כ־600 מיליון דולר: עסקת הענק של התעשייה האווירית באירופה

סלובקיה רכשה שש מערכות הגנה אווירית מהתעשייה האווירית הישראלית, הראשונה מיועדת להתקבל בסוף השנה הבאה • סגן ההגנה הסלובקי קאלינק טען כי במהלך המשא ומתן בין הצדדים, הצליחו בכירי הממשל בברטיסלבה להפחית את המחיר של כל מערכת

ניסוי במיירט LRAD של חיל הים הישראלי / צילום: תע''א
ניסוי במיירט LRAD של חיל הים הישראלי / צילום: תע''א

ממשלת סלובקיה אישרה רכישת שש מערכות הגנה אווירית מדגם ברק MX של התעשייה האווירית תמורת 554 מיליון אירו (כ־615 מיליון דולר). כך הודיע סגן ראש הממשלה ושר ההגנה הסלובקי, רוברט קאלינק.

הוא סיפר לסוכנות הידיעות הממלכתית TASR, כי סלובקיה וישראל מנהלות כרגע מגעים על הסעיפים הסופיים של החוזה, שבמסגרתו המערכת הראשונה מיועדת להתקבל כבר בסוף שנת 2025. קאלינק טען כי במהלך המשא ומתן בין הצדדים, הצליחו בכירי הממשל בברטיסלבה להפחית את המחיר של כל מערכת מ־128 מיליון אירו ל־92 מיליון אירו, תוך שמימון נוסף יוסט לטובת הציוד הנלווה.

מערכת ברק MX תומכת במכ"מים ומשגרים שונים לכיסוי נגד מטוסי קרב, מסוקים, מלט"ים, טילי שיוט, טילי קרקע-אוויר וטילי קרקע-קרקע. המערכת מבוססת על מרכז שליטה חכם ומוכח מבצעית, המאפשר שילוב של טילים מיירטים נוספים: המיירט ברק MRAD לטווח קצר משוגר אנכית במהירות גבוהה, מותאם לטיפול באיומים בטווח של עד 35 ק"מ וכולל ראש ביות מכמ"י עם מנוע פולס אחד בלבד; המיירט ברק LRAD לטווח בינוני משוגר אנכית במהירות גבוהה, מותאם לטיפול באיומים בטווח של עד 70 ק"מ וכולל ראש ביות מכמ"י עם מנוע דו־פולסי; וכן המיירט ברק ER לטווח ארוך משוגר אנכית וכולל מנוע מאיץ, מנוע רקטי דו-פולסי וראש ביות מכמ"י מתקדם. הגדלת טווח היירוט של ברק ER מתבצעת באמצעות הוספת מאיץ רקטי והתאמת יכולות התקשורת והמכ"מ לטווח 150 ק"מ.

גברו על חברות אמריקאיות, צרפתיות ואיטלקיות

באתר "דיפנס ניוז" דווח שממשלת סלובקיה צפויה לשתף פעולה בתהליך הרכש עם התעשייה האווירית, שיכלול מכ"מים, טילים ואת הציוד הנלווה. "עד כמה שידוע לי", אמר קאלינק, "פנו לשתי חברות (מהענף הביטחוני של סלובקיה), אחת בבעלות ממשלתית ואחת בבעלות פרטית, בתחומי המכ"מים וייצור הטילים". שר ההגנה הסלובקי ציין גם על אילו מערכות גברה ברק MX: NASAMS של קונגסברג הנורבגית וריית'און האמריקאית, ו־ SAMP/T NG מסדרת "אסטר" שמייצר קונסורציום "יורוסאם", שנמצא בבעלות בחלוקה שווה (33%) של MBDA צרפת, MBDA איטליה, ות'אלס הצרפתית.

בניגוד לישראל, סלובקיה היא לא מדינה בעלת מוצא לים הפתוח. אזרבייג'ן, למשל, שוכנת לחופי הים הכספי, אבל אף היא ללא מוצא לים הפתוח. בנובמבר, הממשל בבאקו סגר בעצמו עסקה לרכישת ברק MX בסך כ־1.2 מיליארד דולר. העסקה בוצעה באמצעות משרד הביטחון הישראלי, ובמסגרתה משמשת התעשייה האווירית כקבלן ראשי בפרויקט.

בישראל, במסגרת ההכנות למתקפה האיראנית, צה"ל השתמש בתרגיל להפעלת LRAD כמפגן כוח. במסגרת אותה היערכות, חיל הים השלים בהצלחה ניסוי של המיירט, ששוגר מספינה מדגם סער 6 אח"י עצמאות. במהלך הניסוי שוגרה רקטה מדויקת לעבר מטרה שדימתה "נכס אסטרטגי בים" - מה שמתייחס ככל הנראה לאסדת גז, שהרי ספינות סער 6 תוכננו באופן ייחודי להגנה על האסדות של ישראל.