שוק ההנפקות הראשונות נעשה מהוסס

חשש מחוסר יציבות בשוק עלול לעכב עוד יותר את ההתאוששות ברישומים חדשים למסחר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט. יותר ויותר חברות דוחות את ההנפקה / צילום: ap, Richard Drew
רצפת המסחר בבורסת וול סטריט. יותר ויותר חברות דוחות את ההנפקה / צילום: ap, Richard Drew

ספטמבר הוא חודש פופולרי להנפקה של חברות לציבור. אבל התנודתיות של החודש האחרון בבורסה הביאה כמה חברות להקפיא את תוכניות ההנפקה שלהן. הקונצנזוס הגובר בקרב חברות השוקלות הנפקות ראשוניות הוא להמתין לשנה הבאה. כך לדברי בנקאים, עורכי דין ומנהלי תאגידים רבים. זו לא רק ההפכפכות האחרונה בשוק, הם אומרים, אלא הסיכוי שהמערבולת הזו עלולה להתפתח שוב, לנוכח חוסר הוודאות בנוגע לבחירות לנשיאות בנובמבר ולמידה שבה יוריד הפדרל ריזרב את הריבית השנה.

מה אמר מנכ"ל החברה המבטיחה בעולם למשקיעים רגע אחרי הדוחות
הרווח התפעולי של שטראוס נפגע בשל עליית מחירי הקקאו בעולם

החברות חוששות

בשבוע שעבר, דחתה חברת הטכנולוגיה הסינית לרכבים אוטונומיים WeRide את ההנפקה שלה, ואמרה שהיא זקוקה לזמן נוסף כדי להשלים את הכנת המסמכים. חברת מכירת הכרטיסים StubHub דחתה בחודש שעבר את השקת ה'רוד שואו' שלה למשקיעים עד לספטמבר, לכל המוקדם, אם כי כמה אנשים המכירים את ההנפקה אומרים שהיא צפויה להתעכב עד 2025.

בין החברות הנוספות שמתלבטות בנוגע להנפקות ראשוניות בסוף 2024 נכללת גם יצרנית שבבי הבינה המלאכותית Cerebras, לפי אנשים שמכירים את הנושא.

ההערכה שההנפקות הראשוניות יחזרו רק בשנת 2025 נשמעת שוב ושוב מאז האביב, לדברי קליי הייל, מנהל משותף של תחום שוקי המניות בוולס פארגו. הייתה אופטימיות מסוימת שסוף 2024, לפחות, יהיה עמוס יותר, אך נראה שהתנודתיות האחרונה בשוק ניפצה את התקוות הללו כמעט לחלוטין. "לתכנן לעשות עסקאות ברבעון הרביעי זה באמת קשה, אלא אם כן אתה יודע שהשוק נהדר", אמר הייל.

עד כה השנה, חברות שהונפקו לציבור בארה"ב גייסו כ־25 מיליארד דולר, לפי Dealogic. זהו נתון שנמוך מן הממוצע השנתי של 55 מיליארד דולר בעשור האחרון.

אחד מחלונות ההזדמנויות הפופולריים להנפקה של חברות הוא בשבועות שלאחר 'יום העבודה' (2 בספטמבר), אחרי קיץ איטי בדרך כלל, אך לפני מועד הגשת הדוחות הכספיים הרבעוניים של חברות רבות.

אוגוסט הזה היה רחוק מלהיות שקט. מוקדם יותר החודש, דוח תעסוקה מאכזב ויציאת האוויר מטרנדים פופולריים בשוק הניעו מכירה מוגברת של מניות. המדדים הגדולים בארה"ב חזרו לטפס בימים שלאחר מכן, אחרי שפורסמו נתונים מרגיעים יותר על הכלכלה.

ובכל זאת, הנסיגה התרחשה רגע לפני שחברות השוקלות כניסה למסחר בספטמבר ובתחילת אוקטובר יצטרכו להחליט האם להגיש בקשה פומבית לרגולטורים. לאחר הגשת הניירת הזו, חברות צריכות להמתין 15 ימים לפני שהן יכולות להשיק את תהליכי ה"רוד שואו" שלהן כדי לגייס משקיעים.

הקושי בהנפקות חדשות התחיל בסוף 2021, לאחר שנה וחצי של צמיחה אינטנסיבית, התקרר שוק ההנפקות הראשוניות כאשר הפד אותת על כוונתו להתחיל להעלות את הריבית. מניות של חברות שהציגו צמיחה גבוהה אך עדיין לא היו רווחיות נפלו עם סיומו של עידן "הכסף הקל".

יש סיבות לאופטימיות

אבל השנה הגיעו כמה נקודות אור. רדיט, חברת המדיה החברתית משולחת הרסן, ערכה את הופעת הבכורה שלה כשהנפיקה לראשונה במרץ, ומנייתה עלתה ב־48% ביום המסחר הראשון. שוויה עדיין גבוה ביותר מ־70% ממחיר ההנפקה שהיה 34 דולר והיא נסחרת לפי שווי של 9.66 מיליארד דולר. מוקדם יותר הקיץ, גייסה חברת האחסון בקירור Lineage יותר מ־4 מיליארד דולר בהנפקה הראשונית הגדולה ביותר של השנה בארה"ב, ומנייתה עלתה ב־3.6% ביום הראשון.

גם התיאבון של המשקיעים לחברות קטנות יותר גדל. מאז סוף יוני, מדד ראסל 2000 של חברות קטנות יותר עלה בביצועיו על ה־S&P 500 ביותר מ-5 נקודות אחוז. משום שרוב ההנפקות הראשוניות מיועדות לחברות קטנות יחסית - ששוויין נמוך מ־5 מיליארד דולר בעת ההנפקה - הרווחים האחרונים של קבוצה זו מעודדים.

ובכל זאת, חברות שהונפקו לאחרונה אינן מצליחות במיוחד: רוב החברות שערכו את הופעת הבכורה שלהן בשנתיים וחצי האחרונות נסחרות כיום מתחת למחירי ההנפקה הראשונית שלהן.