לציבור נמאס להיות בבית: רוב ענפי הצריכה רושמים עלייה בביצועים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה בולטת במיוחד בענפי התיירות, מוצרי החשמל והאופנה

נתב''ג / צילום: דני שדה
נתב''ג / צילום: דני שדה

אחרי שבועות של ירידות, המשק חזר לרשום עליות חדות במחזורי ההכנסות של רוב ענפי הצריכה, הפנאי והבילוי במשק - כך עולה מנתוני מדד הפניקס גמא, הבוחן את ההוצאות בכרטיסי אשראי בישראל. 

מה הקפיץ את רווחי חברות האופנה ואת מניותיהן מתחילת השנה
המצב הביטחוני משפיע לרעה על בתי הקולנוע

לפי המדד, העלייה הגדולה בשבוע של 11-17 באוגוסט שייכת לענף התיירות עם 24%, התאוששות נאה אחרי הירידות של השבועות האחרונים. סקטור החשמל עלה ב-20%, וענף האופנה רשם עלייה ב-18% במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי.

ניתן לייחס את העליות הללו לשני אירועים מרכזיים. הראשון הוא מפגש הפסגה שחל השבוע בדוחא, אשר נטע בקרב הציבור אופטימיות זהירה וגרם לרבים להרגיש יותר בטוחים ולצאת לבילויים ורכישות פיזיות לאחר שבועיים של הסתגרות יחסית. האירוע השני הוא סיום תשעת הימים, שבהם חלק מהציבור לא נוהג לצאת ולבלות.

"בהסתכלות מעמיקה על הנתונים, רואים הבדל בין המחצית הראשונה של השבוע למחצית השנייה", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "בתחילת השבוע, עד ט' באב, המשק היה ברובו במגמת ירידה הן במוצרי הצריכה והן בענפי הפנאי והבילוי. ענף בתי הקפה והמסעדות, למשל, רשם ירידה של 9% במחזור הקניות.

"בחצי השני של השבוע, מרביעי עד שבת, ראינו שינוי מובהק של התנהגות הציבור שיצא להסתובב בקניונים, לבלות בבתי קפה ובמסעדות ולבצע רכישות בחנויות. המתקפה התמהמהה, לציבור נמאס להיות בבית, וראינו את התוצאה: רוב ענפי המשק רשמו עלייה".