חדשות 13 | שאלות ותשובות

אין הסכם, ואין הליך פיטורים: ועד עובדי חדשות 13 חוזר להיאבק

ברשת 13 מתקשים להגיע להסכם פרישה עם יוליה שמאלוב-ברקוביץ', אחרי המינוי קצר המועד למנכ"לית חדשות 13 - וזאת בניגוד להסכם שחתמה ההנהלה עם העובדים • גם הליך ההדחה בדירקטוריון נדחה • מדוע זה קורה, ואיזה צעד נוקטים העובדים? • גלובס עושה סדר

משרדי רשת 13. בעיגול: יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: Shutterstock, שלומי יוסף
משרדי רשת 13. בעיגול: יוליה שמאלוב-ברקוביץ' / צילום: Shutterstock, שלומי יוסף

חדשות 13 חוזרת לסחרור נוסף? ברשת 13 מתקשים לחתום על הסכם פרישה עם יוליה שמאלוב-ברקוביץ', אחרי המינוי קצר-המועד למנכ"לית חדשות 13 - וזאת בניגוד להסכם שחתמה ההנהלה עם העובדים, הקובע כי היא תודח ותוחלף. עם זאת, גם הליך ההדחה שאמור להתחיל בדירקטוריון חדשות 13 נדחה ונדחה. מה קורה פה, ואיזה צעד נוקטים העובדים? גלובס עושה סדר. 

הדרישה הלא שגרתית של שמאלוב-ברקוביץ' מרשת 13: שנו את החוזה כדי שאוכל לתבוע את עיתונאי הערוץ
האולטימטום של חדשות 13 לשמאלוב-ברקוביץ': הסכם או הדחה
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' מנהלת משא-ומתן לתנאי פרישה משופרים מחדשות 13

מה קרה עד כה? 

לפני מספר חודשים מינו בחדשות 13 את יו"ר הרשות השנייה לשעבר יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית החברה. העובדים התנגדו נחרצות למינוי, שמאלוב-ברקוביץ' ניסתה לקבוע עובדות בשטח, ולבסוף החליט מנכ"ל רשת, אמיליאנו קלמזוק, לחתום על הסכם עם העובדים כדי להדיחה.

עם זאת, ההסכם, שנחתם כבר לפני כמה שבועות, עדיין לא בא לידי ביטוי. בשבועות האחרונים שמאלוב-ברקוביץ' מנהלת משא-ומתן מול חדשות 13 כדי למקסם את תנאי הפרישה שלה, הן מצד הכסף והן מצד המוניטין שלה לטענתה שנפגע. ההסכם עמה טרם נחתם, ומנגד, הדירקטוריון מסרב להתחיל בהליך הדחה. 

מה מונע את ההסכם?

לפי מידע שהגיע לגלובס, נקודת המחלוקת המרכזית בין הצדדים היא נושא התביעות. ברשת 13 מעוניינים למנוע משמאלוב-ברקוביץ' לתבוע את רשת ואת עיתונאי החברה - בהם יו"ר ועד העובדים מתן חודורוב, והעיתונאי והפרשן רביב דרוקר. שמאלוב-ברקוביץ' דורשת שישנו את הסעיף הנ"ל, כדי שתוכל לתבוע על כך ששמה הטוב נפגע במהלך הפרשה, ולכן יש קושי לחתום על ההסכם. 

מה מעכב את ההדחה? 

הליך הדחה הוא מהלך מורכב, הכולל שימוע וליווי עורך דין, ולכן ברור שבחברה מעדיפים ששמאלוב-ברקוביץ' תחתום על ההסכם. קלמזוק יודע היטב שהגיע זמנה להיות בחוץ, אך הוא אינו יכול להוביל מהלך פיטורים בלי הדירקטורים מטעם הציבור של הרשות השנייה בדירקטוריון חדשות 13. מדובר בשלושה: היו"ר אייל דה פאו (שגם משמש כמנכ"ל זמני בחדשות 13, עד מינוי מנכ"ל קבוע); אברהם נתן, יו"ר רשות השידור לשעבר ומי שמזוהה עם מפלגת הליכוד; וד"ר יפעת בן חי שגב, לשעבר יו"ר מועצת הכבלים והלוויין.

בימים האחרונים התכנס הדירקטוריון פעמיים, וההחלטה הייתה לתת לשמאלוב-ברקוביץ' דד-ליין אחרון כדי לחתום על ההסכם, ואם לא, ייפתח הליך ההדחה. למרות שזה נראה אולטימטום קריטי, בחדשות 13 הצליחו לרוקן אותו מכוח ולדחות את הדד-ליין שוב ושוב.

מה התרחש בדירקטוריון? הרוב נותר לוט בערפל, אך לגלובס נודע כי חברי הדירקטוריון לא הסכימו אחד עם השני, והדיון האחרון התארך מאוד. על-פי ההערכות, בין הנציגים מטעם הציבור יש מי שמאפשרים לדיון להימרח ולא להסתיים עם קביעה. 

איך העובדים מגיבים? 

עובדי חדשות 13 מצפים כמובן לראות את רשת 13 עומדת בהבטחותיה, לפי ההסכם שנחתם בין הצדדים. בינתיים זה לא קורה. מצד אחד, בכל יום ובכל שבוע שחולפים, הנזק לחברת חדשות 13 מצטבר ותופח. היעדר מגישים, כתבים, עורכים ומפיקים, הרייטינג המדמם, היעדר הניהול וחוסר היציבות והוודאות - כל אלה פוגעים בחברה.

מצד שני, העובדים רוצים לתת לחברה לנהל את הדברים כראוי, ולא להתערב יתר על המידה. במובן הזה, הצדדים הגיעו לנקודת הרתיחה, ובוועד הודיעו השבוע על חזרה למאבק.

בהודעה מיוחדת שיצאה לעובדים הוסבר כי נציגי הציבור בדירקטוריון אינם משתפים פעולה, "והם נושאים באחריות לשיתוק המסוכן שנגרם לחברה כתוצאה מכך". עוד נכתב כי "בניגוד לחברי הדירקטוריון, אנו העובדים נמצאים יום-יום באולפני החברה ורואים במו עינינו את הנזקים המצטברים בשל גרירת הרגליים בקבלת ההחלטה המובנת מאליה".

לכן, בוועד חוזרים למאבק, כשהצעד הראשון הוא ביטול ההשתתפות של עובדי חדשות 13 בצילומי הפרומו שאמורים להתקיים השבוע.