למרות התנודתיות: אוגוסט היה חודש ירוק לחוסכים. ומה קרה למסלולי ה-500 S&P?

המסלולים הכלליים והמנייתיים רשמו תשואה חיובית של 1%, בעיקר בזכות שוק ההון המקומי • המסלולים מחקי מדד ה-S&P רשמו דווקא ירידה, וזאת בגלל התחזקות השקל, כך על פי הערכת בית ההשקעות מיטב • עם זאת, מתחילת השנה, ה-S&P עדיין בתשואה עודפת משמעותית

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

התשואות החיוביות של חודש אוגוסט בשווקים כמעט יכולות לגרום לכולנו לשכוח שבתחילת החודש, נפלו המדדים בוול סטריט בעוצמה, כשהנאסד"ק אף השלים ירידה של יותר מ-10% מהשיא, זאת עקב הפחד שהשתלט לרגע על השווקים, בגלל משבר הנזילות שהיה בשוק היפני. אלא ששוב נדמה כי הסבלנות משתלמת - מהר מאוד השווקים תיקנו את הירידות הללו וחתמו גם את חודש אוגוסט בעליות.

אלטשולר שחם המשיך לאבד כספי לקוחות ביולי, אבל יש לו סיבה לאופטימיות
קרב הבלימה של אלטשולר, הצמיחה של מור ומדוע מניות הגמל שלהם מדשדשות

בשוק ההון המקומי, העליות אף היו חדות יותר, וסידרו לחוסכים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות תשואה חיובית ממוצעת באוגוסט של 1% במסלולים הכלליים, כך על פי הערכה של אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה. המשמעות היא גם כי מתחילת השנה, מציגים המסלולים הכלליים תשואה נאה של 7.8%, כאשר מדובר בחודש שביעי מתוך שמונה של תשואה חיובית בשנה הנוכחית.

באופן מפתיע, על־פי ההערכה, גם התשואה במסלולים המנייתיים צפויה להיות זהה לזו של המסלולים הכלליים, זאת מאחר ששוק המניות המקומי רשם עליות חדות משמעותית מזה של השווקים מעבר לים, והמסלולים שחשופים יותר לחו"ל נהנו מכך פחות.

כך, מדד ת"א 35 עלה בחודש אוגוסט ב-4%, ת"א 125 ב-4.2%, ואילו בארה"ב נרשמה מגמה מעורבת, כאשר מדד ה-S&P 500 עלה אמנם ב-1.2%, אך מדד הנאסד"ק ירד ב-0.5%.

מנגד, מי שבולט לרעה בחודש אוגוסט הוא המסלול מחקה ה-S&P 500, שעל־פי הערכת מיטב, צפוי להציג תשואת חסר זה החודש השני ברציפות, כאשר הפעם מדובר על תשואה שלילית ממשית של 1.4%. הסיבה לתשואה השלילית במסלול מחקה המדד היא שהשקל התחזק מול הדולר בשיעור של כ-2.7%.

על־פי מיטב, התשואה הממוצעת של הקופות במסלולים הכלליים צפויה, כאמור, לעמוד על כ-1%, כאשר הטווח צפוי להיות צר יחסית וכל הקופות יציגו תשואות של 0.8% עד 1.2%, וכך גם המנעד בין המסלולים השונים כמו מנייתי ואג"ח. במיטב מסבירים זאת "בשל התשואות הדומות שהציגו אפיקים אלה".

באג"ח הקונצרני המקומי, נרשמה מגמה חיובית. התשואות של מדדי תל בונד 20, 40 ו-60 נעו בין 1.6% ל-1.9%. איגרות החוב הלא מדורגות עלו בשיעור של 0.9%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה ב-1.3%.

מדד איגרות החוב הממשלתיות עלה ב-1.2%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד עלו ב-1.8% ואיגרות החוב השקליות עלו ב-0.8%. איגרות החוב עם ריבית משתנה עלו ב-0.4%.

הערכת מיטב של תשואת קופות הגמל באוגוסט
 הערכת מיטב של תשואת קופות הגמל באוגוסט

מתחילת השנה: תשואה של 7.8%, ו-19% במחקה S&P

גם מתחילת השנה, המצב של החוסכים מצוין. על פי הערכת מיטב, המסלולים הכלליים עלו ב-7.8% ואילו המנייתיים נהנו אף יותר מהעליות בשווקים, ורושמים תשואה חיובית נאה של 13%. המסלולים מחקי המדד ממשיכים לבלוט לטובה מתחילת השנה, עם עלייה חזקה של כמעט 19%; במקרה הזה, הסיבות לכך נעוצות בביצועים העודפים של מדד ה-S&P 500, שעלה ב-17.2% מתחילת השנה, וכן בהיחלשות של 1% בשער הדולר, שהתווספה לביצועי המדד.

הערכת מיטב של תשואת קופות הגמל בין החודשים ינואר-אוגוסט 2024
 הערכת מיטב של תשואת קופות הגמל בין החודשים ינואר-אוגוסט 2024

עם זאת, במיטב מציינים כי גם השוק המקומי משתפר וכי מתחילת השנה, "גם בשוק המניות בישראל נרשמה מגמה חיובית חזקה תודות להתאוששות בחודשיים האחרונים". כך, מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה ב-12.2%, מדד ת"א 125 עלה ב-10.3%, מדד ת"א 90 עלה ב-6.6%, ומדד יתר 60 עלה בשיעור של 11.2%.