נטו פיננסים | שאלות ותשובות

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע • נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

אילן בן־ישי, יו”ר, ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי
אילן בן־ישי, יו”ר, ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים, מבתי הסוכן הגדולים בישראל, הצליחה להרוויח זמן ביום חמישי כשקיבלה צו עיכוב הליכים למשך תקופה של 60 יום, על רקע חובות שצברה בהיקף של כ־120 מיליון שקל למשקיעים, עובדים, בנקים וספקים. זאת יום לאחר שהסוכנות הוותיקה (הוקמה ב־1993) שבשליטת עידן כץ (44.6%) ואילן בן־ישי (30%) פנתה לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה לגיבוש הסדר חוב.

סוכנות הביטוח נטו פיננסים הגישה בקשה להסדר חוב: "מחנק תזרימי קשה" 
בדיקת גלובס | מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על 

בית המשפט אף אישר את בקשתה של נטו למנות את עו"ד ישראל בכר וליזה חדש כמנהלי ההסדר, וכעת אלה ייכנסו להליך מול הנושים.

השניים מונו חרף התנגדותם של מי שהגישו בקשה לתביעה ייצוגית נגד קרן ההשקעות וולת'סטון, שבבעלות מנהלי נטו פיננסים, כץ ובן־ישי ושל איש שוק ההון ירון פיטארו.

התובעים, באמצעות עו"ד ליאור להב, טענו כי בכר מייצג את בנק מזרחי "בהליכים רבים" ומאחר שהוא "הנושה הגדול ביותר" של נטו, בהיקף של קרוב ל־30 מיליון שקל, חוששים התובעים הייצוגיים מניגוד עניינים שלו, שאולי יעדיף את בנק מזרחי על פניהם.

הפנייה לבית המשפט הגיעה גם לאחר שנטו לא הצליחה לשלם כסף לאבי קמינסקי, הבעלים של חברת KCR שמתמחה ב"שיקום, הבראה והשבחה" של חברות, אותו ניסתה נטו להביא לטובת המלצות מעשיות כיצד לארגן את החובות ולהציל את החברה.

כיצד כניסת בעליה של נטו לתחום ייזום ההשקעות האלטרנטיביות סיבכה אותה, מה יקרה לכספים שהיא חייבת לסוכני הביטוח והאם חסכונותיהם של לקוחותיה בסיכון? גלובס עושה סדר.

מדוע הגיעה נטו פיננסים להסדר חוב?

לצד הבעלות בנטו הקימו כץ ובן־ישי (בחלקים שווי עם פיטארו) את קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, בשנת 2014. אלו היו ימים שבהם הריבית במשק הייתה אפסית ומשקיעים חיפשו אלטרנטיבות השקעה שיניבו תשואה גבוהה יותר. סוכנים של נטו עודדו משקיעים להיכנס לשותפויות, וככל הידוע רבים מהם כלל לא היו מודעים לשליטה הצולבת של בעלי נטו גם בקרן ההשקעות.

אלא שכץ ובן־ישי הם אנשי ביטוח ולא יזמי נדל"ן וגורמים בשוק הסבירו לגלובס כי הערבוב בין התחומים וחוסר ההקפדה על ההפרדה היו לרועץ עבורם. התוצאה הייתה שוולת'סטון סיפקה אשראי ליזמי נדל"ן (בעיקר בתחום ההתחדשות העירונית) באמצעות מתן הלוואות מזנין. מדובר בהלוואות המשמשות להשלמת הון עצמי, שנחשבות למסוכנות ביותר בענף. חלקן לא היו מוצלחות במיוחד, וניתנו אף לפרויקטים ש"אסור היה להיכנס אליהם", וזאת במקביל לעיכובים בהיתרי בניה מצד רשויות מקומיות. כתוצאה הופיעו חששות לפירעונות השותפויות של וולת'סטון למשקיעים.

