קן גריפין מקרן סיטאדל עיצב מחדש את תעשיית קרנות הגידור, כשהוא בראשה

הביצועים של קרן סיטאדל שמוביל גריפין כמעט 35 שנה, משאירים הרחק מאחור קרנות גידור מתחרות וגם משברים עולמיים

קן גריפין / צילום: Reuters, David Swanson
קן גריפין / צילום: Reuters, David Swanson

קן גריפין רוצה שלכל מי שמבקר במשרדי קרן הגידור שלו יהיה ברור מי עומדת בראש וול סטריט. "מנהלת נכסי הגידור הרווחית ביותר בכל הזמנים", נכתב על דלתות המעלית במטה של קרן סיטאדל, המנהלת נכסים בהיקף 63 מיליארד דולר, במיאמי.

WSJ | איך מעריצות טיילור סוויפט שברו את הכלכלה 
WSJ |אריק שמידט חוזר בו מהטענה שגוגל עומדת מאחורי בינה מלאכותית בגלל עבודה מרחוק 

הטייטל מתייחס לדירוג לא רשמי בתעשייה שהושג לאחר שהקרן רשמה רווח שיא של 16 מיליארד דולר בשנת 2022. גריפין להוט לשתף את ההישג הזה עם כל העולם.

"הרווחנו יותר כסף מכל חברה בהיסטוריה של שוקי ההון", הצהיר גריפין בהתייחס לסיטאדל והחברה האחות, סיטאדל סיקיוריטיס (Citadel Securities). "לכאן באים כשרוצים לשנות את עולם הפיננסים".

לביטחון העצמי של גריפין יש כנראה תימוכין בביצועים של סיטאדל, שמתבססים על אסטרטגיות השקע המנצחות. גריפין לקח תעשייה שנשלטה זמן רב על ידי סוחרים בודדים כמו ג'ורג' סורוס ודיוויד טפר, וחילק אותה ליותר שחקנים, כשהוא מעסיק עשרות צוותים שמנהלים בעצמאות יחסית את התיקים שלהם.

ב-2023, הקרן הראשית של החברה רשמה תשואה של 15.3%, כשהיא דורסת את הממוצע בתעשיית קרנות הגידור שעמד על 7.4%. זה מסמל התאוששות חזקה מכמעט קריסתה במהלך המשבר הפיננסי של 2008-09.

חברות השקעות מגוונות יותר דוגמת סיטאדל נמצאות כיום במגמת עלייה. סיטאדל וכמה קרנות גידור דומות מחזיקות בכ-9% מנכסי התעשייה, אך מהוות יותר מרבע מהמשרות בקרנות הגידור וכ-30% ממשקל התעשייה בשוק המניות האמריקאי, לפי גולדמן זאקס.

גריפין, בן 55, ידוע כבוס הנמרץ והתובעני של סיטאדל, שמבט בעיניו הכחולות גורם לעובדים אי נוחות. הוא נחוש להישמר מפני שאננות, ואמר לאחרונה למשקיעים שמטרתו היא "לבנות את הצוות החזק ביותר בהיסטוריה של קרנות הגידור".

עם הון שמוערך בכ-42 מיליארד דולר, לפי בלומברג, גריפין מביא את אותה אנרגיה לחיים שמחוץ לחברה. הוא תרם כ-75 מיליון דולר לגופים שמרניים ולמועמדים רפובליקאים לבחירות השנה, מה שהציב אותו במקום השני ברשימת התורמים הגדולים בתקופת הבחירות הנוכחית, אחרי היורש הבנקאי טים מלון, לפי נתוני OpenSecrets .

גריפין תרם מאות מיליוני דולרים למרכז הסרטן ממוריאל סלואן קטרינג ולאוניברסיטת הרווארד, שבה קיבל את השכלתו. עם זאת, הוא השהה את התרומות להרווארד עקב טיפולה באנטישמיות בקמפוס (הוא מכנה סטודנטים אקטיביסטים באוניברסיטאות מובילות "פתיתי שלג ייללנים"). לאחר שדוחות המס שלו הודלפו לאתר החדשות ProPublica, הוא תבע את רשות המסים ואת משרד האוצר האמריקאיים, ובסופו של דבר קיבל התנצלות מהממשלה.

תיק הנכסים של גריפין כולל את הבית היקר ביותר שנרכש אי פעם בארה"ב, וכן בית היסטורי במיאמי שנבנה במקור עבור המועמד לנשיאות וויליאם ג'נינגס בריאן. הוא מתכנן לבנות את אחד מגורדי השחקים הגדולים בניו יורק ואחד כזה גם במיאמי, כדי ל הושיב בהם את הצוות ההולך וגדל שלו המונה כיום למעלה מ-4,600 עובדים. בשנת 2022, הוא העביר את המטה של ​​סיטאדל משיקגו לאחר אי הסכמה עם מושל אילינוי על פשע אלים.

