כשהריבית יורדת, צצים הרוכלים הנכלוליים

חברת ייעוץ השקעות קידמה תשואות שנתיות "מובטחות" של עד 17.1% - עד שכותב הטור של וול סטריט ג'ורנל התחיל לשאול שאלות

על המשקיעים להיות על המשמר מפני ניסיונות הפיתוי / צילום: Unsplash
על המשקיעים להיות על המשמר מפני ניסיונות הפיתוי / צילום: Unsplash

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

במשך יותר משנה היה קל במיוחד להשיג הכנסה גבוהה מהשקעות, כאשר אג"ח ממשלתיות לטווח קצר וקרנות כספיות בסיכון נמוך הניבו תשואה של 5% לפחות. כעת, כשהפדרל ריזרב צפוי להוריד את הריבית בארה"ב החודש, זה כבר לא יהיה כה פשוט. 

לכן, על המ שקיעים להיות על המשמר מפני ניסיונות הפיתוי מצד גופים שיבקשו לנצל את הכמיהה של אנשים להחזרים גבוהים.

היועץ שממליץ להסיט השקעה מענקיות הטכנולוגיה ליתר החברות ב-S&P 500
טרנד ההשקעות הלוהט והטיפים של מנהל ההשקעות הבכיר: "הפנסיה שלכם יכולה להיחתך בחצי"
בשווקים נערכים בדריכות לחודש הכי שלילי בוול סטריט

כך למשל, רצף הודעות שיווקיות מחברת ייעוץ השקעות בשם Yield Wealth גרם לגבות שלי להתרומם, כשראיתי בכמה אתרים שמקדמים תחת שמה של Yield "פיקדונות לזמן קצוב" ל-10 שנים, המבטיחים תשואות שנתיות של עד 17.1%. לשם השוואה, קרנות אג"ח עם תשואה גבוהה מניבות כ-7%.

המוצרים של Yield, על פי החברה שבסיסה בדאגלסוויל, פנסילבניה, "הציבו סטנדרט חדש בבנקאות" ו"הובטחו" בכיסוי ביטוחי של עד 10 מיליון דולר דרך רשת הכוללת את חברת הביטוח לויד'ס לונדון.

חוברת שיווק מקוונת לאחד מן המוצרים של Yield, שנקרא Mega High Yield Term Deposit (פיקדון לזמן קצוב בתשואות מגה-גבוהות) מספרת שהיא מציעה "תשואות עצומות ללא סיכון", והוסיפה כי "כל ריבית שאתה מרוויח 'נעולה' ואי אפשר לאבד אותה".

אתם יכולים "לנעול תשואה שנתית (API) של 15% לצמיתות", מוסיפה החוברת, ורומזת שהתשואה השנתית תהיה זמינה לנצח.

כאן הגבות שלי כבר ממש התפתלו.

תשואה אינה בנק ו"פיקדונות לזמן קצוב" אינם חשבונות בנק. למרות זאת, הציגו השבוע אתרים המזוהים עם Yield "פיקדונות" אחרים הטוענים שהם מבוטחים עד סך של 2 מיליון דולר על ידי התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות ((Federal Deposit Insurance Corp - FDIC.

ביטוח זה מוגבל בדרך כלל ל-250 אלף דולר, לכל מפקיד בכל מוסד. יותר מכך, אם ישות אינה בנק, היא אינה יכולה לשווק כיסוי FDIC, אלא אם כספי לקוחותיה מופקדים בבנק המבוטח על-ידי התאגיד הפדרלי.

יצרתי קשר עם החברה כדי לברר על הפיקדונות שלה לזמן קצוב, ולאחר מכן הסירה Yield את רוב האתרים הללו מהרשת.

קנת בויל, מנכ"ל החברה, מסר כי "המוצרים הללו מעולם לא הושקו, ו-Yield Wealth התפרקה מבלי לקחת כספים מעולם". לטענתו, חלק מהשיווק המקוון נעשה על ידי צדדים שלישיים ש"לא היו מורשים" לקדם את המוצרים של Yield, וכל החומרים היו "חלק משלב בדיקות".

