אוקראינה משנה את האסטרטגיה, ולא כולם תומכים

אחרי שנה של לחימה קשה, אוקראינה השתלטה במהירות על שטח במחוז קורסק ברוסיה • עם זאת, כוחות קייב עדיין מתמודדים עם יותר חיילים וכלי נשק של האויב ברוב האזורים

כך זה נראה כשאוקראינה עוברת למתקפה / צילום: ap, Oleg Petrasiuk
כך זה נראה כשאוקראינה עוברת למתקפה / צילום: ap, Oleg Petrasiuk

בפלישה מפתיעה למחוז קורסק ברוסיה השתלטה אוקראינה במהירות על השטח, תוך שהיא מביכה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומגבירה את המורל האוקראיני לאחר שנה וחצי של מלחמה שאת רובה העבירו האוקראינים במגננה עקובה מדם.

WSJ | הכוחות האוקראיניים מחזיקים בשטח הרוסי, והקרמלין ממשיך לטעון שזה עניין של מה בכך
גרמניה הסכימה לפרוס טילים של ארה"ב ובמדינה חוששים: "נהפוך למטרה רוסית"
מטוס קרב ב-85 מיליון דולר: לאיראן יש סיבות טובות להקשיב לרוסיה

מנהיגי אוקראינה עומדים בפני דילמה: האם ישתלם לסכן יותר חיילים וציוד צבאי כדי לנסות להשיג הישגים נוספים, למרות שהמשאבים הללו נחוצים מאוד בחזית המזרחית, שם הם נאבקים לעצור את ההתקדמות הרוסית?

בתוך ימים ספורים בלבד, אוקראינה התקדמה לפחות כ-32 קילומטר מהגבול, והוכיחה לאויבתה, לאזרחיה ולבעלי בריתה שהיא עדיין חזקה ויכולה להפתיע את המדינה הגובלת בה עם התקפות מוצלחות.

בהערותיו הראשונות על הפלישה בסוף שבת, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי תיאר את המבצע כ"פעולות שאנחנו עושים כדי להסיט את המלחמה לשטחה של התוקפנית". אוקראינה, אמר, "מבטיחה בדיוק את סוג הלחץ הדרוש על רוסיה".

המבצע הוא מהלך בעל סיכון גבוה לאור המחסור של אוקראינה בכוח אדם וציוד צבאי בחזית המזרחית, שם רוסיה ממשיכה להתקדם.

"אולי אני באותה עמדה עכשיו כמו הטוראי שלא מבין למה הוא צריך לשמור על תעלה", אמר מפקד גדוד אוקראיני שנלחם ליד המרכז הלוגיסטי המזרחי של פוקרובסק, שם האיצה רוסיה את התקדמותה בשבועות האחרונים. "אבל נחוצים כאן 1,000 גברים".

המטרה הסופית של מבצע קורסק נותרה לא ברורה. אוקראינה לא אומרת הרבה על זה, אך ההצלחות המוקדמות מוצגות בסרטונים ששותפו באינטרנט, שבהם נראים חיילים אוקראינים מרימים דגלים במספר ערים וכפרים ליד הגבול, כלי רכב צבאיים רוסיים שרופים ופוסטים זועמים של לאומנים המקרובים לצבא.

הנזקים שגרמה מתקפת הנגד האוקראינית ברוסיה / צילום: ap, ASSOCIATED PRESS
 הנזקים שגרמה מתקפת הנגד האוקראינית ברוסיה / צילום: ap, ASSOCIATED PRESS

דריסת רגל ברוסיה

על פי דיווחים רוסיים, ההתקדמות המהירה של אוקראינה הושגה על ידי ציוד לוחמה אלקטרוני, בו השתמשו כדי לחבל בתקשורת הרוסית ולעזור לכוחות אוקראינים להתקדם לתוך רוסיה בכלי רכב משוריינים הנעים במהירות ונתמכים על ידי מל"טים ומערכות הגנה אווירית.

אוקראינה השיגה דריסת רגל ברוסיה, דרכה היא שולחת צוותי סיור כדי לאתר נקודות חולשה נוספות שיסייעו לה להזיז מערכות ארטילריה שיכולות לפגוע עמוק בעורף הרוסי. סרטונים שפורסמו באינטרנט הראו טור של כלי רכב צבאיים רוסים שנופצו על ידי תקיפה אוקראינית לכאורה ליד העיירה רילסק לפני שהספיקו להגיע לשדה הקרב.

גורמים רוסיים הודיעו שוב ושוב שהם הודפים את הכוחות האוקראינים מאזור הגבול, אך ביום ראשון הודה משרד ההגנה הרוסי כי הוא פוגע ביחידות אוקראיניות בכפרים במרחק של כ-20 קילומטרים בתוך רוסיה.

"זו מכה לפוטין", אמר קצין אוקראיני שנלחם באזור מזרח חסיב יאר. "כמובן שאני שמח לראות שהגענו לכוחות שלהם. אם זה יימשך כך, אני אגיד שזה היה מאוד שימושי".

