הדמוקרטים צוהלים אבל שלב הגמר רק מתחיל, והניו זילנדים בורחים

הדמוקרטים באופוריה אבל שלב הגמר של הבחירות רק מתחיל, והוא יהיה קשה ורב הפתעות • האוקראינים עדיין בתוך רוסיה, כובשים יישובים והורסים גשרים • שליש הג'ונגל של ברזיל נעלם • שיירות מזון הצליחו להיכנס לחבל דארפור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Jacquelyn Martin, Edmar Barros
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP-Jacquelyn Martin, Edmar Barros

1התרוממות רוח

הבחירות לנשיאות בארה"ב נכנסו השבוע לשלב הגמר. ועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו טבעה חותם פורמלי על בחירתה של קמלה האריס למועמדת המפלגה לנשיאות. אנחת רווחה: ההפגנות לטובת הפסקת אש בעזה לא יצאו מכלל שליטה, ו־4,700 הצירים הדמוקרטיים יצאו מגדרם להפגין אחדות.

יואב קרני, פרשנות | הנושאים שיתכן ויחרצו את הבחירות בארה"ב: הפלות ומחירי המזון
כותרות העיתונים בעולם | בארה"ב מעריכים שסינוואר יסכים לעסקה, והקרע בין סין וישראל
גרמניה עומדת בפני משבר כלכלי, והתמיכה באוקראינה בסכנה

הדמוקרטים היו שרויים השבוע בהתרוממות רוח. מפלגתם קמה לתחייה מאז שג'ו ביידן ויתר על מועמדותו. אבל לאיש אין ספק שהשבועות הבאים בואכה נובמבר יהיו קשים מאוד. הסקרים של אמצע השבוע חזרו ואישרו, כי האריס ודונלד טראמפ מנהלים מרוץ צמוד להפליא.

נשיא ארה''ב לשעבר ברק אובמה, נואם במהלך הוועידה הלאומית הדמוקרטית / צילום: ap, Charles Rex Arbogast
 נשיא ארה''ב לשעבר ברק אובמה, נואם במהלך הוועידה הלאומית הדמוקרטית / צילום: ap, Charles Rex Arbogast

נקודת הפריצה האפשרית היא 10 בספטמבר, עימות הטלוויזיה הראשון, אולי היחיד. העימות הראשון היה בעצם עוד בסוף יוני, והרס את מועמדותו של ג'ו ביידן.

2"150 דליקות"

חיל הפלישה האוקראיני, שתקע רגל בדלת לפני שבועיים, ותפס 1,300 קמ"ר של שטח רוסיה, עדיין נמצא בחבל הרוסי קורסק, ומוסיף להתקדם בצעדים קטנטנים. הוא תפס בערך "90 יישובים". הוא הצליח להרוס, או לפגוע אנושות, בשלושה גשרים, ולנתק למעשה את דרכי האספקה והמילוט של חיילים רוסיים שנתקעו בצד הלא נכון של הנהר. השלטונות המקומיים נאלצו לפנות אזרחים בסירות. מספר הנמלטים מבתיהם עומד על מאות אלפים. ממשלת רוסיה חורקת שיניים לנוכח ההשפלה הזו.

אוקראינה מתפארת בהישגיה מדי יום ביומו. אבל עדיין לא ברור לאן היא נושאת את עיניה. אם זה היה ניסיון להניא את הרוסים מלהמשיך בהתקפה הזוחלת שלהם בחבל דונבאס, דרומה משם, נראה שהניסיון לא עלה יפה, לפחות לפי שעה. הרוסים מוסיפים להתקדם לעבר עיר מחוז חשובה.

אבל פני הדברים עדיין עשויים להשתנות. על פי בדיקה של השבועון אקונומיסט, על יסוד צילומי לוויין, הפעילות הצבאית בקורס התעצמה בשבועיים האחרונים "מחמש דליקות ל־150 דליקות" (כך הם מנסים לנחש פעילויות צבאיות מן החלל החיצון).

