12 שנים אחרי בטר פלייס: תחנות החלפת הסוללות המהירות חוזרות לישראל, הפעם עבור מותג סיני

דלק מוטורס נערכת להקמת רשת ראשונה של תחנות החלפת סוללות מהירה לכלי הרכב החשמליים של המותג NIO • המותג החשמלי הסיני החדש שנחת בישראל ומתחרה בטסלה • וגם: BYD "בודקת את המים" לקראת שיווק מותגי היוקרה שלה בישראל • השבוע בענף הרכב

תחנת החלפת סוללות של NIO / צילום: יח''צ
תחנת החלפת סוללות של NIO / צילום: יח''צ

חברת דלק מוטורס החלה בהכנות לקראת הקמת רשת ראשונה של תחנות החלפת סוללות מהירה לכלי הרכב של המותג NIO, שתומכים מבראשית בטכנולוגיה הזו. החברה הקימה צוות, שבוחן כיום אתרים פוטנציאליים להצבת העמדות ומבצע היערכות הנדסית לעמידה ברגולציה הישראלית המתאימה לתחנות כאלה.

ניתוח גלובס | גנבי הרכב גילו את החשמליות, וחברות הביטוח כבר מעלות מחירים
ניתוח גלובס | מי באמת אחראי למחירי הרכב הגבוהים? הסיבות שוועדת הכלכלה פספסה
מבחן דרכים | ב-200 אלף שקל, לרכב הזה ממתין קרב לא פשוט

התחנות עתידות להיות מדור רביעי מתקדם של התחנות הרובוטיות אותן פיתחה ומייצרת NIO, שמסוגלות לפרוק מהרכב סוללה מרוקנת באמצעות מנגנון מכאני ולהחליף אותה בסוללה טעונה במלואה בתוך 144 שניות בלבד. זאת בסיוע חיישני לייזר ומעבדים מתקדמים, שמזהים את מיקום הרכב, סוג הרכב ומצבו.

כל תחנה יכולה להכיל עד כ־23 סוללות באחסון ולבצע בתיאוריה עד 480 החלפות סוללה ביום. התחנות מכילות מטען' כאשר כל סוללה ריקה שנפרקת מהרכב מועברת לטעינה וממתינה לחיבור לרכב נוסף. היצרנית הסינית מפעילה כיום כ־2,400 תחנות כאלה בסין ועוד כמה עשרות באירופה. עלות הקמת תחנה בודדת נאמדת בסין בכ־500־560 אלף דולר.

תחנות ראשונות בשנה הבאה

היתרונות המרכזיים של השיטה לא השתנו מאז ימי "בטר פלייס". באספקט הכלכלי השיטה מאפשרת ללקוח להפריד ממחיר הרכב את מחיר הסוללה, שנאמד בעשרות אלפי דולרים. בסין ובאירופה מאפשרת כיום היצרנית לרכוש את הרכב כמות שהוא, כולל בעלות על הסוללה, או לבחור במסלול חכירה, שבו בעל הרכב משלם תשלום חודשי על הרכב שכולל "מנוי" על החלפת סוללות בלתי מוגבלת. יתרון כלכלי נוסף הוא ניטרול ירידת הערך המואצת, שמוצמדת כיום לכלי רכב חשמליים עם סוללה קבועה, שעברו קילומטרז' גבוה במיוחד והטווח שלהם מתקצר.

באספקט הטכני החלפת הסוללות מקצרת משמעותית את זמן העיכובים בהמתנה לטעינה, ומאריכה את אורך חיי הסוללות. יתרון נוסף הוא אופציה לשדרג לסוללה בעלת קיבולת גדולה יותר מהמקורית בהתאם לצרכים המשתנים.

התחנות הראשונות יוקמו בישראל בשנה הבאה ועדיין לא ברור מה תהיה מדיניות התמחור. בגרמניה, למשל, מחכירה ניו את המכוניות בכ־800 עד 1200 אירו לחודש כולל החלפת סוללות בלתי מוגבלת, בהתאם לדגם.

יצוין כי הרעיון של החלפת סוללות מהירה ברכב חשמלי הגיע לסין בתחילת העשור הקודם באמצעות "בטר פלייס", שאף חתמה על חוזים להקמת רשת תחנות בסין. אולם רק בחמש השנים האחרונות אומץ הרעיון רשמית בתוכנית החומש של ממשלת סין.

