עתירה לבג"ץ: לבטל את מינוי דני לוי למפכ"ל המשטרה

יממה לאחר שהממשלה אישרה את מינוי דני לוי למפכ"ל המשטרה, הוגשה היום עתירה לבג"ץ מטעם התנועה לאיכות השלטון בדרישה לביטולו • לדברי העותרת, בהליך המינוי ובכשירותו של לוי לתפקיד נפלו שורה של פגמים מהותיים, וההחלטה למנותו לוקה בחוסר סבירות קיצוני

רב-ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה
רב-ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה

המינוי של ניצב דני לוי למפכ"ל המשטרה מגיע לבג"ץ. יממה לאחר שהממשלה אישרה את מינוי מועמדו של השר לבטחון לאומי, איתמר בן גביר, ולוי נכנס לתפקידו בטקס שאליו לא הוזמנה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הוגשה היום עתירה לבג"ץ בדרישה לביטול המינוי.

לוין הציע למנות את אלרון לנשיא העליון לשנה; העותרים דוחים את הפשרה
 תלמה נסיעות תובעת את החברה שרכשה מחצית ממניותיה

בעתירת התנועה לאיכות השלטון נטען כי ההחלטה למנות את לוי לוקה בחוסר סבירות קיצוני ומהווה פגיעה חמורה בעקרונות יסוד של המשפט המנהלי ובאמון הציבור במערכת אכיפת החוק. העתירה מבקשת מבג"ץ להוציא צו על תנאי וצו ביניים שיעכבו את המינוי, ולקבוע דיון דחוף בנושא.

לדברי העותרת, בהליך המינוי ובכשירותו של לוי לתפקיד נפלו שורה של פגמים מהותיים. בין היתר, נטען כי לוי הוא בעל הניסיון המועט ביותר בקרב הפיקוד הבכיר במשטרה, וכי בתפקידו כמפקד מחוז חוף נרשמה תחת פיקודו עלייה חדה במקרי פשיעה חמורה. בהקשר זה יצוין כי לוי הועלה לדרגת ניצב לפני כשנה בלבד.

העתירה תוקפת את המינוי של לוי גם בגלל קירבתו, לכאורה, לבן גביר, בגלל חוסר עצמאותו מול השר שמינה אותו, ועל רקע מה שמתואר כנכונותו של לוי למלא אחר רצונו של השר. בתנועה לאיכות השלטון מביאים לצורך כך את הדוגמא סביב קידומו של מאיר סוויסה לדרגת סנ"צ, וזאת חרף הודעת היועצת המשפטית לממשלה כי המינוי נעשה בניגוד לחוק - הודעה שאותה דחה בן גביר בפומבי והבהיר כי בכוונתו לעמוד מאחורי הקידום.

עוד נטען בעתירה כי הפגמים במינויו של לוי חמורים במיוחד לנוכח התיקון לפקודת המשטרה, אשר הרחיב את סמכויותיו של בן גביר תוך פגיעה בעצמאות המשטרה והמפכ"ל. לפי העתירה, בנסיבות אלה יש חשיבות עליונה למינוי מפכ"ל עצמאי ושאינו בלתי תלוי בגורמים פוליטיים.