הבעלים של נטו פיננסים, שהבינו בשלב מסוים את גודל ה"ברוך", החליטו "לקנות החוצה" את הלקוחות שלהם, אולי מתוך רצון טוב ואולי מתוך חשש מתביעות עתידיות. החברה חילצה משקיעי וולת'סטון בהיקף של 50 מיליון שקל בפועל, והתחייבה לרכוש ממשקיעים נוספים שהגיעו דרכה עוד זכויות בהיקף של 72 מיליון שקל.

קרן וולת'סטון נמצאת בימים אלה במרכז חקירה של רשות ניירות ערך בה היא נחשדת בשורה של עבירות: הצעה ומכירה ללא תשקיף; קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ייעוץ ללא רישיון וקבלת טובת הנאה ועבירות הלבנת הון בין השנים 2018־2023.

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן-לע''מ
 עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן-לע''מ

מה עוד הוביל לקושי תזרימי?

כסוכנות ביטוח, נטו היא גוף המתווך בין קרנות הפנסיה והגמל שאליהן מנותבים כספי הלקוחות, לבין הסוכנים שעובדים תחתיה, כך שאין בה הרבה כספים משל עצמה (למעט עמלות תיווך). הרכישות הגדולות שביצעה ממשקיעי וולת'סטון הובילו אותה כבר בשנה שעברה לקושי תזרימי, ובצר לה פנתה לסיוע מצד גופים פיננסיים שונים. בסופו של דבר היה זה בית ההשקעות אי.בי.אי שרכש לפני שנה את הזכויות ל־30% מתזרים המזומנים העתידי של נטו עצמה, תמורת עשרות מיליוני שקלים. מאז ההסכם, חטיבת ניהול העושר של אי.בי.אי, החברה הבת ארבע עונות, מבצעת את הסליקה עבור נטו פיננסים (התשלום לסוכני הביטוח שמגיע מחברות הביטוח ובתי ההשקעות).

אלא שכאמור, בתחילת 2024 התפוצצה פרשת וולת'סטון. בד בבד, כספי החילוץ של נטו נגמרו והמשבר התזרימי המחודש הוביל לסכסוך בינה לבין אי.בי.אי.

מכתב ששלחה נטו לאי.בי.אי בחודש שעבר האשים את האחרונה ב"תוכנית זדונית" ו"מזימה" להוביל לקריסתה וכך להשתלט על הסוכנות, תוך שהחברה טוענת כי אי.בי.אי מעכבת מיליוני שקלים המגיעים לה. אי.בי.אי מצידה טענה כי "צל החקירה הפלילית המרחף מעל בעלי השליטה בנטו, הבקשה לתביעה ייצוגית בפרשת וולת'סטון והמצב הכלכלי אליו הם הביאו את החברה כתוצאה מניהולם הכושל, מביאים אותם לתגובות שאינן רציונליות".

הצדדים השתדלו ליישר את ההדורים אך אי.בי.אי כבר לא הייתה מוכנה להמשיך ולהזרים כספים לנטו. בתחילת החודש היא הזרימה לה בפעם האחרונה 2.5 מיליון שקל, כדי שנטו תוכל לשלם את משכורות חודש אוגוסט. בבקשה להסדר החוב טענה נטו כי גם הסכסוך מול בית ההשקעות אי.בי.אי וכן פתיחת החקירה של רשות ניירות ערך נגד וולת'סטון ומנהליה, הובילו אותה ל"מחנק תזרימי קשה".

כמה יקבלו נושיה של נטו?

נטו מבקשת להחזיר את כל החובות לבנק מזרחי (כ־27 מיליון שקל), תשלומים סוציאליים למאות עובדיה בהיקף של 415 אלף שקל, חובות למוסדות ורשויות המדינה בהיקף של 2.9 מיליון שקל, ובמה שיישאר יצטרכו להתחלק שאר נושי החברה, כאשר היא מקווה לשלם להם כ־65% מתוך חובות בהיקף של כ־87 מיליון שקל, כלומר כ־56.6 מיליון שקל.

