דיווחים: רוסיה מאיימת לשנות את הדוקטרינה הגרעינית שלה

סגן שר החוץ הרוסי אמר כי מדינתו מנסחת מחדש את דוקטרינת השימוש שלה בנשק גרעיני, כדי לאפשר לה להרחיב את האפשרויות להשתמש בארסנל האטומי שלה - כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית הרשמית • רוסיה מחזיקה במאגר הנשק הגרעיני הגדול בעולם

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: ap, Mikhail Metzel
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: ap, Mikhail Metzel

רוסיה נמצאת "בשלבים מתקדמים" של ניסוח מחדש של דוקטרינת השימוש שלה בנשק גרעיני, שאמורה להרחיב את האפשרויות של המדינה להשתמש בארסנל האטומי שלה בהשוואה למצב הנוכחי, כך ציטטה השבוע סוכנות הידיעות הרוסית הרשמית את סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב.

הימין והשמאל הקיצוני הם המנצחים הגדולים של הבחירות האזוריות בגרמניה
גרמניה עומדת בפני משבר כלכלי, והתמיכה באוקראינה בסכנה
אורניום שקרוב לארבע פצצות: תוכנית הגרעין האיראנית מתקדמת

מתחילת המלחמה באוקראינה  מאיימת רוסיה ורומזת כי היא עשויה להשתמש בנשק גרעיני במקרה של "שינוי כללי המשחק" מצד נאט"ו לעבר תמיכה הדוקה ומשמעותית יותר באוקראינה וכוונה "להרוס" את המדינה הרוסית. ריאבקוב אמר, לפי הדיווחים, כי השינוי נעשה בעקבות "ההסלמה של המערב במלחמה באוקראינה".

נכון לעכשיו, לפי צו של הנשיא ולדימיר פוטין מ-2020, רוסיה שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בנשק גרעיני במקרה של התקפה גרעינית מצד אויב כלשהו, או התקפה קונבנציונלית "המאיימת על קיום המדינה".

פוליטיקאים ואנשי ביטחון ברוסיה קראו מאז פרוץ המלחמה באוקראינה להרחיב את ההגדרה כך שתכלול גם "הרתעה" מפני התקפה על המדינה. לא ברור מה יהיה הניסוח המדויק של הדוקטרינה החדשה, אך לדברי שר החוץ הרוסי, "העבודה על הניסוח נמצאת בשלב מתקדם, וישנה כוונה ברורה לבצע תיקונים". הוא הוסיף כי הניסוח מחדש קשור ל"מסלול ההסלמה שנוקטים היריבים המערביים שלנו".

איום על בירות אירופה

גורמים רוסיים רשמיים, כמו גם דמויות פוליטיות וטלוויזיוניות איימו להפעיל נשק גרעיני נגד המערב בתסריטים שונים. הבכיר שבהם היה סגן ראש המועצה לביטחון לאומי, הנשיא לשעבר דמטרי מדבדב, שאיים בתקיפה גרעינית ובמתקפת טילים על ברלין ועל בירות אחרות באירופה.

הוא גם איים להציב טילים גרעיניים או נשק גרעיני במובלעת קלינינגרד שבין ליטא לפולין (לפי כמה הערכות, הם כבר מוצבים שם), להציב "נשק גרעיני טקטי" בבלארוס, ולקדם פריסת טילים לכיוון אירופה במקרה של הצבת טילי-שיוט אמריקאים בגרמניה, כפי שמתוכנן להתבצע החל מ-2026.

ההחלטה הגרמנית-אמריקאית ממחישה את המתחים הגואים ביבשת. בעבר כבר הוצבו בגרמניה טילי שיוט, אבל אמנה שנועדה לצמצם את הסיכון למלחמה גרעינית מ־1987, אסרה על הצבת טילים לטווח בינוני על אדמה אירופה, מצד ארה"ב או רוסיה. ב־2019 האמנה קרסה, אחרי שארה"ב האשימה את רוסיה בכך שהיא מפרה אותה, ופרשה ממנה בעצמה.

רוסיה מבצעת שימוש מסיבי בשנתיים האחרונות בכל סוגי הטילים, בליסטיים, טילי שיוט וטילים היפרסוניים שפיתחה במלחמה באוקראינה, בניגוד לאמנה. בשנה שעברה הודיע רוסיה כי היא משעה את השתתפותה באמנה לצמצום נשק גרעיני.

לרוסיה יש עדיין את ארסנל הנשק הגרעיני הגדול ביותר בעולם, למרות מגמת צמצום מאז תום המלחמה הקרה והתפרקות ברית המועצות, עם קרוב ל-6,000 ראשי קרב גרעיניים על פצצות, טילים וכלי נשק נוספים. פוטין אמר בעבר כי הדוקטרינה ניתנת לשינוי בהתאם לנסיבות.

סגן שר החוץ אמר כי "מסגרת הזמן להשלים את המשימה (ניסוח-מחדש) היא שאלה קשה יחסית, מכיוון שאנחנו מדברים על ההיבטים החשובים ביותר שאמורים לערוב לביטחון הלאומי שלנו".