3הג'ונגל נעלם

השבוע שמענו חדשות אקלים חמורות מברזיל, הארץ בעלת המגוון הביולוגי הגדול ביותר בעולם. מאז התחיל הרישום השיטתי, לפני 38 שנה, ברזיל איבדה שליש מצמחייתה המקורית, וצמחייתה הטבעית שאינה יער התכווצה כמעט ב־100 אלף קמ"ר, פי חמישה משטח ישראל.

קבוצה של מדענים ברזיליאניים פרסמה השבוע "תחינה קולקטיבית" לממשלת ברזיל בכתב העת המדעי Nature לא להסתפק עוד בהכרזות, אלא להתוות "דרך קונקרטית" לבלימת ההידרדרות.

יערות האמזונס הם בברזיל. נשארו להם רק חצי מיליון קמ''ר של צמחייה מקורית / צילום: ap, Andre Penner
 יערות האמזונס הם בברזיל. נשארו להם רק חצי מיליון קמ''ר של צמחייה מקורית / צילום: ap, Andre Penner

יערות־העד של נהר האמזונס הם הנפגעים העיקריים. נשארו להם רק חצי מיליון קמ"ר של צמחייה מקורית. הסיבה העיקרית היא בירוא היערות לטובת חקלאות וגידול בקר. התוצאה היא סבירות גוברת של "מאורעות אקלים קיצוניים". שריפות־בר וגלי־חום ממושכים כבר מתרחשים בה. ברזיל מתקרבת אל הנקודה שבה נטיעת עצים חדשים לא תוכל עוד לפצות אותה על התכווצות הצמחייה.

אגב, הבנק העולמי הודיע השבוע על ההנפקה הגדולה ביותר של אגרות חוב הקשורות למאמצי הייעור מחדש של האמזונס.

412 משאיות

שיירות מזון מנסות לפלס את דרכן מעבר לגבול, כדי להאכיל חצי מיליון בני אדם העומדים בסכנת רעב, בעיצומה של מלחמה. ההצלחה מוגבלת. נשמע מוכר? לא, לא עזה, אלא סודאן.

השבוע הצליחו 12 משאיות לחצות את גבול צ'אד־סודאן, כדי להעביר מזון ל־13 אלף בני אדם נואשים בחבל דארפור. זה אחד המוקדים של מלחמת המיליציות המוטרפת, המשתוללת זה שנה וחצי, וממיטה אסון כבד על סודאן. על פי הערכות, כעשרה מיליון בני אדם עומדים בסכנת רעב.

משאיות אספקה בדרך להעביר מזון לכ־13 אלף אנשים רעבים בדארפור, סודאן / צילום: Reuters, UNHCRinSudan
 משאיות אספקה בדרך להעביר מזון לכ־13 אלף אנשים רעבים בדארפור, סודאן / צילום: Reuters, UNHCRinSudan

עלו לפי שעה בתוהו נסיונות אמריקאיים להושיב את הצדדים הניצים סביב השולחן. ארה"ב וערב הסעודית הן המתווכות; איחוד האמירויות ואיראן הן הבוחשות העיקריות, לא תמיד מסיבות מובנות.

5לא מושלמת

רק לפני חמש שנים, ניו זילנד עמדה בראש רשימת הארצות המבוקשות ביותר להגירה. היא היתה פחות או יותר מושלמת.

לא עוד. סטטיסטיקה חדשה של ממשלת ניו זילנד מראה, כי 131 אלף בני אדם עזבו את ניו זילנד ב־12 החודשים שקדמו ליוני. רובם עוברים לאוסטרליה הסמוכה. בזמן משבר הקורונה, המוני ניו זילנדים חזרו הביתה בעידוד השלטונות, וזרים לרוב התדפקו על דלתותיה, כולל עשירים ועשירים מופלגים.

ההסבר הוא כלכלי, אם כי נתוני ניו זילנד היו מעוררים קנאה בהרבה מקומות אחרים: אבטלה של 4.7%, אינפלציה של 3.3% ואף לא פגיעה יחידה של טיל מעבר לגבול.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני . ציוצים (באנגלית) בטוויטר