אופקו עולה למרות ירידה בהכנסות, בריינסווי ברבעון שלישי של איזון

רבות מהחברות הביומד הישראליות הנסחרות בנאסד"ק ובבורסות זרות אחרות פרסמו השבוע את הדוחות הכספיים שלהן. אלה המעניינות שבהן • השבוע בביומד

מרווין סלוסמן, מנכ''ל InspireMD, פיליפ פרוסט, בעל השליטה באופקו, ארז רפאל, מנכ''ל דריו / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, אביב קורט, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מרווין סלוסמן, מנכ''ל InspireMD, פיליפ פרוסט, בעל השליטה באופקו, ארז רפאל, מנכ''ל דריו / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, אביב קורט, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רבות מחברות הביומד הישראליות הנסחרות בנאסד"ק ובבורסות זרות אחרות פרסמו השבוע את הדוחות הכספיים שלהן. המדור השבוע יוקדש לעיסוק בכמה מהמעניינות מביניהן. 

מה עומד מאחורי מיזוג קדימהסטם לחברה שנסחרת בנאסד"ק
בשורה מדאיגה לדור ה-X: אתם בסיכון גבוה לחלות בסרטן

מניית אופקו עולה למרות ההכנסות היורדות

חברת הביומד הרב-תחומית אופקו דיווחה על ירידה בהכנסות וברווחים, בדומה לרבעון הראשון. אופקו מכילה מספר רב של עסקים, כולל פעילות מעבדות, שאת חלקה מכרה השנה, ופעילות פיתוח תרופות ובדיקות רפואיות. הדוח השנה עדיין כולל את פעילות המעבדות.

ההכנסות הכוללות עמדו על 182 מיליון דולר, לעומת 265 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר משום שבשנה שעברה רשמה החברה הכנסות חד-פעמיות מעסקאות מסחור תרופות, בעיקר סביב אישור ה-FDA להורמון הגדילה בשחרור מושהה, אותו פיתחה יחד עם פייזר. השנה לא נרשמה עסקה כזו, ולכן ההכנסות נמוכות בהשוואה. השקת הורמון הגדילה החלה, ואופקו זכאית להכנסות מן המכירות, אך אלה הגיעו בינתיים ברבעון רק ל-6.3 מיליון דולר.

אופקו מקווה לראות הכנסות גבוהות יותר ממוצר זה, והתמלוגים הללו אף מהווים ערבון לאג"ח בהיקף של 250 מיליון דולר שגייסה אופקו מחברת HealthCare Royalty.

לאופקו יש היום 40 מיליון דולר במזומן בקופה ועוד 101 מיליון דולר בנכסים נזילים. החברה תקבל במהלך השנה הבאה 237.5 מיליון דולר ממכירת הנתח בפעילות המעבדות. אחר-כך ההכנסות יהיו נמוכות יותר, ואופקו תהיה ממוקדת יותר בפיתוח מוצרים חדשים. בין אלה, נמצא המוצר של ModeX, חברה שנרכשה תמורת 300 מיליון דולר במניות ומפתחת נוגדנים לטיפול במחלות ויראליות וסרטן, ונכנס לאחרונה לניסויים בבני אדם.

בנוסף להשקעה בפיתוח מוצרים חדשים, אופקו הקצתה 100 מיליון דולר לרכישה חוזרת של מניות.

בעקבות הדוחות עלתה מניית אופקו  ב-12%. החברה נסחרת לפי שווי של 996 מיליון דולר לאחר שבשישה החודשים האחרונים, ובעיקר על רקע עסקת מכירת המעבדות, עלתה מניית החברה ב-36%. אופקו מנוהלת ביד רמה על-ידי יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט בן ה-88.

בריינסווי ברבעון שלישי של איזון

חברת בריינסווי, המפתחת קסדה מגנטית לטיפול במחלות נוירולוגיות ופסיכיאטיות, ממשיכה בביצועים טובים ורושמת רבעון שלישי ברצף של רווחיות צנועה, לצד המשך צמיחה בכנסות. ברבעון הנוכחי רשמה הכנסות של 10 מיליון דולר, גידול של 28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והחברה צופה הכנסות של לפחות 40 מיליון דולר לשנה כולה. הרווחיות הגולמית השתפרה, והרווח התפעולי והנקי עמדו שניהם על 0.6 מיליון דולר, לעומת הפסד בתקופה המקבילה. לחברה יש 48.1 מיליון דולר בקופת המזומנים.

בריינסווי שיווקה ברבעון 114 מערכות חדשות, גידול של 13%, נתון שמשדר אופטימיות לגבי המשך צמיחה. מקורות אפשריים נוספים לצמיחה הם כניסתה לשוק הקנדי, ניסוי קליני שהיא עורכת בפרוטוקול מהיר יותר לטיפול בדיכאון, השוק העיקרי שלה, וכן הרחבת ההתוויה למוצר שלה מטיפול עד גיל 68, לטיפול עד גיל 86.

בשנה האחרונה רשמה מניית בריינסוויי  עליה של 176% בעקבות עלייתה על מסלול הצמיחה והרווחיות, והיא נסחרת כעת בנאסד"ק לפי שווי של 120 מיליון דולר. מניית החברה עלתה כ-10% בימים האחרונים בעקבות פרסום הדוחות.

אינספיירMD: ההכנסות באירופה נמוכות, הניסוי זכה להצלחה 

חברת הסטנטים אינספיירMD דשדשה במשך שנים עם מכירות נמוכות באירופה וגיוסי הון קטנים שהשאירו אותה בחיים, עד שלפתע ב-2023 קיבלה השקעה ממספר קרנות הון סיכון במטרה לתת לה הזדמנות להגיע לשוק האמריקאי.

