פסק הדין שעשוי לשנות את השכר בתחום המכירות

לידיעת המעסיקים: אושר ניהול תביעה ייצוגית שהגישו עובדי חברת איי.די.איי, בטענה כי תשלום השעות הנוספות מתבסס על שכר הבסיס, ללא עמלות המכירות

שעות נוספות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
שעות נוספות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פסק דין חדש של בית הדין הארצי לעבודה עשוי לשנות את כללי המשחק לטובתם של נציגי מכירות. בית הדין אישר ניהול תביעה ייצוגית המבקשת שהתשלום לעובדים עבור שעות נוספות יכלול גם את העמלות שקיבלו על עסקאות.

שלושה פסקי דין בשבוע | "ערלות לב": עיריית תל אביב חויבה לשלם עשרות אלפי שקלים
מטעמי יעילות: בג"ץ הוציא צו על תנאי בעתירה לחידוש ביקורי הצלב האדום לאסירים פלסטינים

התביעה הוגשה על ידי שני נציגי מכירות טלפוניים שעבדו במוקד של ביטוח הרכב והאופנועים בחברת איי.די.איי. העובדים קיבלו שכר בהתאם לשעות העבודה שעבדו, כולל תשלום בגין שעות נוספות אם היו כאלה, ובנוסף עמלות עבור מכירות. העמלות חושבו כחלק מהשכר הרגיל, שעל בסיסו חושבו גם חלק מהתנאים הסוציאליים, ובהם דמי חופשה והפקדות לפנסיה. עם זאת, העמלות לא נכללו בחישוב השכר לצורך תשלום השעות הנוספות. בית הדין האזורי לעבודה, שדחה את תביעת העובדים, קבע כי העמלות משולמות עבור הישג המכירה וללא קשר לזמן שלקח לבצע אותה, כך שלא ניתן לשייכה דווקא לשעות עבודה נוספות.

היועמ"שית לא התערבה

בתביעה שהוגשה לפני מספר שנים נגד חברת האופנה קסטרו, קבע בית הדין הארצי לעבודה שלא ניתן לקבוע באופן גורף כי עמלת מכירה היא חלק מהשכר הרגיל לצורך תשלום שעות נוספות. השופטים קבעו אז, כי יש להכריע בכל מקרה לפי הנסיבות. לדוגמה, לבחון האם משולמת עמלה עבור כל עסקה או עבור עסקאות מעל רף מסוים, האם העסקה בוצעה בזמן נתון או לאורך תקופה, והאם השכר מבוסס על עמלות. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, סירבה להתערב במקרה של עובדי איי.די.איי, והפנתה לכללים הללו.

השופטות סיגל דוידוב־מוטולה ולאה גליקסמן קיבלו בדעת רוב את טענת עובדי איי.די.איי ואישרו את ניהול התביעה כייצוגית. לפי החלטתן, יש לחשב את העמלות כחלק מהשכר בהתאם לחוק, הקובע שהשכר הרגיל כולל את כל התוספות המשולמות לעובד. החלופה לכך היא שעובד המקבל עמלות בלבד לא יהיה זכאי כלל לגמול שעות נוספות, וזאת בניגוד לתכלית החוק. בית הדין הטיל הוצאות משפט בגובה 80 אלף שקל על איי.די.איי.

פסק הדין עלול לעורר חשש בקרב מעסיקים המשלמים עמלות מבלי להביאן בחשבון בחישוב השעות הנוספות, אך עו"ד ערן שוהם, שותף מנהל במשרד דפנה שמואלביץ ושות', שלא ייצג בתיק, מרגיע ומסביר כי בית הדין אישר שההכרעה תיעשה לפי הנסיבות, ומקרים אחרים עשויים להוביל למסקנה שונה.