במייל הפרטי כתב לי בויל כי Yield מושכת את ההצעות לפיקדונות לזמן קצוב משום שהיא ממתינה למיזוג עם Intellicapital Advisors, חברת השקעות בפונטה-ודרה ביץ', פלורידה, שניהלה כ-68 מיליון דולר לפי מה שדווח במסמכים שהוגשו לרשויות ((regulatory filing ביוני.

בויל אומר גם שהמוצרים של Yield Wealth "מעולם לא היו חיים", כלומר אף משקיע לא קנה אותם מעולם.

האותיות הקטנות מחביאות סיכון גדול

למרות זאת, השבוע, הציגו אתר של Yield, וחוברת מקוונת, עדויות לכאורה של אנשים שהשקיעו מיליונים במוצרים בעלי התשואה הגבוהה שלה - לרבות "קרול", "מנתחת פלסטית בדימוס" שהשקיעה כביכול 3.24 מיליון דולר בפיקדון לתקופה של 10 שנים המניב 9%.

בויל אומר שהאתר הזה היה רק "שומר מקום" וכי "יש להתעלם ממנו".

ל-Yield Wealth, נכון לדיווח שהעבירה לרשויות מראשית אוגוסט, לא היו לקוחות ולא כסף בניהולה. כשנשאל בויל כיצד חברה שאינה מנהלת נכסים יכולה להבטיח כיסוי ביטוחי של 10 מיליון דולר לכל בעל חשבון, השיב כי Yield טיפחה "יחסים אמינים עם ספקים מובילים... הבנויים על איכות ועל אמון בחזון האסטרטגי שלנו" (מלויד'ס לונדון נמסר כי אינה מגיבה על פוליסות ספציפיות או על מבוטחים).

באפריל הגישה Yield למכירה שתיים מהצעות הפיקדון לזמן קצוב שלה לפי תקנה D, שהיא חוק רשות ניירות ערך המתיר מכירה פרטית של ניירות ערך במינימום גילוי.

בויל מספר שהוא יוצא צבא ומפתח תוכנה ללא ניסיון כבנקאי או כמנהל כספים. הוא אומר שהוא רוצה להשתמש בטכנולוגיה פיננסית חדשנית כדי "ליצור פלטפורמה שבאמת מעשירה את חייהם של אנשים". עמיתו, כריס אוונס, הוא סוכן ביטוח בדגלאסוויל, פנסילבניה.

איך החבר'ה האלה ישיגו תשואות שהטיטאנים של וול סטריט היו מוכנים להרוג כדי להשיגן?

סקרתי מסמך הסכם לקראת הנפקה פרטית עבור פיקדון ה'מגה' לתקופה קצובה של Yield. המסמך, מתאריך 20 במרץ 2024, מזהיר כי 'מגה' כרוך ב"סיכונים מהותיים", וייתכן שהתשואות המוצהרות לא יושגו, והמשקיעים אמורים "להיות מסוגלים לעמוד בהפסד מוחלט של השקעתם".

הרי לכם "תשואות עצומות ללא סיכון".

השלב הבא בנכלוליות והתחזות

באחד מאתרי האינטרנט של Yield נאמר רק בשבוע שעבר שהכסף יושקע ב"תעשיות מרובות, לרבות המגזרים הרווחיים של כרייה ומינרלים נדירים".

שוב הגבות שלי התרוממו. כרייה אינה רווחית במיוחד, ומוזר עוד יותר שחברה צעירה ללא ניסיון בהשקעות תתמקד בתעשייה זו.

Yield עיצבה את אסטרטגיית ההשקעה המוצעת עבור הפיקדונות לזמן קצוב שלה לאחר הרצה של תיקים על ידי חברה "מצליחה" בשם Next Level Holdings, אומר בויל.