בטר פלייס החלה בזמנו בהקמת 33 תחנות החלפה רובוטיות בישראל, אולם הושלמה ההקמה של בודדות בלבד בטרם פשטה החברה את הרגל. בסין יש כיום מספר מותגים שמציעים כלי רכב שתומכים בהחלפת סוללות מהירה, אולם ניו היא היחידה בינתיים שמייצאת את הטכנולוגיה הזו למערב.

כיום משווקת ניו בעיקר רכבי יוקרה חשמליים, אולם החל מהשנה הבאה היא צפוייה להתחיל לשווק בסין ובאירופה מותג "מיינסטרים" בטווח המחירים של טסלה, שיקבל גם הוא שירות מתחנות ההחלפה. 

נחתה בישראל: סנונית ראשונה של מותג חשמלי חדש מבית דונפנג, שיתחרה בטסלה

ישראל ממשיכה להיות מוקד משיכה ליצרני רכב סינים, ששולחים לישראל דגמים חדשים רבים לצורך בחינת כדאיות יצוא והכנות לקראת שיווק סדרתי. במסגרת זו נחתה בישראל החודש לבחינה סדאן חשמלית ראשונה מדגם 007 של המותג "eπ" ("אי־פאי") של קבוצת דונגפנג הסינית, שמיובאת על ידי "מטרו".

ה־007 היא מכונית פרימיום־סדאן גדולה, שנועדה להתחרות בטסלה 3, ב־P7 של XPENG ובדגמים נוספים בפלח. אורכה 4.88 מ', רוחבה 1.89 מ', גובהה 1.46 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.91 מ'. בסין היא משווקת גם עם אופציה לדלתות קדמיות בתצורת "מספריים", שמתרוממות כלפי מעלה בדומה ל־P7 של אקספנג.

סדאן חשמלית מדגם 007 של המותג ''eπ'' / צילום: יח''צ

המכונית מצוידת בחבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת עם 31 חיישנים, שמאפשרים בין השאר להחנות אותה באמצעות אפליקציה סלולארית לשליטה מרחוק. בסין היא מוצעת עם הספק שנע בין כ־215 לכ־530 כ"ס ועם טווחי נסיעה שבין 530 ל־620 ק"מ בתקן הסיני. בנוסף קיימת גרסה עם הנעת פלאג־אין עם טווח חשמלי של כ־200 ק"מ. המחירים בסין נעים בין כ־22 לכ־27 אלף דולר, מעט זולים יותר מטסלה 3. מחיר בישראל טרם נקבע.

חברת BYD "בודקת את המים" לקראת שיווק מותגי יוקרה עם שני דגמים שהגיעו ארצה

BYD, שמובילה את הפלח החשמלי בישראל, החלה לבצע בישראל מבחן ישימות למותגי היוקרה שלה. החודש נחתה בישראל קרוס־אובר חשמלי ראשון של מותג הפאר החדש Yangwang U8, שמצויד בארבעה מנועים חשמליים בהספק משולב של 1200 כ"ס ובמנוע בנזין, שמשמש כגיבוי.

הרכב מסוגל לנוע עד כ־170 ק"מ על חשמל בלבד ומצויד במערכת מתלים ממוחשבת שמאפשרת לו לבצע סיבוב "על המקום", לשייט באגמי מים ולנוע על שלושה גלגלים בלבד. מחירו בסין מתחיל בכ־149 אלף דולר. לרכב אין עדיין תקינה אירופית והוא מגיע לישראל בעיקר לצורך המחשת יכולות טכנולוגיות וקידום תדמית המותג.

במקביל, נחת בישראל מיניוואן ראשון מדגם D9 של מותג הפרימיום DENZA של BYD, שהוקם כשותפות עם מרצדס. זהו רכב מסיבי ל־7 נוסעים או לארבעה בתצורת "לימוזינת אח"מים". אורכו 5.25 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 3.11 מ'.

BYD DENZDA / צילום: יח''צ
 BYD DENZDA / צילום: יח''צ

בסין הוא משווק עם הנעה חשמלית עם מנוע אחד או עם שני מנועים, וסוללה של 103 קילוואט־שעה שמספקת טווח של עד 620 ק"מ. בנוסף, קיימות גם גרסאות פלאג־אין עם סוללה בגודל 40 קילוואט וטווח כולל של כ־1,000 ק"מ. המחירים בסין נעים בין כ־47 ל־84 אלף דולר ובישראל אפשר לצפות למחיר בטווח של 350־450 אלף שקל לדגם החשמלי בכפוף למיסוי. לרכב יש תקינה אירופית מלאה וחברת BYD הודיעה כבר בשנה שעברה על כוונתה לשווק את המותג באירופה.