חברת התעופה אל על שוברת שוב את השיאים של עצמה ומדווחת על רווח רבעוני עצום מבחינתה של 147.4 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2024. מדובר בזינוק עצום של 84% ביחס לרבעון הראשון של השנה, אז הרווח שלה הסתכם ב-80.5 מיליון דולר וגם הוא כבר היה הרבעון הטוב ביותר בתולדות החברה. ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה מדובר בשיפור משמעותי עוד יותר, אז הרווח של החברה עמד על 58.9 מיליון דולר, כלומר זינוק של פי 2.5 ברווח.
● מעל לאומי והפועלים: מזרחי טפחות מציג תשואה להון של 20% ברבעון
● לאיזו רמה תרד ריבית בנק ישראל עד סוף השנה?
גם הכנסות החברה טיפסו משמעותית לסכום של 839 מיליון דולר, זינוק של 33% וזאת בהשוואה ל-630 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה ו- 738 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה הנוכחית. בחברה מסבירים כי חלק מהעלייה בתוצאות נבעה מגידול של 29 מיליון דולר בפעילות המטען (למעשה הכפלה של הפעילות הזו), אך התוספת הגדולה מגיעה כמובן מהטסת נוסעים.
השיפור החד מגיע על רקע הזינוק במחירי הכרטיסים לרגע האחרון, כאשר הציבור מוצא את עצמו מול חברה דומיננטית בשמיים, כשאחוזי התפוסה של החברה עלו לרמה שגם אל על עצמה מגדירה כחריגה, יותר 92% (לעומת 87% ברבעון המקביל). נתון נוסף שמצביע על עוצמת עליות המחירים היא שההכנסה למושב (RASK) עלתה ב-24% ביחס לרבעון המקביל. היצע המושבים המשוקללים לק"מ (ASK) עלה בכ-8% ביחס לרבעון המקביל.
עד כמה המושג "שמיים פתוחים" שברירי
בחברת התעופה מודעים כמובן לביקורת על התייקרות מחירי כרטיסי הטיסה ברגע האחרון אך מסבירים שוב ושוב כי מדובר בזינוק רק למחירים עבור מי שקונה ברגע האחרון וממליצים לציבור לקנות כרטיסי טיסה כמה שיותר זמן מראש. אלא שכאשר חברות תעופה מבטלות טיסות מהיום למחר בלתי אפשרי כמובן לרכוש כרטיסים מראש.
דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על: "מאז פרוץ המלחמה לפני למעלה מ-10 חודשים, אנו פועלים בשוק מורכב ובחוסר וודאות, ונדרשים לניהול מוקפד ויעיל של עסקינו. הימים האחרונים מוכיחים לנו במיוחד עד כמה המושג 'שמיים פתוחים' שברירי בהקשר של ישראל. הביטולים של החברות הזרות מחייבים אותנו לעשות הכול על מנת לתת מענה מתאים לכלל הציבור הישראלי".
באל על גם חוזרים וטוענים כי הם עוצרים את הזינוק במחירים וכי אילולא כך המחירים היו מזנקים הרבה יותר. כך למשל מציינת החברה כי היא "מקצה משאבים רבים לטובת הוספת טיסות חדשות והגדלת מספר המושבים בטיסות הקיימות, בדגש על שני אזורי כינוס מרכזיים - אתונה ולרנקה, שמאפשרים קישוריות למאות יעדי המשך. הטיסות החדשות שנוספו נמכרו במחיר של עד כ-280 דולר לכיוון אחד, וביתר טיסות החברה בשבועות הקרובים בהן נותרו מושבים בודדים פנויים, קטמנו את המחיר בחודש אוגוסט".
ובחזרה לתוצאות, ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם ב-281 מיליון דולר, צמיחה של כ-72% לעומת כ-163 מיליון דולר ברבעון המקביל.
תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון בכ-391 מיליון דולר לעומת כ-119 מיליון דולר ברבעון המקביל, גידול של פי 3.3. בחברה מסבירים כי "הגידול נובע מעליה ברווחיות ושיפור בהון החוזר של החברה המושפע בעיקר ממכירה מראש של כרטיסי טיסה לעונות הביקוש".
בתוך כך אל על הודיעה באופן רשמי על חתימה על "ההסכם הגדול בתולדותיה" שבמסגרתו היא צפויה לרכוש עד 31 מטוסים של חברת בואינג מדגם MAX737 בהיקף מוערך של עד כ-2.5 מיליארד דולר. בחברת התעופה מציינים כי "העסקה מהווה צעד נוסף במימוש התוכנית האסטרטגית ותתמוך בהרחבת מפת היעדים, הגדלת תדירויות ליעדים קיימים לצד חווית טיסה מתקדמת".
ההסכם כולל רכישה של 20 מטוסי MAX737, ואופציות לרכישה של עד 11 מטוסים נוספים, שיחליפו את צי המטוסים צרי הגוף הנוכחיים של אל על מדגם בואינג 737-800 ו-737-900. המטוסים צפויים להימסר החל משנת 2028. עלות הרכישה של 20 המטוסים, נכון למועדי המסירה העתידיים שלהם, צפויה לעמוד על כ-1.5 מיליארד דולר. אם החברה תקנה גם את המטוסים הנוספים או תקדים הפעלה של המטוסים באמצעות מטוסים חכורים, העלות הכוללת עשויה להגיע עד לסך של כ-2.5 מיליארד דולר.
יו"ר דירקטוריון אל על, עמיקם בן צבי: "רכישת מטוסי הבואינג MAX737 מהווה צעד אסטרטגי משמעותי שיקדם את צמיחתה של אל על, יבטיח את עתידה ומציב אותה בשורה אחת עם חברות התעופה המובילות בעולם. עם השלמת המהלך בעוד מספר שנים, אל על תציג צי מטוסים חדשני, טכנולוגי ומתקדם שיאפשר להעניק חווית שירות יוצאת דופן וימצב אותה היטב מול אתגרי התחרות בשוק".
עברה להון עצמי חיובי
אל על אף הצליחה לעבור להון עצמי חיובי ולמחוק את הגירעון בהון. כך, ההון העצמי הנוכחי של החברה עומד על כ-201 מיליון דולר וזאת בהשוואה לגירעון בהון העצמי של 91 מיליון דולר ברבעון הקודם ושל 209 מיליון דולר בסוף השנה שעברה. השיפור נבע גם מהרווח הנקי הגבוה שרשמה החברה, ואליו הצטרף גם גיוס הון שביצעה החברה בהיקף של 140 מיליון דולר ומימוש כתבי אופציה של כ-39 מיליון דולר.
החוב הפיננסי נטו של החברה הצטמצם גם הוא משמעותית ועומד כעת על 611 מיליון דולר, זאת בהשוואה ל-1.4 מיליארד דולר שנת 2023 ושל 2 מיליארד דולר בשנת 2019.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.