מכרז של רשות שדות התעופה הוביל למאבק משפטי בין החברות המתמודדות

תאגיד אמריקן דיוטי פרי בבעלות משפחת פאליק, המתמודד במכרז להפעלת הדיוטי פרי במעברי הגבול טאבה ונהר הירדן, עתר נגד השתתפות בעלת השליטה בג'יימס ריצ'רדסון • הנימוק: החברה הורשעה בעבר בתיאום מכרזים • כעת ביהמ"ש דחה את ההכרזה על הזוכה

מעבר הגבול טאבה. בעיגול: סימון פאליק, בעלי אמריקן דיוטי פרי / צילומים: שלומי יוסף, צילום מתוך יוטיוב
מעבר הגבול טאבה. בעיגול: סימון פאליק, בעלי אמריקן דיוטי פרי / צילומים: שלומי יוסף, צילום מתוך יוטיוב

תאגיד הדיוטי פרי האמריקאי אמריקן דיוטי פרי, המנהל את רשת חנויות הדיוטי פרי הגדולה בארה"ב, מנסה לפלס את דרכו לשוק הישראלי. במאי האחרון הגיש התאגיד, הנמצא בבעלות משפחת פאליק המקורבת לראש הממשלה בנימין נתניהו, הצעה למכרז להפעלת חנויות הדיוטי פרי במעבר בגין (טאבה) ובמעבר נהר הירדן (שייח' חוסיין). 

בית המשפט המחוזי: מכרז להפעלת הדיוטי פרי בנתב"ג זוהם תוך ביצוע קנוניה ותיאום מחירים
פסק הבוררות נגד היינמן וג'יימס ריצ'רדסון עלול להוביל לתביעות אזרחיות נגד החברות

לאחרונה הוא עתר לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד רשות שדות התעופה בדרישה לפסול את אחת המשתתפות במכרז - חברת היינמן (חברה גרמנית שמחזיקה במניות ג'יימס ריצ'רדסון). לפי העתירה, החברה הורשעה בשתי ערכאות בעבר - אחת בבית הדין המסחרי הבינלאומי והשנייה בבית המשפט המחוזי בתל אביב - בגין תיאום מכרזים שביצעה לפני מעל עשור. 

בשלב זה הבקשה לצו ביניים התקבלה בבית המשפט, והמועד להכרזת הזוכה במכרז נדחה עד להכרעה בעתירה, וכן עד להחלטתה של רשות התחרות האם לפתוח בחקירה בעניין.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הרשות טרם קיבלה את העתירה. לכשתתקבל, תמסור את התייחסותה לבית המשפט, כמקובל". 

מאבק שהחל לפני יותר מעשור

הסיפור החל בשנת 2013, כאשר התאגיד הגרמני היינמן התמודד יחד עם חברת אלפא על הפעלת חנויות הדיוטי פרי בנמל התעופה בן גוריון. בתום המכרז, היינמן ואלפא הפסידו לג'יימס ריצ'רדסון, אך התברר כי מספר חודשים לפני כן התקיימה פגישה חשאית בהמבורג שבגרמניה, בה נפגשו בעלי השליטה בהיינמן עם בעלי השליטה בג'יימס ריצ'רדסון. כמו כן, קוימו שתי שיחת טלפון סמוך לתאריך האחרון להגשת הצעות המכרז.

בשנת 2017 פרסמה רשות שדות התעופה מכרז חדש. הפעם היינמן לא הגישה הצעה יחד עם אלפא, אלא עם יריבתה הקודמת ג'יימס ריצ'רדסון. ההצעה זכתה, ומאז ועד היום היינמן וג'יימס ריצ'רדסון הן המפעילות של חנויות הדיוטי פרי בנמל התעופה בן גוריון.

אלפא, החברה שאיתה התמודדה היינמן במכרז הקודם, טענה כי האחרונה הפרה את ההסכם עמה והכשילה במכוון את הצעתם המשותפת למכרז, תוך שיתוף־פעולה עם ג'יימס ריצ'רדסון במטרה לשתף פעולה עם התאגיד בעתיד. בעקבות זאת, היא הגישה תביעה לבוררות בינלאומית, שקיבלה את טענותיה וקבעה ממצאים חמורים נגד ג'יימס ריצ'רדסון.

בשנת 2022, עמדת הרוב בפסק הבוררות קבעה כי ג'יימס ריצ'רדסון עשתה קנוניה נגד אלפא. עוד נקבע כי הצטברות של ראיות משכנעות מראה כי בכיר ג'יימס ריצ'רדסון גילה כי הצעת החברה עמדה על כ־169 מיליון דולר, וכי היינמן הסכימה שההצעה המשותפת עם אלפא במכרז הראשון תהיה נמוכה יותר, במטרה לסייע לג'יימס ריצ'רדסון לשמור על הזיכיון שלה. בעקבות זאת, היינמן חויבה בפיצוי עתק בסך בגובה של למעלה מ־23 מיליון דולר.

בעקבות המקרה, רשות שדות התעופה החליטה למנות ועדת בירור פנימית לבחינת המקרה. הוועדה פסקה כי "אין מספיק תשתית ראייתית לקביעה חד־משמעית שהתקיים תיאום במכרז של 2013 בין היינמן לג'יימס ריצ'רדסון". עוד נכתב כי "כפי שהדגיש הצוות, אין בפניו ראיות מספיקות על־מנת להגיע למסקנה הפוכה, קרי שהמכרז לא תואם על־ידי היינמן וריצ'רדסון, ואולם משום שמדובר בהאשמות משמעותיות וקשות, המהוות עבירות פליליות ומעשה מרמה של ממש, הרי שהתשתית הראייתית הנדרשת לצורך קביעה פוזיטיבית בדבר קיומו של תיאום כאמור, אינה מספיקה. אין מקום לנקוט צעדים כלשהם, לרבות בצעדים הנוגעים למכרזים עתידיים שיפורסמו על־ידי הרשות".

ההחלטה התקבלה בניגוד לפסק הדין של בית המשפט המחוזי ב־2022, אז ציינה השופטת יהודית שבח כי "פסק הבוררות מביא שורה ארוכה של ראיות נסיבתיות והנמקות, שבכוחן המשולב והמצטבר מבססות כדבעי את הממצא העובדתי בדבר קיומה קנוניה בין היינמן לבין ג'יימס ריצ'רדסון".

מבקשת לשבור את שליטת היינמן

היינמן היא חברה פרטית גרמנית הנמצאת בשליטת בני משפחת היינמן, אחת מהשחקניות הגדולות ביותר בשוק הדיוטי פרי העולמי, ובשוק האירופי בפרט. בשנת 2016 החברה רכשה מחצית מהחזקות ג'יימס ריצ'רדסון אשר מפעילה את חנויות הדיוטי פרי ברוב מעברי הגבול של מדינת ישראל, ובשנה הנוכחית רכשה את יתרת מניותיה.

אמריקן דיוטי פרי, מי שמבקשת להחליף את היינמן, היא בעלת המותג הצרפתי כריסטיאן לקרואה ומותגי בישום וקוסמטיקה, שפועלת גם בתחום האלכוהול והיין בישראל. בעבר הפעילה אמריקן דיוטי פרי באמצעות אחת החברות בקבוצה את מתחם הדיוטי פרי בשדה התעופה עובדה, וכיום היא מפעילה את הדיוטי פרי במעבר הגבול רבין (אלנבי).