אי.בי.אי רומזת: סוכנות נטו פיננסים תתקשה לעמוד בהתחייבויותיה לעובדים

על רקע המשבר התזרימי בו נתונה נטו, מחריף הסכסוך בינה לבית ההשקעות המעכב לטענתה העברת 5 מיליון שקל לסוכנות • אי.בי.אי: נמשיך לעמוד על זכויותיהם של סוכני נטו אם כי לצערנו, נראה כי בהמשך הדרך נאלץ לעשות זאת לבדנו" • נטו: ""אין שום הגיון או בסיס משפטי שגוף שמחזיק כספים בנאמנות ייקח את הדין לידיו"

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי
אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

תגובה חריפה שפרסם אתמול (ג') בית ההשקעות אי.בי.אי למכתב שנשלח אליו מטעם סוכנות הביטוח נטו פיננסים, אשר נתונה במשבר תזרימי, מלמד על עומק המשבר ביחסי הצדדים, וכן מה חושבים באי.בי.אי על עתידה של נטו: "צר לנו כי בעלי השליטה בנטו בחרו לירוק לבאר ממנה שתו במהלך השנה האחרונה", נכתב שם. "אי.בי.אי תמשיך לעמוד על זכויותיהם של סוכני נטו, אם כי לצערנו - נראה שבהמשך הדרך ניאלץ לעשות זאת לבדנו".

פרשנות | בחסות המלחמה והממשלה: חיים עם אינפלציה וריבית גבוהה הם הנורמלי החדש 
המשקיע הוותיק נוטש: "אף אחד לא מעוניין לקנות מכוניות של טסלה" 

בכך רומזים כנראה באי.בי.אי כי נטו תתקשה להמשיך ולהתנהל באופן שוטף. בימים הקרובים אמורה נטו לשלם משכורות לסוכני הביטוח ולעובדיה, מה שיעמיד במבחן את יכולתה התזרימית. מהסוכנות נמסר כי "אנחנו בטוחים שהמשכורות ישולמו בדיוק כפי ששולמו ב-30 השנים האחרונות".

במכתב ששלחה נטו לאי.בי.אי ולחברה הבת שלה ארבע עונות, היא דורשת לקבל באופן מיידי יותר מ-5 מיליון שקל, שאותם הן מעכבות זה כחודש. במכתב ששלח עו"ד גיא גיסין, מטעמה של נטו, למנהלי שתי החברות, דייב לובצקי ומורן סיטון בהתאמה, הוא מציין כי "נטו שומרת על מלוא טענותיה וזכויותיה לתבוע את נזקיה לרבות אלה שטרם התגבשו, הרובצים לפתחם של ארבע עונות, אי.בי.אי ונושאי המשרה שלהן, אשר יזמו, תכננו והוציאו אל הפועל את המהלכים הפוגעניים נגדה".

מאי.בי.אי וארבע עונות נמסר בתגובה: "מובן לנו כי צל החקירה הפלילית המרחף מעל בעלי השליטה בנטו, הבקשה לתביעה ייצוגית בפרשת וולת'סטון והמצב הכלכלי אליו הם הביאו את החברה כתוצאה מניהולם הכושל מביאים אותם לתגובות שאינן רציונאליות, ואנו בוחרים שלא לשפוט אותם בשעה קשה זו".

"אי.בי.אי לא מעבירה את הכסף"

בית הסוכן נטו פיננסים של עידן כץ ואילן בן ישי הוא מהגדולים בישראל, כאשר הוא מאגד תחתיו כמעסיק 665 עובדים, מהם כ-200 סוכנים, ואחראי עבור לקוחותיו על כ-28 מיליארד שקל, רובם מנוהלים אצל הגופים המוסדיים הגדולים בארץ, וחלקו בהשקעות אלטרנטיביות. אי.בי.אי, באמצעות ארבע עונות, רכשה אשתקד 30% מתזרים המזומנים העתידי של נטו בתמורה להזרמת עשרות מיליוני שקלים.

חלק מהבעיה התזרימית של נטו נובעת מכך שעל פי ההסכם בין הצדדים, אי.בי.אי סולקת עבורה את התשלומים מהגופים הפיננסיים המיועדים לסוכנות ונטו מעבירה את הכסף לסוכנים. מנטו נמסר כי מתזרים המזומנים שמועבר לאי.בי.אי 95% שייכים לסוכני הביטוח ולנטו: "אין שום הגיון או בסיס משפטי שגוף שמחזיק כספים בנאמנות ייקח את הדין לידיו ויחליט שרירותית שהוא לא מעביר כסף". באי.בי.אי טוענים מנגד כי העבירו את כל הכספים שהם חייבים לה.

נטו נקלעה לסחרור לאחר שהסוכנות החליטה לקנות מלקוחותיה כ-100 מיליון שקל השקעות שביצעו האחרונים בקרן הנדל"ן וולת'סטון - הנמצאת בשליטה משותפת של בעלי נטו כץ ובן ישי, וכן של איש שוק ההון ירון פיטארו. בינתיים רכשה נטו מלקוחותיה השקעות בכ-50 מיליון שקל.

קרן וולת'סטון נמצאת בימים אלה במרכז חקירה של רשות ני"ע בה היא נחשדת בשורה של עבירות: הצעה ומכירה ללא תשקיף; קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ייעוץ ללא רישיון וקבלת טובת הנאה ועבירות הלבנת הון בין השנים 2018-2023.


מנטו נמסר בתגובה: "מאז ספטמבר שנה שעברה מאז נכנסה העסקה לתוקף - כל העמלות נסלקות דרך אי בי אי - ארבע עונות.

"הכסף של נטו נמצא אצלם בנאמנות, ולא בנטו. איי בי איי נאמנים על הכסף של נטו.
מכל תזרים המזומנים שמועבר אל IBI - רק כ- 5% מגיעים לארבע עונות. כל יתר 95% שייכים לסוכנים ולנטו!

"אין שום הגיון או בסיס משפטי שגוף שמחזיק כספים בנאמנות ייקח את הדין לידיו ויחליט שרירותית שהוא לא מעביר כסף.

"לכן אנחנו בטוחים שהמשכורות ישולמו ב 9 לחודש בדיוק כפי ששולמו ב 9 לחודש הקודם ועמלות הסוכנים ישולמו עד ה 15 לחודש כמו שנעשה ב 30 השנים האחרונות. איביאי וארבע עונות יודעים היטב שעיכוב הכספים נעשה תוך הפרת חובות נאמנות ואמונים שלהם ושל מנהליהם באופן אישי.

"זה בעצם לב ליבו של הסיפור. אם העמלות היו ממשיכות להכנס ישירות לנטו כפי שהוזרמו ב-30 השנים האחרונות המצב התזרימי של נטו היה שונה לחלוטין ולא היתה כל בעיה.

"אי בי איי ומנהליה מנסים להוביל לפגיעה בנטו כדי לנסות ולהשתלט על נכסים שאינם שלהם תוך הפרת חובות נאמנות. והכל בסופו של דבר על חשבון הסוכנים והלקוחות.

נטו פועלת במרץ למציאת פתרונות חלופיים ותעמוד כתמיד על הגנת זכויות הסוכנים ויתר בעלי האינטרסים והזכויות".