מי היא חברת Next Level? ובכן, זו חברה הטוענת כי היא מציעה השקעות "מבוטחות ומובטחות במלואן" "עם תשואות קבועות של עד 15.5% בשנה", שמנוהלת על ידי אדם בשם פול ריגן. הוא אמר שהוא מייצר רווחים גדולים על ידי ניצול ההפרשים בין מחירי הזהב בשווקים גלובליים.

בויל אומר כי Yield השיגה מימון חוב מ-Next Level, וכי אתרי האינטרנט שלה כללו כמה מוצרים שריגן המליץ להציג.

בשבוע שעבר נכתב בפרופיל של ריגן בלינקדאין שהוא היה בעבר סוחר באג"ח בעלות תשואה גבוהה בגולדמן זאקס. כשביררתי בגולדמן אם זה נכון, החברה ענתה כי אין לה תיעוד שהוא אי פעם הועסק שם. אחרי ששאלתי את ריגן על כך, נעלם עמוד הלינקדאין שלו. מאוחר יותר הוא שלח לי אימייל שבו כתב שהוא מתחרט על כך שהפרופיל "הכיל אי דיוקים", והוסיף: "לא עבדתי עבור גולדמן זאקס, ואני מתנצל על כל הבלבול שזה גרם".

תחת השם הנרי פול ריגן ג'וניור, נשלל רישיונו של ריגן לעסוק בתעשיית ניירות הערך לכל החיים בשנת 2004, משום שלא השיב לפניות של מה שמוכר כיום כסוכנות הרגולציה העצמית "the Financial Industry Regulatory Authority" (FINRA), המפקחת על עסקי הברוקראז'. בשנת 2005, נקנס אותו הנרי פול ריגן ג'וניור ב-60 אלף דולר על ידי הרגולטורים של ני"ע במדינת אורגון על זיוף מסמכים וגניבת כ-140 אלף דולר מלקוח מבוגר שסבל מדמנציה.

לדברי בויל, אחרי ששאלתי על הרקע של פול ריגן, הוא התעמת עמו. לדבריו, ריגן הודה בפניו כי נאסר עליו לקחת חלק בתעשיית ניירות הערך כשהיה "צעיר וטיפש".

ריגן טוען ש-Next Level אינה מגייסת הון באופן פעיל להנפקות שלה. בתחילה הוא אמר לי: "אין ספק שלא בדקת את העובדות כראוי". אבל לאחר מכן אישר לי באימייל ש"למרבה הצער" הוא הנרי פול ריגן ג'וניור.

"הסתרתי את שמי המלא כי אני מתחרט מאוד על העבר שלי ולא רציתי לחשוף את שלילת הרישיון", כתב ריגן. "אני מבין את החשיבות של שקיפות, ואני מתנצל באמת על כך שלא הייתי כן בקשר לזה קודם לכן. אני רוצה להבהיר שחברת Next Level Holdings , Yield או מר בויל לא היו מודעים לכך".

ועדיין, אין זה מצדיק את התנהלותה של Yield בפרסום של תשואות כה גבוהות תוך רמיזה שהן נטולות סיכון. כשנשאל על כך, אמר בויל שהמונח 'פיקדונות לזמן קצוב' "עבר תהפוכות מרובות, מה שהוביל לכמה סתירות". כן הוסיף כי "נראה שצוותי ה-IT והשיווק שלנו צריכים לערוך הרבה תיקונים".

והמשקיעים צריכים לערוך הרבה בדיקות נאותות - יותר מתמיד. ההצעות של Yield לא יהיו האחרונות מסוגן אם הריבית תרד. היא רק הייתה החלוצה בהסתערות עם הצעות לתשואה גבוהה, ללא סיכון כביכול.

לכן הקלישאה הישנה, "אם זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, זה כנראה באמת כך", היא שגויה לטעמי. אם זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, זה בהחלט כך.