הטענות שיהדותו סיכלה את מינויו למועמד. אבל פוליטיקאים יהודיים אחרים לא היססו. ציר קונגרס דמוקרטי יהודי מפלורידה, ג'ארד מוסקוביץ, צוטט: "הפרוגרסיבים האלה אינם רוצים יהודי. הבה נגיד את זה בקול רם".

אף על פי כן, יש גם הסברים אחרים לדחיית שפירו. אחד מהם נוגע לעודף שאפתנותו האישית. תומכיו הקדימו להפיץ וידיאו ברשת החברתית, שהודיע על מינויו למועמד עוד לפני שהריס גיבשה את החלטתה. סנאטור דמוקרטי פרו-ישראלי מובהק מפנסילבניה, ג'ון פטרמן, העביר "הערכה בלתי־מסויגת" למטה הבחירות של האריס, לפיה "שפירו מתעניין רק בעצמו".

כך או כך, מועט הספק שפרשת שפירו תצמיח כנפיים בימים הבאים, וטראמפ ותומכיו ישתמשו בה כדי לחזור על טענתם ש"האריס שונאת יהודים". טראמפ אמר את הדברים האלה בנוכחות ראש הממשלה ורעייתו, כאשר השניים עלו לרגל אל טראמפ במועדון הגולף הפרטי שלו בפלורידה, בחודש שעבר. האריס נשואה ליהודי.

הצלחות אייפא"ק

ביום שלישי, הייתה התפתחות פוליטית מעניינת נוספת בעניין המפלגה הדמוקרטית וישראל. בבחירות מקדימות לבית הנבחרים של ארה"ב במדינת מיזורי, במערב התיכון האמריקאי, הובסה אחת המתנגדות החריפות ביותר של ישראל בקונגרס, קורי בוש, המזוהה עם האגף השמאלי הרדיקלי של המפלגה. היא שחורה, במחוז בחירה עם רוב שחור. היא הובסה בידי תובע מקומי, ווזלי בל, אף הוא שחור.

אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, עודדה מאמץ כספי וארגוני גדול־ממדים נגד בוש. לפי הדיווחים, תשעה מיליון דולר של כסף פרו-ישראלי זרמו אל מחוז הבחירה הזה. גם גורמים אנטי-ישראליים הזרימו כספים, אם כי בסכומים קטנים יותר. נראה שבל ניצח בהפרש של 6%.

חברת הקונגרס הדמוקרטית קורי בוש / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades
 חברת הקונגרס הדמוקרטית קורי בוש / צילום: Reuters, Amanda Andrade-Rhoades

זו הפעם השנייה בתוך חודשיים שכסף פרו-ישראלי מסייע בהבסת צירי קונגרס אנטי-ישראלים. בחודש יוני, הכסף סייע להבסת ג'מאל באומן, ציר קונגרס רדיקלי שחור במדינת ניו יורק.

בשתי ההתמודדויות, על אף פעילות אייפא"ק, ישראל לא הייתה אלא נושא שולי. הכסף הוצא כדי להבאיש את ריחם של המובסים בעניינים הנוגעים לבוחריהם.

בבחירות מקדימות אחרות של המפלגה הדמוקרטית ביום שלישי, צירת קונגרס יהודייה, אליסה סלוטקין, זכתה במועמדות המפלגה למושב בסנאט בוושינגטון. היא גברה על יריב שחור, שחקן טלויזיה ששמו היל הארפר.

בסוף השנה שעברה, הארפר טען כי "תורם גדול" של אייפא"ק הציע לו 20 מיליון דולר כדי להתמודד נגד ראשידה טלייב, צירת הקונגרס הפלסטינית האנטי-ישראלית ממישיגן. הוא סירב והודיע: "אני לא אניח לאיש לנהל אותי, להפחיד אותי או לקנות אותי". הוא הובס בידי סלוטקין בהפרש של 54%.

אבל מוטב שהתוצאות האלה לא יטעו: סחף גדול־ממדים מתחולל במעמדה של ישראל בארה"ב, ובמיוחד במפלגה הדמוקרטית.

אנחנו נצפה בתוצאותיו במהלך ועידת הדמוקרטים בשיקגו, בשבוע הרביעי של אוגוסט. צירים פרו-פלסטיניים יסרבו להצביע לטובת מועמדותה של האריס, והם מתכוונים להציע למועמדי המפלגה את שמותיהם של ילדים פלסטיניים שנהרגו בעזה בחודשים האחרונים בהפצצות הישראליות. מחוץ לאולם הוועידה, צפויות הפגנות רבות־משתתפים נגד ישראל, והן ישפיעו בהכרח על האווירה גם בתוך האולם.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.