תקנות חדשות מקטינות את מס הרכישה שישלמו עולים חדשים

תיקון שנכנס לתוקף בימים האחרונים משנה את דרגות המס שישלמו עולים חדשים על רכישת דירה • מה סכום הרכישה הפטור לגמרי ממס רכישה ולמה כדאי לשים לב

עולים חדשים מגיעים לארץ / צילום: Shutterstock
עולים חדשים מגיעים לארץ / צילום: Shutterstock

הכותב יוצא רשות המסים ובעל משרד העוסק במיסוי מקרקעין

עולים חדשים זכאים להטבת מס משמעותית ברכישת דירת מגורים החל מיום 15.8.24, בעקבות לתיקון בתקנות מס רכישה.

ההסדר שנועד להקל על העולים החדשים בעבר לא היה מיטבי. התקנה הישנה (תקנה 12 לתקנות מס רכישה) קבעה שבכל רכישת "זכות במקרקעין" עד סכום של 2 מיליון שקל לערך ישולם מס רכישה של 0.5% ומעבר לכך 5%.

סבסוד של מאות מיליוני שקלים: כך מנסה המדינה למשוך יזמים לפריפריה
הממשלה מקדמת הקלות לשיפוצניקים אבל העובדים הזרים עוד רחוקים מלהגיע  

0.5% מס למדרגה שבין 2 מיליון ל־6 מיליון שקל

במקרים רבים, ברכישת דירת מגורים בסכומים מעל 2 מיליון שקל, סכום מס הרכישה לעולה חדש בהתאם לתקנה 12 לא גילם הטבה מיוחדת ביחס לתושב ישראל הרוכש דירה יחידה ומשלם מס רכישה. כך, עולה שרכש דירה ראשונה בסכום של 3 מיליון שקל שילם מס רכישה בשיעור של 0.5% על חלק השווי שעד 1,928,220 שקל ועל חלק השווי העולה על סכום זה מס רכישה בשיעור של 5% - כלומר שילם 50 אלף שקל לערך. תושב ישראל שרכש דירה יחידה באותו סכום ממש שילם מס רכישה בגובה של 45 אלף שקל לערך.

כעת נוספה לחקיקה תקנה 12א לתקנות מס רכישה, שהוספה בלי שבוטלה התקנה המקורית. בהתאם לתקנה החדשה, עולה חדש אשר ירכוש דירת מגורים ישלם מס רכישה בשיעורים כדלקמן: על חלק השווי שעד 1,978,745 שקל לא ישלם כלל מס רכישה. על חלק השווי העולה העל 1,978,745 שקל ועד ל־6,055,070 שקל ישלם מס רכישה בשיעור של 0.5%, ואילו על חלק השווי העולה על 6,055,070 ישלם מס רכישה בהתאם למדרגות החלות על דירה יחידה, כלומר 8% עד סכום של 19,575,755 שקל. הסכומים מתעדכנים בכל שנה.

מומלץ לשים לב לנושאים הבאים:

● התקנה החדשה אינה חלה אם שווי הדירה עולה על 20 מיליון שקל לערך, או אז תחול התקנה הישנה. יש בכך היגיון, שכן אין כל רצון לעודד רכישת דירות יוקרה וליתן הטבה.

● ההקלה חלה אם העולה רכש את הדירה בתקופה של שנה אחת לפני העלייה לישראל ומסתיימת שבע שנים לאחר כניסתו. מכאן, עיתוי הרכישה מהותי ביותר.

● ההקלה חלה גם אם הדירה אינה משמשת את העולה. זו הקלה משמעותית המאפשרת לעולה מרחב תמרון - לרכוש דירה להשקעה ולעשות שימוש בתקנה החדשה ולרכוש דירה נוספת למגוריו ולעשות שימוש בתקנה הישנה. במקרה של הקלת מס הרכישה לנכים נדרש שימוש על ידי הנכה בפועל על מנת שיזכה בהקלה. כאן, משום מה בחר המחוקק להפלות לטובה את העולים החדשים.

● ההקלה לפי תקנה זו ניתנת פעם אחת בלבד. משמעות הדבר שאם העולה ירכוש דירה נוספת לשימושו הוא יוכל לעשות שימוש בתקנה הישנה שלא בוטלה.

● התקנה החדשה חלה ביחס לעולה שיום העלייה שלו הוא לאחר 15.8.24. אז לכל אלה שהמתינו בסבלנות לתיקון החקיקה - הגיע הזמן לעלות לישראל!