בעוגה המצומקת הזו יצטרכו להתחלק משקיעי וולת'סטון שנטו התחייבה לקנות מהם את ההשקעות (72 מיליון שקל), וכן חברת הייעוץ גיזה (4 מיליון שקל), בנק לאומי (1 מיליון שקל) ועוד אחרים. חוב משמעותי נוסף הוא בהיקף של 5 מיליון שקל לסוכני הביטוח שעבדו איתה. החובות מסתכמים כאמור ב־120 מיליון שקל.

למה סוכני הביטוח "סונדלו"?

נטו היא בית סוכן שמאגד תחתיו 200 סוכנים. הללו זוכים בדרך כלל לעמלות עבור השידוך בין כספי לקוחותיהם לבין חברות הביטוח ובתי ההשקעות המנהלים את מוצרי החיסכון השונים. אלא שבנטו פועלים בצורה שונה משאר בתי הסוכן. בדרך כלל הסוכן מקבל את העמלות מחברות הביטוח ובתי ההשקעות בצורה ישירה, והעמלה שמגיעה לבית הסוכן עוברת אליו במקביל. אלא שכל ההכנסות של הסוכנים הגיעו ישירות אל נטו והיא זו ששילמה להם.

בשוק מסבירים לגלובס כי "בכך הפכה נטו לסוג של בנק. הסוכנים לא משכו חלק מהכסף שמגיע להם, גם משיקולים כמו דחיית מס". וכך הצטברו בקופתה אותם 5 מיליון שקל שהיא חייבת לסוכניה. הסוכנים יצטרכו להתחרות מול שאר נושי החברה על קבלת חלקם ולא ברור כמה לבסוף הם יקבלו.

מעבר לכך, בתקופה האחרונה סוכני ביטוח החלו להתקשר ישירות מול הגופים המנהלים את הכספים כדי לקבל את העמלה שמגיעה להם ללא התיווך של נטו - שגוזרת כ־24% מההכנסות עבור השירותים שהיא מספקת להם.

במילים אחרות, בפנייתה לבית המשפט נטו "סינדלה" גם את הסוכנים לחודשיים הקרובים והיא מנסה לדאוג לכך שהחברה תמשיך לקבל עמלות, ושסוכני הביטוח לא יוכלו להתנתק ממנה. על פי הבקשה, "על מנת למנוע פגיעה שעלולה להיות אנושה בהכנסות החברות טרם שתיוצב פעילות החברות, החברה מבקשת מבית המשפט להורות כי סוכני משנה, העובדים תחת הסכמי התקשרות עם החברות, יימנעו מביצוע פעולות חד צדדיות, שיהיה בהן כדי לגרוע מזכאות החברות לקבלת חלקן בעמלות מתיקי הביטוח, ו/או להימנע מלפעול באופן יזום מול לקוחות תיקי הביטוח למינוי סוכן ביטוח אחר מטעמם".

מה יקרה לכספי הלקוחות?

חוץ מהכספים שנמצאים כיום בקרן וולת'סטון (כ־800 מיליון שקל) ועתידם לא ברור ותלוי בעיקר בהצלחתם העתידית של פרויקטי הנדל"ן, רוב הכספים של 50 אלף לקוחותיה של נטו פיננסים לא צפויים להיפגע. מדובר על כ־28 מיליארד שקל, כספי חיסכון לטווח ארוך, פנסיה וגמל, שמנוהלים בגופים המוסדיים שעליהן מפקחת נטו. כספים אלה לא מושפעים ממצבה הקשה של סוכנות הביטוח של כץ ובן־ישי. לפחות מהבחינה הזו, הלקוחות שחוסכים לטווח ארוך יכולים להיות רגועים. גם זו נחמה מסוימת.

*** חזקת החפות: ירון פיטארו, עידן כץ ואילן בן*ישי הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות