לא תספק לישראל חלקים למטוסים ולמל"טים: כל הפרטים על ההחלטה הדרמטית של בריטניה

משרד החוץ הבריטי הודיע כי ישעה חלקית את יצוא הנשק לישראל בשל המלחמה בעזה, לאחר בדיקה משפטית שמצאה כי הנשק "עלול להיות בשימוש במסגרת הפרת החוק הבינ‏לאומי בעזה" • בין היצוא הביטחוני שייאסר מעתה, לפי החלטת הממשלה: חלקים למטוסים, למל"טים ולמסוקים, כמו גם ציוד להכוונה ארטילרית

שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי / צילום: Reuters, Rasid Necati Aslim
שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי / צילום: Reuters, Rasid Necati Aslim

ממשלת בריטניה החליטה להשעות חלקית את יצוא הנשק לישראל בשל המלחמה בעזה - כך הודיע משרד החוץ הבריטי היום (ה') במהלך דיון בפרלמנט. לפי הדיווח, ההחלטה התקבלה לאחר בדיקה משפטית של קרוב לחודשיים, שמצאה כי כלי נשק ויצוא ביטחוני בריטי "עלולים להיות בשימוש במסגרת הפרת החוק הבינלאומי בעזה". המשרד הבהיר כי מדובר במיעוט מהבקשות השוטפות, וכי מדובר ב-30 בקשות יצוא נשק לישראל המצריכות אישור ממשלתי, מתוך כ-350.

הימין והשמאל הקיצוני הם המנצחים הגדולים של הבחירות האזוריות בגרמניה
כותרות העיתונים בעולם | העיתון הטורקי שמציע לפעול נגד ישראל

בין היצוא הביטחוני שייאסר מעתה, לפי החלטת הממשלה, יהיו חלקים למטוסים, למל"טים ולמסוקים, כמו גם ציוד להכוונה ארטילרית. המשרד, שפעל בתיאום עם משרד ראש הממשלה ומשרד הסחר הבריטי, הדגיש כי לא ייאסר באופן גורף יצוא חלקים למטוסי F-35, הנמצאים בשימוש ישראל, למעט אם מדובר בחלקים שהוזמנו ישירות ובאופן בלעדי על־ידי ישראל בלבד. המשרד הבהיר כי ישנו סיכון לכך שישראל עוברת על החוק הבינלאומי במלחמה בעזה, אך הבחינה המשפטית לא קובעת זאת במפורש. שר החוץ הבריטי אמר כי "בריטניה ממשיכה לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה".

תדרוכים לתקשורת היום אחרי הצהריים בנושא מצד משרד החוץ הבריטי הבהירו כי החלטות דומות התקבלו על־ידי ממשלות בריטיות בעבר, כולל ב-2009, על־ידי ממשלת הלייבור, בראשות גורדון בראון, ואפילו על־ידי מרגרט תאצ'ר בשנות ה-80'. לפי הדיווחים, ההחלטה הנוכחית תיאכף באופן מיידי.

ההחלטה משפיעה על ישראל בעיקר ברמה המדינית ופוגעת בתמיכה הבינלאומית של המלחמה בעזה, אליה יצאה ישראל בעקבות התקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. בריטניה צימצמה ממילא את יצוא הנשק לישראל בשנה האחרונה, ואפילו בשנים כתיקונן, היא אחראית בערך לאחוז מהיבוא הביטחוני הישראלי. עם זאת, המאבק באספקת נשק לישראל יקבל חיזוק משמעותי, בשל הקביעה המשפטית הבריטית כי ישנו "סיכון ברור" למעבר על החוק הבינלאומי, ולכן לביצוע פשעי מלחמה.

מדובר בשינוי מדיניות של ממשלת הלייבור החדשה, בהובלת קיר סטארמר, לעומת הממשלה השמרנית היוצאת. שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי סיפר בעבר כי יזם את הבדיקה המשפטית "ביומו הראשון בתפקיד". הוא נאלץ להתמודד בשבועות האחרונים עם לחץ רב מתוך המפלגה, מצד גורמים פרו-פלסטינים, להודיע על אמברגו נשק כולל על ישראל, כפי שעשו מדינות אירופיות אחרות כמו ספרד, איטליה, בלגיה והולנד. למעשה, רק גרמניה ודנמרק הן בין המדינות הבודדות שלא הפסיקו את אספקת הנשק לישראל. גרמניה אף הגבירה אותה, בתגובה לבקשות ישראליות בחודשים שאחרי התקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.

האמברגו החלקי מצד בריטניה מנסה גם לרצות את הממשל האמריקאי, שאמר כי אין שום סיבה לבריטניה להשעות משלוחי נשק לישראל. ההחלטה זכתה לכותרות ראשיות בתקשורת הבריטית היום אחרי הצהריים.

שר החוץ: "מאוכזבים משורת ההחלטות הבריטיות"

שר החוץ הישראלי ישראל כ"ץ הגיב במילים חריפות להודעה, שמצטרפת לעובדה כי ממשלת בריטניה החדשה משכה את הערעור שהגישה הממשלה הקודמת לבית הדין הפלילי הבינלאומי, בטענה כי אין לו סמכות להעמיד לדין בכירים ישראלים ולהחזרת המימון לאונר"א.

"ישראל מאוכזבת משורת ההחלטות האחרונות שקיבלה ממשלת בריטניה, ובהן ההחלטה האחרונה בנושא יצוא ביטחוני לישראל, החלטתה לסגת מבקשתה להגיש עמדת ידיד ל-ICC, ועמדתה בנוגע לאונר"א, כמו גם מההתנהלות והאמירות הבריטיות האחרונות במועצת הביטחון של האו"ם", נכתב בהודעת משרד החוץ.

כ"ץ הוסיף: "ישראל היא מדינת חוק הפועלת על־פי החוק הבינ"ל ובעלת מערכת משפט עצמאית ומוערכת - אנחנו מצפים ממדינות ידידותיות, דוגמת בריטניה, להכיר בכך בכל ימות השנה, ובמיוחד ימים ספורים אחרי ההוצאה להורג של 6 חטופים ישראלים ע"י מחבלי החמאס והמו"מ האינטנסיבי לשחרור החטופים ולהפסקת אש, ועל רקע האיומים האחרונים של המשטר האיראני לתקוף את מדינת ישראל. צעד מהסוג שנקטה בו בריטניה כעת, משדר מסר בעייתי מאוד לארגון הטרור חמאס ולשולחיו באיראן. אנחנו מקווים שהידידות העמוקה בין בריטניה לישראל, שהשתמרה לאורך כל השנים מאז היווסדה של מדינת ישראל, תימשך גם בעתיד".