לאחר שלא התייצב לדיונים: בית המשפט הורה לעצור את אורן קובי

נגד קובי הוצא צו הבאה למועד הדיון הבא, עם אפשרות לשחרור בהפקדת 20 אלף שקל וערבות צד ג' • קובי מואשם בשתי פרשיות חמורות בהונאת נדל"ן, בגניבת עשרות מיליונים מלקוחות ובשורת עבירות נוספות • בשבוע שעבר נחשף בגלובס כי בשנה האחרונה המשיך קובי לבצע עסקאות בתחום הנדל"ן, בניגוד להחלטת העליון

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא היום (ב') צו הבאה נגד אורן קובי, המואשם בשתי פרשיות חמורות בהונאת נדל"ן, גניבת עשרות מיליונים מלקוחות, סחיטה באיומים ושורת עבירות נוספות. צו הבאה הוא צו המורה למשטרת ישראל לעצור את האדם ולהביאו לבית המשפט, כדי לכפות את התייצבותו לדיון.

תחקיר גלובס | בית המשפט אסר על אורן קובי לעסוק בנדל"ן, אבל זה לא עוצר אותו
"הונאת פונזי": קבוצת הנדל"ן פרסונל חייבת חצי מיליארד שקל לחוסכים
שלושה פסקי דין בשבוע | הקבלן מיקם את הכניסה לממ"ד בחדר השינה. בכמה נדרש לפצות?

בשבוע שעבר חשפנו כי בשנה האחרונה קובי ממשיך לבצע עסקאות בתחום הנדל"ן במסגרת חברה שהוקמה על שם מקורב לו - בניגוד להחלטת בית המשפט העליון.

השופטת נועה תבור קבעה היום כי לקראת הדיון הבא בתיק הקבוע לאחר חג סוכות ב־28 באוקטובר, המשטרה תפעל לעצור את קובי. הוא יוכל להשתחרר תמורת הפקדה בגובה 20 אלף שקל וערבות צד ג'.

בית המשפט הוציא צו הבאה לבקשת הפרקליטות, לאחר שקובי לא התייצב לדיוני ההוכחות בתיק בתקופה האחרונה, תוך שהוא מעביר אישורים רפואיים. היום נקבע דיון אליו נדרשו הערבים לו, האמורים לפקח עליו 24 שעות ביום, כדי להגיש תצהיר לבית המשפט. הוגש תצהיר של ערב אחד.

השופטת תבור הורתה לבא־כוחו של קובי, עו"ד אורי אביב, שנכח בדיון, להודיע לו להתייצב לדיון לאלתר, ולשם כך נערכה הפסקה בדיון. גם לאחר ההפסקה קובי לא התייצב. עו"ד אביב הודיע כי הוא לא עונה לו בטלפון, וכך גם הערב שמפקח עליו.

בהחלטתה, קבעה השופטת תבור כי הרופא התבקש להתייחס לשאלה האם קובי יכול להגיע לבית המשפט, אך לא מצאה תשובה לשאלה במסמך שהוגש. "התעודה ככל שמתייחסת למועד היום - אינה מספיקה... בנסיבות שנוצרו היום, המענה הראוי לאי־התייצבות היא בדרך של הבאת הנאשם בצו הבאה ושמיעת העדים במועד נוסף בנוכחותו. בהיעדר תעודה רפואית מניחה את הדעת, ונוכח ההתנהלות של הנאשם כפי שפורט בבקשה המאשימה מיום 9.10.24, אני מורה על הוצאת צו הבאה. הנאשם יוכל להשתחרר בכפוף להפקדת סך של 20 אלף שקל במזומן וחתימה על ערבות עצמית וערבות צד ג' בסך 20 אלף שקל אחת".

עורכי הדין ביקשו להתפטר אחד אחרי השני

כתבי האישום נגד קובי הוגשו לפני כארבע וחצי שנים ומייחסים לו בפרשת חברת אדמה גניבת 27 מיליון שקל מלקוחות בין 2007-2012, מרמה ועיברות נוספות. קובי צבר חובות לנושים בגובה 66 מיליון והואשם כי המשיך לפעול בין השנים 2013-2016, הקים מערך חברות נוסף, גם הן למכירת זכויות בקרקע חקלאית, ורשם בכזב אנשי קש כבעלי החברות, למרות שהיה הרוח החיה והמנהל שלהן. הוא מואשם בהונאת נושים, הלבנת הון, עבירות אלימות ושיבוש הליכי משפט.

בשל התנהלותו מול שורת עורכי דין, שביקשו להתפטר אחד אחרי השני, חלקם בטענה כי איים עליהם, נדחה תחילת המשפט עד ליולי השנה. אחד מעורכי דינו הגיש נגדו תלונה על איומים במשטרה השנה.

במטרה להצדיק את היעדרויותיו, קובי הגיש אישורים רפואיים מרופאים שונים ומסיבות שונות, שהובילו את השופטת לזמן את אחד הרופאים החתומים על האישורים לדיון הבא. היום, עדים שהגיעו להעיד נשלחו לביתם. בית המשפט העליון אף קבע בשנה האחרונה כי קובי עשה כל שביכולתו לשבש את ניהול ההליכים נגדו.

לאור חומרת האישומים נגדו, בית המשפט אסר על קובי לעסוק בנדל"ן בכל דרך שהיא, כולל תיווך לעסקאות. החלטה זו אושרה על־ידי בית המשפט העליון. למרות זאת, כפי שחשפנו, קובי פעל במסגרת חברה לתיווך בקרקעות חקלאיות בשם LAND, בדומה לפעילות של חברת אדמה ולשימוש ב"קופים" לאחר קריסתה.

החברות באמצעותן פועלת חברת LAND נרשמו על שם מקורב לקובי - ג'ון קנדלר, המשמש כנהג שלו, ורשום כעד תביעה בתיק הפלילי, מאחר שגם לפני שנים רבות שימש נהג שלו. בתחקיר עלה כי קובי נפגש עם לקוחות וסוגר איתם עסקאות למכירת קרקעות חקלאיות. נגד החברות הפועלות תחת חברת LAND הוגשו שורת תביעות - של עובדים ששכרם לא שולם, ושל רוכשים שלא קיבלו את כספם, חרף הבטחות כי יוכלו לקבל חזרה את כספם, אם יתחרטו בתוך מספר ימים. כמו כן, קיימים הליכי הוצאה לפועל נגד החברות.

*** חזקת החפות. אורן קובי לא הורשע בביצוע עבירות, ועומדת לו חזקת החפות.