על-פי דוחותיה האחרונים שפורסמו ב-6 באוגוסט, ההכנסות באירופה עדיין נמוכות, כ-1.74 מיליון דולר ברבעון בלבד, אך החברה מדווחת כי הניסוי הקליני שלה זכה להצלחה, והסטנט שלה למניעת שבץ מקרישי דם במסגרת פרוצדורות הצבת סטנטים בעורקי הצוואר, עשוי לקבל אישור שיווק בארה"ב בתחילת 2025.

במאי מימשה החברה עוד 17.9 מיליון מן המימון בהיקף פוטנציאלי כולל של 113 מיליון דולר שקיבלה מן הקרנות, עדות לכך שמבחינת הקרנות, דברים מתקדמים במתוכנן.

לחברה יש כרגע 47.2 מיליון דולר בקופת המזומנים, והיא רשמה הוצאות תפעוליות של כ-8 מיליון דולר ברבעון. ההוצאות שלה צפויות לנסוק אם וכאשר תקבל את אישור השיווק בארה"ב ותפעל לבנות את ערוצי השיווק למוצר.

הדוחות לא השפיע משמעותית על מניית אינספיירMD , הנסחרת כעת לפי שווי של 76 מיליון דולר.

דריו רושמת הפסדים גבוהים יחסית להכנסותיה

חברת דריו, העוסקת בתחום הממשקים הדיגיטליים לניהול מחלות כרוניות, שינתה בשנים האחרונות את האסטרטגיה שלה, כך שהיא פונה ללקוחות מוסדיים במקום ללקוחות הקצה. כמו כן, דריו רכשה מספר חברות שהרחיבו את תחומי הפעילות שלה מעבר לתחום הסוכרת בו התמחתה תחילה, כולל את Twill הישראלית ברבעון הראשון של 2024.

ברבעון השני, דריו רשמה הכנסות של 6.26 מיליון דולר, גידול של 1.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה ציינה כי במגזר המוסדי, התואם כאמור את האסטרטגיה החדשה שלה, חל גידול של 315% ל-5.5 מיליון דולר, כלומר כעת רוב הכנסותיה מגיעות מן המקורות החדשים.

החברה מסרה כי עבודתה עם חברות פארמה היא כרגע מבוססת על אבני-דרך, וזהו מודל הכנסות תנודתי, אותו היא מעדיפה להחליף במודל של הכנסות רציפות.

דריו עדיין רושמת הפסדים גבוהים יחסית להכנסותיה. ההפסד התפעולי ברבעון עמד על 16.2 מיליון דולר, גידול לעומת התקופה המקבילה, בין היתר בשל רכישת טוויל. ההפסד הנקי היה כ-13.6 מיליון דולר.

דריו מקווה כי הרכישה של טוויל לפני מספר חודשים תוביל לסינרגיות וחיסכון, וכי איזון תזרימי יגיע לקראת סוף 2025. הרווחיות הגולמית עלתה ל-44% לעומת 33.7% ברבעון המקביל.

בסוף הרבעון היו לחברה 22 מיליון דולר בקופת המזומנים, פחות מכפי ששרפה החברה בחצי השנה הראשונה של 2024 בעבור פעילותה השוטפת, אך היא הביעה כאמור ביטחון במהלכי קיצוץ ההוצאות והצמיחה שהיא מתכננת.

מניית  דריו  עלתה לקראת פרסום הדוחות, אך ירדה בחזרה בעקבותיהם. החברה נסחרת לפי שווי של 24 מיליון דולר.

ניקסואה מתרכזת בארה"ב 

חברת ניקסואה  הבלגית-ישראלית, שהיו"ר ואחד המייסדים שלה הוא היזם הסדרתי רוברט טאוב, פיתחה ומשווקת מכשיר לטיפול בדום נשימה בשינה. החברה רשמה הכנסות זניחות של 0.8 מיליון אירו ברבעון, ירידה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בכל זאת היא נסחרת לפי שווי של 256 מיליון אירו בבורסת היורונקסט (החברה נסחרת גם בנאסד"ק), עלייה של כ-2% בעקבות הדוחות שפורסמו באמצע השבוע שעבר, וזאת על רקע סיום ההגשה של בקשת אישור השיווק למוצר בארה"ב.

ניקסואה מסרה כי היא מרוכזת כעת לחלוטין בארה"ב, והחלה לבנות את ערוצי ההפצה שלה במדינה, לאחר שגייסה כ-85 מיליון אירו, מהם 48.5 מיליון במניות והיתר בחוב מהבנק האירופי EIB. החברה שורפת על-פי הצהרתה כ-4 מיליון דולר בחודש, כך שהסכום צפוי להספיק לה עד 2026.

ניקסואה היא חברה אירופית כאמור, אולם למרות ההיכרות שלה עם שוק זה ולמרות הסכם שיווק עם חברת Resmed בגרמניה, היא עדיין לא הצליחה לבסס ההכנסות משמעותיות באירופה. לגבי ארה"ב, החברה מסרה בשיחת הוועידה השנתית שלה כי שוק הטיפול בהפרעות השינה המדינה זו מרוכז במספר קטן של קליניקות ובתי חולים. עצם קבלת אישור השיווק בארה"ב בעקבות הצלחת הניסוי הקליני של החברה, עשוי לתמוך בפופולריות של המוצר גם באירופה.