נמיביה מנעה מספינה שנחשדה כמובילת אמל"ח לישראל מלעגון בנמל ואלוויס ביי שבמדינה, הממוקמת בדרום־מזרח יבשת אפריקה. מי שעמדה מאחורי ההחלטה היא שרת המשפטים המקומית, איבון דאוסב.
לפי דיווח באתר "ניו ארה", רשות הנמלים הנמיבית קיבלה הוראה למנוע מהספינה MV קת'רין, ששטה עם דגל פורטוגל, להיכנס למים הטריטוריאליים הנמיביים. זאת משום שעל פי שרת המשפטים המקומית, "זה יהווה הפרה של ההתחייבויות הבינלאומיות" של הממשל בווינדהוק. "הספינה מובילה חומר נפץ לישראל", מסרה דאוסב, לאחר שארגוני זכויות אדם טענו בפני הממשל כי עגינה של הספינה עלולה להוות פגיעה בזכויות אדם.
שרת המשפטים ציינה כי המשטרה המקומית ביצעה חקירה בנושא הספינה, ורק לאחר מכן התקבלה ההחלטה. הממשל בווינדהוק מבקר את ישראל בגין מלחמת חרבות ברזל והמלחמה ברצועת עזה, במסגרת עמדה שדומה לשכנה, דרום אפריקה. "הצעד שלנו משקף את תמיכתנו בפלסטין", אמרה דאוסב. "אני קוראת לכל מדינות אפריקה לנקוט בפעולה דומה, ומגנה את רצח העם שמתרחש נגד הפלסטינים".
לפי הרישומים באתר Marine Traffic, ספינת המטען הכללי שאורכה 130 מטרים יצאה מנמל האי פונג שבוייטנאם ב־22 ביולי. לאחר מכן, לפי Vessel Finder, היא ביצעה עגינה קצרה במשך כחמש שעות בסינגפור - בטרם יצאה לשיט הממושך מערבה. בעקבות מתקפות המורדים החות'ים במרחב הים האדום, הספינות ששטות מהמזרח הרחוק לים התיכון נדרשות לשוט לעבר כף התקווה הטובה. השיט הארוך יותר דורש עצירה בדרך למיצר גיברלטר לצורך תספוקת, ובמקרה הזה סירבה נמיביה להיות כזו.
זו לא התקרית היחידה
נמיביה אינה המדינה הראשונה בנתיב השיט דרך מיצר גיברלטר, שאוסרת על ספינה שמובילה אמל"ח לישראל לעגון אצלה. בחודש מאי, ב־16 במאי, החליטה ספרד לסרב לאפשר לספינה שהובילה חומר נפץ מהודו לישראל לעגון בנמליה. לפי שר התחבורה הספרדי אוסקר פואנטה, האוניה "מריאן דניקה" ( Marianne Danica) פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי, בטרם סורבה. ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מנמל צ'נאי ב־8 באפריל, כאשר לפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ.
יום לפני הסירוב לעגינת מריאן דניקה, עצרה ספינת המכולות "בורקום" (Borkum), ששטה עם דגל אנטיגואה וברבודה, מרחק קצר לפני כניסתה לקרטאחנה. פעילים פרו־פלסטיניים הפגינו בנמל, ואנשי שמאל מהפרלמנט האירופי שלחו מכתב לראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס, בדרישה למנוע את עגינתה, בשל החשד שהיא מובילה אמל"ח לישראל. עוד בטרם קיבלו במדריד החלטה, הספינה החליטה לבטל את עגינת הביניים בקרטאחנה - והמשיכה לנמל קופר בסלובניה.
לפי "אל־ג'זירה", ספינה זו, שיצאה אף היא מנמל צ'נאי, הכילה אמל"ח שנשלח לנמל אשדוד. הארגונים הפרו־פלסטיניים טוענים כי בורקום הכילה 20 טונות מנועי רקטות, 12.5 טונות רקטות חומר נפץ, 1,500 ק"מ חומרי נפץ ו־740 ק"ג של חומרים ייעודיים לארטילריה. בדיווח של סוכנות הידיעות הקטארית, נטען כי תחת סעיף סודיות, נאסר על העובדים לנקוב בשמה של תעש, שמאז 2018, הפכה לחברה בת של אלביט. המפעילה של הספינה, MLB הגרמנית, הכחישה בפני "אל־ג'זירה" ומסרה כי "הספינה לא העמיסה שום אמל"ח או מטען אחר לישראל".
בניגוד מוחלט למדיניות הספרדית של מניעת עגינה של ספינות שנחשדות בקשר למלחמת "חרבות ברזל", השכנה מן הגדה הדרומית של מיצר גיברלטר, מרוקו, אישרה לאחרונה לנחתת החדשה של צה"ל, אח"י קוממיות, לבצע אצלה עגינת ביניים - כפי שנחשף לראשונה בגלובס. אותו פרסום הוביל למחאות שונות ברחבי מרוקו, כולל בטנג'יר, העיר שבה עצרה אח"י קוממיות, כאשר מי שעודדו את הזעם ברשתות החברתיות היו גורמים מאלג'יריה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.