בסוף כל שנה, גריפין מעביר שבועות שלמים בבחינת ההשפעה שהייתה לאלפי העובדים על החברה. הוא חוקר את בוחרי המניות שלו לגבי השקפותיהם. ובכלל מועמדים להתקבל לעבודה בסיטאדל נדרשים לעבור תהליך הערכה מקצועית ארוך, הכולל שאלות לגבי מטרות הילדות שלהם והישגיהם.

הוא אמר שההפסדים של החברה במהלך המשבר הפיננסי כבר אינם נושא מרכזי לשיחה בקרב משקיעים והוסיף בניצחון, "ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצחים".

בדיוק כפי שהוא נהנה להתפאר בהצלחותיו, כך הוא נהנה ללעוג למבקריו. הוא עדיין זוכר את שמה של קרן גידור מתחרה שהימרה נגד איגרות החוב של סיטאדל ב-2008, ובסופו של דבר מכרה אותן במחיר נמוך לאחר שעסקיה כשלו. לאחרונה הוא הזכיר בפני מנחה פודקאסט בנקאי כי פעם לעג לו על כך שסיטאדל שכר מדען טילים בימיה הראשונים. "30 שנה קדימה - הבנק שהוא עבד בו כבר לא פעיל, בעוד שסיטאדל וסיטאדל סקיוריטיס הן שתיים מהחברות החשובות ביותר בשווקים הפיננסיים", ציין גריפין.

קן גריפין

אישי: בן 55, גדל בפלורידה. בתיכון שיחק בקבוצת כדורגל של התיכון, למד תכנות והקים עסק למכירת תוכנות חינוכיות.

מקצועי: למד כלכלה בהרווארד וסחר באג"ח מחדר המעונות שלו. ייסד את קרן הגידור סיטאדל בשיקאגו בשנת 1990

עוד משהו: בין נכסיו, הבית היקר ביותר שנרכש אי פעם בארה"ב, וכן בית היסטורי במיאמי שנבנה במקור עבור המועמד לנשיאות וויליאם ג'נינגס בראון

סחר באג"ח מחדר במעונות הסטודנטים

קן גריפין גדל בפלורידה, ושיחק בקבוצת כדורגל של התיכון שהגיעה למקום השני במדינה, למד תכנות והקים עסק למכירת תוכנות חינוכיות בדואר כנער. הוא למד כלכלה בהרווארד וסחר באג"ח מחדר המעונות שלו.

את סיטאדל ייסד בשיקגו בשנת 1990. באותה תקופה, קרנות גידור טיפוסיות נוהלו על ידי מייסדים ששמו את שמם על הדלת וקיבלו לבדם את כל החלטות ההשקעה - מה לקנות או למכור. חברות כאלה עם מנהל יחיד התמקדו לרוב באסטרטגיית השקעה אחת או בסוג נכסים מרכזי. גריפין העדיף גיוון והתרחבות.

מאג"ח להמרה, גריפין הרחיב את סיטאדל לארביטראז' סטטיסטי, סוג של מסחר כמותי, ב-1994; אחר כך לבחירת מניות ב-2001 ולהשקעה בסחורות ב-2002. הכוונה האסטרטגית של החברה הייתה להציע את האמצע בשוק, ולאזן בין השקעות ש עשויות לעלות בערכן לבין אלו שעלולות לרדת.

לאחר תקופה קשה באפיק המניות בסביבות 2006, גריפין והצוות שלו ביצעו התאמות כדי לשכלל את היכולות של בחירת המניות. מכאן ואילך, כל תיק נדרש לתמהיל של השקעות בחברות בגדלים שונים , שיעורי צמיחה , מגמות וגורמים אחרים. המטרה הייתה ליצור תיק עם רמה גבוהה של "סיכון יוצא דופן".

"איך תדע אם זה מזל או החלטות חכמות כשהייתה לך שנה טובה?", אמר אוליבר וייסברג, בכיר לשעבר בסיטאד לשמנהל כעת את Blue Pool Capital. "קן רוצה שתהיה רווחי, אבל הוא גם רוצה להיות בטוח למי יש כישרון השקעה אמין באופן עקבי" .

גריפין היה עובר לשבת קרוב לחטיבות שהיו בתחילת דרכן או התמודדו עם אתגרים. כשנדרש לחברה מסד נתונים חדש לניטור עמדות ועסקאות, גריפין קנה ספר בנושא ותכנת אותו בעצמו.

תחרות מול "אנשים בפיג'מות"

המשבר הפיננסי של 2008-2009 קיצץ זמנית את כנפיו של גריפין . הקרנות העיקריות שלו ספגו הפסדים של 55%, וכמעט הטביעו את החברה. רק ב-2012 ההפסדים הללו הוחזרו במלואם.

סיטאדל החלה להיראות פחות כמו קרן גידור מסורתית ויותר כמו אוסף של קרנות גידור קטנות. גריפין השיק יחידות נוספות לבחירת מניות, שכל אחת מהן הורכבה מצוותים המתמקדים במגזרים ספציפיים, המנהלים את התיקים שלהם באופן עצמאי.

במבנה החברה, מעל תיקי הצוותים הבודדים נמצא "ספר מרכזי" - תיק השקעות שמנוהל באופן מרכזי ומקיים אינטראקציה עם התיקים ה צוותי י ם בחברה. מנהלי הצוות הזה עשויים לגדר הגנה על השקעה על ידי מכירת מניות שמספר צוותי Citadel חשופ ים אליהן, או להגביר את ההימורים שבוצעו על ידי צוותים ונראים כעתידים להצליח, לעתים קרובות מבלי שהצוותים האלה מודעים לכך.

דירוג קרנות הגידור הרווחיות ביותר הפך לגביע הקדוש של גריפין כאשר סיטאדל דורגה במקום החמישי בשנת 2017. הוא הציב לו יעד מרכזי לטפס בדירוג.

עד שנת 2018, חברות "מרובות -מנהלים" צמחו מהר יותר משאר התעשייה והחלו להוביל את גיוסי הקרנות הגדולים ביותר. עד אז, סיטאדל קיבלה יותר ביקוש ממשקיעים מכפי שיכלה ל ספק , מה שגרם לה להפסיק לגייס הון חדש באופן אקטיבי ולהתחיל להחזיר רווחים עודפים מדי שנה.

לאחר החזר כזה בתחילת 2020, גריפין הצהיר ב כינוס של מאות עובדי סיטאדל בשיקגו כי לא נמצאו הזדמנויות השקעה מספיק טובות עבור הכסף הזה.

השבועות הראשונים של התפשטות מגפת הקורונה הבהירו למשקיעים את הערך של קרנות גידור מרובות מנהלים: בשעה  מדד המניות העולמי ירד ב-20% בפברואר ומרץ 2020, קרנות הגידור איבדו יחד 7.3%, בעוד שחברות מרובות מנהלים ירדו בפחות מ-1%, לפי גולדמן זאקס. קרן הדגל של סיטאדל סיימה את אותה שנה בעלייה של 24.5%.

ייתכן שלביצועים אלה תרמה חזרה מוקדמת יחסית של העובדים למשרד, שם הם מצאו עצמם "מתחרים עם אנשים בפיג'מות", כפי שצייץ גריפין.

ארגזים של בננות

טירוף "מניות המם" של 2021 הגדיל את המוניטין של גריפין הרבה מעבר לוול סטריט, אך גם הפך אותו לאויב בקרב משקיעים פרטיים רבים.

בינואר 2021, סיטאדל ושותפיה סיפקו לקרן הגידור מלווין קפיטל חבל הצלה של 2 מיליארד דולר לאחר שזו ספגה הפסדים כבדים מהזינוק במניות רשת משחקי הווידאו GameStop. המהלך הזה משך את תשומת הלב של משתמשי הרשת החברתית שמתמקדת בעיקר בשוקי ההון, Reddit, שרצו להעניש את המשקיעים השורטיסטים (המוכרים מניות בחסר) .

כאשר אפליקציית המסחר Robinhood הגבילה את המסחר ב-GameStop ובמניות מם אחרות, נפוצו תיאוריות מופרכות ברשתות החברתיות כי מאחורי המהלך עמד לחץ של סיטאדל סקיוריטיס, חברת המסחר של גריפין שטיפלה בפקודות של לקוחות Robinhood.

מאוחר יותר זומן גריפין לקונגרס האמריקאי כדי להעיד על חלקן של החברות שלו בפרשה. חובבי המניות של רשת בתי הקולנוע AMC, אשר כינו את עצמם "קופים", שלחו ארגזי בננות למשרדים של סיטאדל. לצד זאת, מספר הטלפון הסלולרי של גריפין דלף והופץ באינטרנט ומתקשרים זועמים דרשו לדעת מדוע הגביל את המסחר במניות החביבות עליהם ב-Robinhood.

השנה הכי טובה אי פעם

גריפין נוטה להתקבע על סוגיות בעבודה השוטפת, כמו שגיאות בעיבוד נתוני מסחר, גם אם הן לא קריטיות לרווחיות החברה, שכן "ברגע ש חברה מראה סובלנות לשאננות בתחום כלשהו, זה יכול בקלות להתפשט לכל עבר".

גריפין גייס לסיטאדל מנהלים נוספים ששותפים לדחף שלו. ג'ואנה ולש, אלופה בפאוור ליפטינג (הרמת משקולות), הצטרפה ב-2017 כמנהלת סיכונים. פבלו סלאמה, טניסאי מוביל לשעבר מאקוודור שעלה לראש דרגות המנהלים בחטיבת המסחר של גולדמן זאקס, משמש כעת כמנהל ההשקעות המשותף של סיטאדל .

"אנחנו שוכרים אנשים שהם מנצחים מטבעם", אמר גריפין. "לנצח רק בפיננסים זה לרוב לא מספיק".

במקום להקים קרנות משלהם, מנהלי השקעות החלו להצטרף לסיטאדל ולחברות דומות כדי להוביל צוותים משלהם בתוך אותן חברות. זה הוביל לתחרות ערה בתעשייה, אפילו על סוחרים בינוניים, עם הצעות לחבילות שכר שיכולות להגיע לעשרות מיליוני דולרים.

אבל לעזוב עשוי להיות קשה הרבה יותר. עובדי סיטאדל שרוצים ל עבור למתחרים כפופים לסעיפי אי תחרות ממושכים, כסטנדרט בענף. סיטאדל הייתה גם בין קרנות הגידור הראשונות שהכפיפו עובדים להסכמי אי-התאגדות, המגבילים מעבר לחברות שאליהן עזבו חברי צוות שלהם לשעבר.

השנים האחרונות היו טובות לסיטאדל. בשנת 2022, תעשיית קרנות הגידור התערערה לאחר שהפדרל ריזרב החל להעלות את הריבית בארה"ב כדי להיאבק באינפלציה. קרנות עם השקעות גדולות במניות צמיחה ובסטארט-אפים טכנולוגיים נפגעו קשה במיוחד.

סיטאדל רשמה אז את השנה הטובה ביותר שלה אי פעם, כאשר קרן הדגל שלה הניבה תשואה של 38%. לכמחצית מהרווחים אחראית חטיבת הסחורות שלה, במיוחד בתחום הגז הטבעי. היחידה משתרעת על פני 25 צוותים שונים.

בשנת 2023, קרן הדגל של סיטאדל השיגה תשואה של 15.3%, תוך שהיא עוקפת מתחרים כמו Millennium ו-Point72, ומכפילה את הפער מהמדורגת הכי קרוב אליה, לפי LCH Investments.

מודל עמלות של אסטרטג הבלאק ג'ק

בעוד שרוב קרנות הגידור גובות דמי ניהול קבועים, סיטאדל גובה ישירות מהלקוחות את כל העלויות התפעוליות, לרבות משכורות, שכירת משרדים וטכנולוגיה. גריפין אימץ את מודל העמלות הזה ממשקיע מוקדם בסיטאדל, אדוארד ת'ורפ, פורץ דרך בוול סטריט ומחבר מדריך אסטרטגיות הבלאק ג'ק המתמטיות "Beat the Dealer". העלויות בקרנות דוגמת סיטאדל יכולות להגיע ליותר מ- 7% מהנכסים בשנה, לפי ברקליס .

השנה, עלתה הקרן הראשית של סיטאדל ב-8.8% עד סוף יולי, וגריפין מתמקד בשמירה על היתרון שלו.

חברות חדשות מחקות את האסטרטגיות של סיטאדל, והמתחרים מנסים לגנוב לה את העובדים עם הצעות שכר גבוהות עד פי 10 לעתים.

"חלק מהמתחרים שלנו שמגייסים מכאן באגרסיביות לפעמים פשוט יזרקו מספרים לחלוטין לא רציונליים באוזני אנשים. אז כל מה שאתה יכול להגיד זה 'אלוהים יברך אתכם, בהצלחה ולהתראות'", אמר גריפין.

הוא גם מתבטא יותר ויותר נגד הרגולציה הפיננסית שהוא רואה בה כמזיקה. סיטאדל הייתה מעורבת בתביעה השנה לבטל חוקים חדשים של רשות ני"ע המסדירים את התנאים והגילויים הנדרשים מקרנות גידור, שהסתיימה בניצחון .

בפברואר האחרון נסע גריפין לפינלנד לאירוע השנתי של צוות הסחורות של סיטאדל . על אגם קפוא, הוא נהג במכונית ספורט מקלארן במירוץ מול כמה מהמרוויחים הגדולים של סיטאדל. צוות סיטאדל שיחק גם משחק בשם euchre, משחק קלפים של המערב התיכון.

מנהל תיקים מצוות מסחר בגז הפיזי של סיטאדל ניצח במירוץ המכוניות, אבל גריפין יצא בראש במשחק euchre .