מנסה להעביר מסר לארה"ב

ההערכה הנוכחית של ארה"ב היא שאחת הסיבות של אוקראינה לפתיחת הפלישה הייתה לשבש את קווי האספקה ​​הרוסיים לחזית הצפונית בחרקוב, שם פתחו חיילי מוסקבה בפלישה משלהם במאי, אמר גורם אמריקאי. אוקראינה לקחה עשרות שבויים, שבהם היא יכולה לסחור עבור השבויים שלה המוחזקים ברוסיה.

מעבר לניצחונות הצבאיים הטקטיים, אוקראינה הראתה שיש לה התעוזה והמיומנות לתכנן ולהפעיל בסתר מבצע התקפי מורכב. לאחר מתקפת נגד כושלת בקיץ שעבר, אוקראינה העבירה שנה של קרבות תעלות קשים נגד התקפות רוסיות בלתי פוסקות שהעלו ספקות בבית ומחוצה לו לגבי יכולתה של אוקראינה להרחיק את שכנתה הגדולה.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הצטלפ ברקע מטוסי F-16 אמריקאיים / צילום: ap, Efrem Lukatsky
 נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הצטלפ ברקע מטוסי F-16 אמריקאיים / צילום: ap, Efrem Lukatsky

"הם שינו לחלוטין את הנרטיב האסטרטגי עם ההתקפה הזו", אמר ג'ון נאגל, סגן אלוף בדימוס של צבא ארה"ב שכיום מכהן כפרופסור ללוחמה במכללת הלוחמה של צבא ארה"ב.

נאגל אמר שהוא מטיל ספק ברציונל שמאחורי האסטרטגיה הצבאית של המבצע, בהתחשב בלחץ העצום על קווי ההגנה של אוקראינה במקומות אחרים. הוא אומר שאולי אוקראינה מנסה להעביר מסר לארה"ב, התומכת החשובה ביותר שלה, לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר. "האוקראינים רוצים שישמו לב לפלישה הזו. הם מראים שעדיין נותרה בהם רוח לחימה", אמר.

ארה"ב מסרה כי לא עודכנה על המבצע לפני שהחל, כפי שאופייני למהלך טקטי. ממשל ביידן ייעץ נגד תקיפות אוקראיניות ברוסיה, אך גורמים אמריקאים אמרו שהפלישה הזו עולה בקנה אחד עם הכללים האמריקאים המאפשרים לאוקראינה להשתמש בנשק שסופק לה על ידי ארה"ב כדי להגן על עצמה, לאור ההתקפה הרוסית במחוז חרקוב.

חששות מפני הסלמה לא גברו בתוך הבית הלבן, אמרו גורמים. הצפי הוא שהלחימה האזורית תדמה לקרבות בתוך אוקראינה, מה שאמור למנוע ממוסקבה תגובת יתר. עם זאת, כמה גורמים אמריקאים הביעו חשש כי הריגת חיילים רוסים על אדמת רוסיה עלולה להוביל את פוטין לתגובה חמורה, כמו מתקפת טילים גדולה המכוונת לערים ותשתיות באוקראינה.

זלנסקי אמר במוצאי שבת כי רוסיה השתמשה בטיל צפון קוריאני כדי לתקוף ליד קייב, והרגה אדם ואת בנו בן ה-4.

חיילים אוקראינים מפנים הריסות מפגיעת טיל באיזור דונצק / צילום: ap, Iryna Rybakova
 חיילים אוקראינים מפנים הריסות מפגיעת טיל באיזור דונצק / צילום: ap, Iryna Rybakova

השלב הבא של פלישת קורסק תלוי באילו רזרבות יש לכל צד ואיך הוא פורס אותן, אמר פרנץ-סטפן גאדי, אנליסט צבאי מווינה.

אוקראינה תצטרך לפרוס כוח אדם ומשאבים צבאיים נוספים כדי לשמור על המומנטום, בעוד שרוסיה תשאף להתקפת נגד מהירה ולשימוש בנשק החזק יותר שלה, כמו פצצות מסיביות, אם יתפתח קו חזית סטטי.

הבעיה העיקרית של המבצע, אמר גאדי, הייתה שהוא לא משנה את המצב היסודי בקווי החזית במזרח אוקראינה, שם כוחות רוסים מתקדמים, אם כי באיטיות, מול כוחות אוקראינים קטנים יותר במספר ובציוד. "המבצע בקורסק דורש משאבים ניכרים, במיוחד באנשי חי"ר, שאולי יהיה בהם צורך בהול יותר במקומות אחרים", אמר.

במזרח אוקראינה, קצינים מחטיבות שחסרות להן בחיילים פקפקו בחוכמת התקיפה ברוסיה, למרות שהם קיוו שזה ימשוך את הכוחות הרוסיים מהקווים הקדמיים שלהם.

"אנחנו לא מרגישים שינוי, לפחות עד כה", אמר הקצין האוקראיני ליד חסיב יאר. "הרוסים לא מתכוונים להעביר חיילים מהמזרח לקורסק. יש להם מספיק".